Scania: pohony pro budoucnost (2)

Společnost Scania jako přední výrobce těžkých nákladních vozidel nabízí široké spektrum nejrůznějších pohonných ústrojí. Od konvenčních vznětových motorů přes pohonné jednotky na plyn až po kompletní nabídku elektrifikovaných řešení: od hybridů až po čisté bateriové elektromobily. Přinášíme druhý díl článku (první díl najdete ve vydání AutoEXPERTU č. 7+ 8), ve kterém shrnujeme pohled tohoto švédského výrobce na budoucnost pohonů.

V roce 2020 se Scania jako první výrobce těžkých nákladních vozidel přidala k iniciativě vědecky podložených cílů (Science Based Targets initiative). Záměrem je zavést taková opatření, která globální oteplování omezí na zvýšení teploty o 1,5 °C oproti předindustriální éře (Pařížská dohoda vyžaduje benevolentněji dva stupně Celsia). Co Scania dělá, nabízí a plánuje?

Elektrifikovaná pohonná ústrojí

• Scania nabízí hybridní, plug-in hybridní a bateriová elektrická vozidla, vozidla na vodíkové palivové články jsou po splnění určitých podmínek k dispozici v rámci programu Pilot Partner (prototypové stadium).

Plány společnosti Scania s elektřinou

  • Prodeje:
    • V roce 2025 budou elektrická vozidla tvořit 10 % celkových prodejů.
    • V roce 2030 tento podíl vzroste na 50 %.
    • Dlouhodobým cílem je, aby v roce 2050 společnost Scania prodávala pouze elektrická nákladní vozidla.
Obr. 2: Plán elektrifikace prodaných vozidel a nabídky společnosti Scania.

Historie a plán budoucích produktů

  • 2014 první elektrické autobusy Scania
  • 2016 první hybridní nákladní vozidla Scania
  • 2020 první plug-in hybridní a čistě elektrická nákladní vozidla Scania (testované vozidlo) s dojezdem až 250 km pro městskou distribuci
  • 2022 inovovaný plug-in hybrid s dojezdem čistě na elektřinu 60 km
  • 2023 čistě elektrické vozidlo/tahač pro regionální přepravu, dojezd až 350 km na jedno nabití
  • dohledná budoucnost: čistě elektrické tahače pro dálkovou přepravu, 4–4,5 hodiny jízdy na jedno nabití s 40–60t soupravou, dobíjení během zákonné 45min přestávky

Hybridní elektrická vozidla Scania (HEV)

• Kombinace spalovacího naftového motoru s elektrickým, baterie bez možnosti externího dobíjení
• Výkon e-motoru 230 kW
• Kapacita baterie 30 kWh, dojezd čistě na elektřinu až 15 km, možnost dobíjení pomocí naftového motoru
• Naftové motory na výběr: 7litrový šestiválec (220–280 k), 9litrový pětiválec (280–360 k)
• Šestistupňová bezespojková převodovka
• Dostupné kabiny L, P a G
• Vlastní hmotnost vyšší o 820 kilogramů
• Celková hmotnost až 36 tun

Plug-in hybridní elektrická vozidla Scania

• Kombinace spalovacího vznětového motoru s elektrickým, baterie s možností externího dobíjení (DC, CCS konektor, výkon až 95 kW, plné dobití za 35 minut)
• Výkon e-motoru 230 kW
• Kapacita baterie 90 kWh, dojezd čistě na elektřinu až 60 km, možnost dobíjení pomocí vznětového motoru, případně externě pomocí DC dobíjecí stanice
• Naftové motory na výběr: 7litrový šestiválec (220–280 k), 9litrový pětiválec (280–360 k)
• Šestistupňová bezespojková převodovka
• Dostupné kabiny L, P a G
• Vlastní hmotnost vyšší o 1 090 kilogramů
• Celková hmotnost až 36 tun

Městská bateriová elektrická vozidla Scania (BEV)

• K dispozici s řadami kabin P (testované vozidlo) a L (snížený nástup, například pro popelářská vozidla). Běžně jako podvozek pro instalaci nástavby, na přání rovněž možnost tahače s odlišně umístěnými bateriemi.
• Tři možnosti podvozku 4×2, 6×2 a 6×2*4 (tři nápravy, jedna hnací, dvě natáčecí).
• Jeden elektrický motor umístěný uprostřed šasi o výkonu 230 kW/290 kW (stálý/špičkový).
• Točivý moment 1 300 Nm/2 200 Nm (stálý/špičkový).
• Dvoustupňová převodovka GE21S21, pohon zadních kol.
• Pomocný náhon (PTO) 60 kW.

Obr. 3: Technický nákres pohonného ústrojí.
  • Dvě možné specifikace baterií:
    • pět modulů o instalované kapacitě 165 kWh, dojezd až 130 km, rozvor 3 950 mm a větší
    • devět modulů o instalované kapacitě 300 kWh, dojezd až 250 km, rozvor 4 350 mm a větší
  • Dobíjení výhradně stejnosměrným proudem, výkonem až 130 kW. Plné dobití zabere přibližně 55 minut u verze s pěti bateriovými moduly a 100 minut u verze s devíti moduly. K připojení slouží CCS2 konektor pod klapkou v pravém předním rohu kabiny.
Obr. 4: Rozmístění baterií u verze s pěti moduly.

• Nejvyšší hmotnost soupravy 29 tun, elektrická vozidla mají s ohledem na přidanou hmotnost povolenu až od dvě tuny vyšší celkovou hmotnost vozidla.
• Verze s pěti akumulátory je o 660 kg těžší a s devíti o 1 600 kg těžší než nákladní automobil s devítilitrovým vznětovým pětiválcem, 150litrovou nádrží na naftu a 47litrovou nádrží na AdBlue.

Regionální bateriová elektrická vozidla Scania (BEV, 2023)

• Výrazné rozšíření možností stávajících elektrických vozidel – delší dojezd, rychlejší dobíjení, vyšší výkon a silnější pomocný náhon
• K dispozici s řadami kabin R a S (běžně i pro dálkovou dopravu)
• Dvě možnosti podvozku: tahač 4×2 a nákladní vozidlo 6×4*2
• Soustava elektromotorů o celkovém výkonu 400 nebo 450 kW
• Pomocný náhon elektrický 30 a 60 kW, elektromechanický 30–260 kW
• Instalovaná kapacita baterie 624 kWh, využitelných 75 % (468 kWh)
• Dojezd až 350 km (s celkovou hmotností soupravy 40 t)
• Dobíjení výkonem až 375 kW, plné nabití za 90 minut
• Ve výrobě od podzimu 2023
• Přemístění dobíjecího konektoru na levou stranu za kabinu – standardizace s dalšími výrobci
• Nové baterie s životností 1,5 milionu kilometrů

Obr. 5: Uspořádání pohonu elektrického vozidla.

Veřejné dobíjecí stanice

• Scania je jako součást skupiny Traton jedním z členů joint venture Milence (dále je v ní Daimler Truck a Volvo Group), který má za cíl do pěti let vybudovat panevropskou síť 1 700 vysokorychlostních dobíjecích bodů poblíž hlavních tras. To má umožnit čistě elektrickou dálkovou přepravu. Celková investice dosáhne 500 milionů eur. Joint venture byl založen v roce 2022.
• Příprava vysokovýkonného dobíjecího standardu Megawatt Charging System (MCS).

Při zpracování bylo použito materiálů společnosti Scania.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT vydání č. 9/2023.

Další články