Škoda Fabia II 1.6 MPI, BTS – chudá směs

Zářijové vydání AutoEXPERTU i vás tak trošku zahání do školních lavic. Jedním z článků tohoto typu přispívá i specialista společnosti MOTOR expert Dalibor Plischke a chudá směs.

Obsah článku:
• Počáteční kontrola paměti závad
• Trocha teorie na úvod
• Lambda-adaptace
• Stav lambda-sondy má vliv
• Typické možné příčiny chudé směsi?
• Kontrola před startem motoru
• Opakované starty motoru
• Ohřev motoru
• Zkušební jízdy před opravou
• Kontrola systémového tlaku paliva
• Kontrola po opravě
• Ještě kontrola paměti závad

Článek ze seriálu Liga mistrů diagnostiky. Další díly ZDE.

Můj další diagnostický případ je věnován řešení závad zážehového motoru s kódem BTS, tedy s nepřímým vstřikováním benzinu, u kterého zákazník poukazoval na špatné studené starty, nepravidelný chod po studeném startu a menší ochotou motoru k akceleraci. Kromě zmíněných symptomů aktivovala řídicí jednotka motoru i kontrolku MIL a uložila DTC kód P0171, viz obr. 1. Tentokrát si dovolím článek pojmout více pedagogicky než obvykle, aby byl užitečnější i pro méně zkušené kolegy nebo pro ty, které zajímají i širší souvislosti.

Obr. 1: Výpis paměti závad systému řízení motoru.
Obr. 1: Výpis paměti závad systému řízení motoru.

Počáteční kontrola paměti závad

Jelikož byla kontrolka MIL aktivní, podíval jsem se i na provozní podmínky, při kterých došlo k uložení DTC do paměti systému OBD-II (EOBD), viz obr. 2.

Obr. 2: Výpis provozních podmínek při uložení DTC P0171 v režimu 2 systému OBD-II.
Obr. 2: Výpis provozních podmínek při uložení DTC P0171 v režimu 2 systému OBD-II.

Trocha teorie na úvod

Z provozních podmínek na obrázku 2 je zřejmé, že k uložení DTC kódu došlo u motoru zahřátého na 89 °C při zátěži 68,6 %, tedy v pásmu tzv. částečného zatížení. Rád bych zde upozornil na velice užitečný diagnostický parametr „lambda-adaptace řada 1“ o hodnotě 22,7 %. Tímto údajem nám řídicí jednotka sděluje, jakým způsobem musí upravovat dobu vstřiku, aby udržela lambda-regulaci blízko stechiometrické směsi v pásmu tzv. katalyzátorového okna (λ = 0,97 až 1,03), viz obr. 3. Tato regulace je rovněž předmětem zájmu emisního technika v rámci kontroly složení výfukových zplodin, prováděné při pravidelné technické kontrole vozidla (tzv. STK). Konkrétně se lambda-regulace kontroluje při tzv. zvýšeném volnoběhu. Pokud není výrobcem předepsán přísnější rozsah, musí se součinitel přebytku vzduchu lambda pohybovat ve zmíněném rozsahu λ = 1 ± 0,03.

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články