Zajímavý diagnostický případ představí náš stálý spolupracovník Jakub Mejzlík ze společnosti Auto MERCIA, a. s., z Chrudimi,a to jak na vibrace při akceleraci motoru.
Obsah článku:
• Hledání příčiny problému
• Místo závady už známe
• Na mechanickou závadu jedině osciloskopem
• Vibrodiagnostika – zajímavá metoda testování
• Hledání zdroje vibrací
• Je to opravdu kardan?
• Jak hledat vibrace při akceleraci motoru
Článek ze seriálu Liga mistrů diagnostiky. Další díly ZDE.
I když jsem v první řadě elektrikář a diagnostik, čas od času se rád podívám na zoubek i nějaké mechanické závadě, a to obzvlášť když se k jejímu vyřešení dá použít osciloskop. Takový byl i případ dvojkové Octavie Combi s pohonem 4×4.
Hledání příčiny problému
Závada se projevovala tak, že při akceleraci ve větší zátěži došlo přibližně mezi 2 000 a 2 500 min-1 k silným vibracím, které se přenášely do celého vozu. Kolega, který závadu řešil, mi řekl, že mu připadá, jako by vibrace byly nejsilnější uprostřed vozu. Když jsme zkusmo vyřadili z činnosti spojku 4×4 odpojením pojistky pro napájení její řídicí jednotky – vibrace ustaly.
Místo závady jsme našli
Vrátili jsme tedy pojistku zpátky, vzali si sériovou diagnostiku a zopakovali zkušební jízdu, při které jsme závadu opakovaně vyvolávali a v naměřených hodnotách vlastní diagnostiky sledovali, kdy bude spojka 4×4 v činnosti. Potvrdili jsme tak, že k vibracím při akceleraci dochází přesně v okamžiku, kdy se tato spojka aktivuje. Díky tomu jsme už věděli, že zdrojem vibrací není motor, ale některý z komponent pohonné soustavy 4×4. I tak je ale poměrně dost možností: Kardanova hřídel, spojka 4×4, rozvodovka zadní nápravy nebo zadní kloubové hřídele (poloosy).
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.