Společnost Scania jako přední výrobce těžkých nákladních vozidel nabízí široké spektrum nejrůznějších pohonných ústrojí. Od konvenčních vznětových motorů přes pohonné jednotky na plyn až po kompletní nabídku elektrifikovaných řešení: od hybridů až po čisté bateriové elektromobily. Přinášíme druhý díl článku (první díl najdete ve vydání AutoEXPERTU č. 7+ 8), ve kterém shrnujeme pohled tohoto švédského výrobce na budoucnost pohonů.
V roce 2020 se Scania jako první výrobce těžkých nákladních vozidel přidala k iniciativě vědecky podložených cílů (Science Based Targets initiative). Záměrem je zavést taková opatření, která globální oteplování omezí na zvýšení teploty o 1,5 °C oproti předindustriální éře (Pařížská dohoda vyžaduje benevolentněji dva stupně Celsia). Co Scania dělá, nabízí a plánuje?
Elektrifikovaná pohonná ústrojí
• Scania nabízí hybridní, plug-in hybridní a bateriová elektrická vozidla, vozidla na vodíkové palivové články jsou po splnění určitých podmínek k dispozici v rámci programu Pilot Partner (prototypové stadium).
Plány společnosti Scania s elektřinou
- Prodeje:
- V roce 2025 budou elektrická vozidla tvořit 10 % celkových prodejů.
- V roce 2030 tento podíl vzroste na 50 %.
- Dlouhodobým cílem je, aby v roce 2050 společnost Scania prodávala pouze elektrická nákladní vozidla.
Historie a plán budoucích produktů
- 2014 první elektrické autobusy Scania
- 2016 první hybridní nákladní vozidla Scania
- 2020 první plug-in hybridní a čistě elektrická nákladní vozidla Scania (testované vozidlo) s dojezdem až 250 km pro městskou distribuci
- 2022 inovovaný plug-in hybrid s dojezdem čistě na elektřinu 60 km
- 2023 čistě elektrické vozidlo/tahač pro regionální přepravu, dojezd až 350 km na jedno nabití
- dohledná budoucnost: čistě elektrické tahače pro dálkovou přepravu, 4–4,5 hodiny jízdy na jedno nabití s 40–60t soupravou, dobíjení během zákonné 45min přestávky
Hybridní elektrická vozidla Scania (HEV)
• Kombinace spalovacího naftového motoru s elektrickým, baterie bez možnosti externího dobíjení
• Výkon e-motoru 230 kW
• Kapacita baterie 30 kWh, dojezd čistě na elektřinu až 15 km, možnost dobíjení pomocí naftového motoru
• Naftové motory na výběr: 7litrový šestiválec (220–280 k), 9litrový pětiválec (280–360 k)
• Šestistupňová bezespojková převodovka
• Dostupné kabiny L, P a G
• Vlastní hmotnost vyšší o 820 kilogramů
• Celková hmotnost až 36 tun
Plug-in hybridní elektrická vozidla Scania
• Kombinace spalovacího vznětového motoru s elektrickým, baterie s možností externího dobíjení (DC, CCS konektor, výkon až 95 kW, plné dobití za 35 minut)
• Výkon e-motoru 230 kW
• Kapacita baterie 90 kWh, dojezd čistě na elektřinu až 60 km, možnost dobíjení pomocí vznětového motoru, případně externě pomocí DC dobíjecí stanice
• Naftové motory na výběr: 7litrový šestiválec (220–280 k), 9litrový pětiválec (280–360 k)
• Šestistupňová bezespojková převodovka
• Dostupné kabiny L, P a G
• Vlastní hmotnost vyšší o 1 090 kilogramů
• Celková hmotnost až 36 tun
Městská bateriová elektrická vozidla Scania (BEV)
• K dispozici s řadami kabin P (testované vozidlo) a L (snížený nástup, například pro popelářská vozidla). Běžně jako podvozek pro instalaci nástavby, na přání rovněž možnost tahače s odlišně umístěnými bateriemi.
• Tři možnosti podvozku 4×2, 6×2 a 6×2*4 (tři nápravy, jedna hnací, dvě natáčecí).
• Jeden elektrický motor umístěný uprostřed šasi o výkonu 230 kW/290 kW (stálý/špičkový).
• Točivý moment 1 300 Nm/2 200 Nm (stálý/špičkový).
• Dvoustupňová převodovka GE21S21, pohon zadních kol.
• Pomocný náhon (PTO) 60 kW.
- Dvě možné specifikace baterií:
- pět modulů o instalované kapacitě 165 kWh, dojezd až 130 km, rozvor 3 950 mm a větší
- devět modulů o instalované kapacitě 300 kWh, dojezd až 250 km, rozvor 4 350 mm a větší
- Dobíjení výhradně stejnosměrným proudem, výkonem až 130 kW. Plné dobití zabere přibližně 55 minut u verze s pěti bateriovými moduly a 100 minut u verze s devíti moduly. K připojení slouží CCS2 konektor pod klapkou v pravém předním rohu kabiny.
• Nejvyšší hmotnost soupravy 29 tun, elektrická vozidla mají s ohledem na přidanou hmotnost povolenu až od dvě tuny vyšší celkovou hmotnost vozidla.
• Verze s pěti akumulátory je o 660 kg těžší a s devíti o 1 600 kg těžší než nákladní automobil s devítilitrovým vznětovým pětiválcem, 150litrovou nádrží na naftu a 47litrovou nádrží na AdBlue.
Regionální bateriová elektrická vozidla Scania (BEV, 2023)
• Výrazné rozšíření možností stávajících elektrických vozidel – delší dojezd, rychlejší dobíjení, vyšší výkon a silnější pomocný náhon
• K dispozici s řadami kabin R a S (běžně i pro dálkovou dopravu)
• Dvě možnosti podvozku: tahač 4×2 a nákladní vozidlo 6×4*2
• Soustava elektromotorů o celkovém výkonu 400 nebo 450 kW
• Pomocný náhon elektrický 30 a 60 kW, elektromechanický 30–260 kW
• Instalovaná kapacita baterie 624 kWh, využitelných 75 % (468 kWh)
• Dojezd až 350 km (s celkovou hmotností soupravy 40 t)
• Dobíjení výkonem až 375 kW, plné nabití za 90 minut
• Ve výrobě od podzimu 2023
• Přemístění dobíjecího konektoru na levou stranu za kabinu – standardizace s dalšími výrobci
• Nové baterie s životností 1,5 milionu kilometrů
Veřejné dobíjecí stanice
• Scania je jako součást skupiny Traton jedním z členů joint venture Milence (dále je v ní Daimler Truck a Volvo Group), který má za cíl do pěti let vybudovat panevropskou síť 1 700 vysokorychlostních dobíjecích bodů poblíž hlavních tras. To má umožnit čistě elektrickou dálkovou přepravu. Celková investice dosáhne 500 milionů eur. Joint venture byl založen v roce 2022.
• Příprava vysokovýkonného dobíjecího standardu Megawatt Charging System (MCS).
Při zpracování bylo použito materiálů společnosti Scania.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT vydání č. 9/2023.