Motor se točí lehce, nastartovat nechce

Nestartující Toyota Yaris 1.0 VVTi

Přinášíme vám článek od našeho spolupracovníka, diagnostika společnosti MOTOR expert Dalibora Plishkeho.

Identifikace vozidla: model SCP10L, modelový rok 2003 (Francie), kód motoru 1SZ-FE, výkon 50 kW

Stará poučka praví, že když motor nechce nastartovat, tak buď ve válci chybí palivo – není co zapálit, nebo chybí jiskra – není čím zapálit. O tomto základním dilematu asi není sporu, ale… Navzdory povrchnímu splnění těchto dvou podmínek nemusí motor vůbec nastartovat nebo zhasne nedlouho po startu. Jak je to možné? Někoho napadne, že může být viníkem imobilizér. Ano, ale co když motor zhasíná, i když ECU motoru nevypnula vstřikování ani zapalování? Tady už je třeba se nad zmíněnou poučkou blíže pozastavit. Ona totiž věc není zase až tak jednoduchá, jak by se mohlo na první pohled zdát. Totiž kromě dvou uvedených podmínek – přítomnosti paliva a jiskry ve válci – existují ještě další a neméně důležité. Které to jsou?

  1. Kvalita jiskry – zda má dostatečnou energii pro zapálení směsi ve válci, např. hoření jiskry trvající méně než 0,5 ms tuto podmínku nesplňuje.
  2. Kvalita paliva – chemické složení mající vliv na schopnost zapálení a hoření.
  3. Stav palivové soustavy – tlak vstřikovaného paliva ovlivňující nejen kvalitu jeho rozprachu (a následnou atomizaci), ale také množství vstřikovaného paliva (ECU nastavuje dobu vstřiku, ale neví, jaký je jeho tlak).
  4. Velikost kompresního tlaku (nízký tlak = nízká teplota = zhoršené odpařování paliva a tím i schopnost zapálení).
  5. Stav akumulátoru – nízké napětí při startu může způsobit „nečinnost“ ECU, nevysílá ov

    Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


    Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

    Koupit předplatné

    Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články