Moderní spalovací motory oplývají mnoha typy nejrůznějších snímačů, bez nichž by se vozidlo vůbec nerozjelo. Zásadní jsou také ty, které se starají o správný chod systémů motoru a jejich vzájemné sladění. Jedním z takových snímačů je i tzv. MAP senzor, o kterém si povíme víc v tomto článku.
Obsah článku:
• Jak snímač funguje
• Diagnostika MAP senzoru
• Příklad závady
• Popisovali jsme analogový MAP senzor
Článek ze seriálu Diagnostická praxe. Další díly ZDE.
Pro řízení směsi ve spalovacím prostoru zážehového motoru je důležitou součástí snímač (plnicího) tlaku v sacím potrubí, známý také jako MAP (manifold absolute pressure sensor). Měří zejména hodnotu tlaku vzduchu, na jejímž základě pak řídicí jednotka vypočítá co nejoptimálnější směs paliva a vzduchu, která se následně nasaje do spalovacího prostoru.
Umístění snímače se liší podle modelu a verze vozidla, obvykle se instaluje do sacího potrubí, za škrticí klapku. Poblíž něj bývá i snímač teploty nasávaného vzduchu. Někdy se osazují dva snímače, kdy druhý z nich měří současně také atmosférický tlak. Tento snímač, který se využívá samostatně především v nepřeplňovaných motorech, pomáhá řídicí jednotce kompenzovat teplotní rozdíly a udržovat nejoptimálnější výkon motoru v různých provozních podmínkách. Někdy bývá také propojen se snímačem MAF (mass air flow), který měří celkový objem (hmotnost) vzduchu, jenž proudí přes potrubí. Snímač MAF se používá především v přeplňovaných motorech, kde je pak MAP umístěn za škrticí klapkou.
Jak snímač MAP senzor funguje
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.