Akční členy (1)
Vážení čtenáři, v sérii článků vás spolu se specialisty ze společnosti SECONS seznamujeme s vývojem diagnostiky vozidel od počátku až do současnosti a představujeme známé i méně známé postupy při zjišťování závad prostřednictvím aplikací nebo přístrojů pro komunikaci s řídicími jednotkami. V rámci seriálu nahlížíme rovněž do vývojové dílny společnosti SECONS a přibližujeme náročný vývoj nejmodernějších diagnostických součástí – softwaru i hardwaru.
V minulých dílech jsme se zabývali měřenými hodnotami, tedy v podstatě signálovými vstupy do řídicích jednotek. V tomto pokračování začneme rozebírat problematiku výstupů řídicích jednotek, tedy akční členy.
Akční člen (aktuátor)
Tento elektromechanický prvek na základě povelů od řídicí jednotky převádí elektrickou informaci na fyzikální (tzv. akční zásah do systému). Mezi typické aktuátory patří (uvádím i některé běžné příklady, výčet je samozřejmě neúplný):
- elektromagnetická relé (obr. 1)
◦ osvětlení
◦ spínání zapalování - servomotory (obr. 2)
◦ posilovač řízení - krokové motorky (obr. 3)
◦ klapky klimatizace
◦ střešní okna - motory
◦ motor ventilátoru chlazení - čerpadla (obr. 4)
◦ palivové – v mPokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.