S přípravou vozidel na letní sezonu souvisí i téma filtrace vzduchu pro osádku vozidel. Zástupci společnosti Meyle, která se zabývá mj. filtrační technikou, se s námi podělili o technické informace a zkušenosti pro oblast kabinové Meyle filtry.
S postupně se zvyšujícím povědomím o vlastním zdraví jsou kvalitní kabinové vzduchové filtry pro motoristy stále důležitějším tématem. Nejen kvůli neustále stoupajícímu počtu lidí s respiračními chorobami a alergiemi, ale také kvůli nárůstu znečištění ovzduší.
Najít ten správný kabinový vzduchový filtr pro vozidlo, který splňuje potřeby cestujících, je odpovědný úkol. Klíčové jsou správné materiály, dostatečná velikost filtrační plochy a v neposlední řadě také samotné filtrační vlastnosti, tedy zejména schopnost zachycení velmi jemného prachu, alergenů a bakterií. Špatný vzduch v kabině totiž nemusí způsobit jen slzení očí, svědění dutin a sliznic – může se stát i bezpečnostním rizikem pro všechny cestující.
Jak tedy najít ten správný filtr?
V dnešní době existují různé společnosti nabízející všechny druhy různých filtrů, od částicových až po speciální filtry s aktivním uhlím – možnosti se zdají být nekonečné. Pokud se však na jednotlivé typy podíváte blíže, ve skutečnosti existuje řada významných rozdílů.
Například částicové filtry jsou určeny k filtrování znečištění ovzduší v různém stavu a velikosti částic pod pět mikrometrů. Patří mezi ně pyl, silniční prach, produkty opotřebení brzd, pneumatik nebo spojky a také saze nebo prach. Filtr s aktivním uhlím naproti tomu nejen filtruje, ale také váže plyny, jako je ozon, oxid dusičitý a oxid siřičitý. Umožňuje to velký vnitřní povrch aktivního uhlí, protože zajišťuje zachycení molekul plynu.
Ne všechno uhlí je stejné
Zatímco kamenné uhlí, lignit a dřevěné uhlí mají povrchovou strukturu s relativně úzkými otvory, například kokosová vlákna mají otvory širší. Hlavní výhodou užších otvorů je, že může být absorbováno větší množství jodu v miligramech na gram uhlíku, také známé jako hodnota CTC, protože je zde delší doba kontaktu s uhlím. Delší kontakt vede k adsorpci více organických sloučenin, což umožňuje filtru pracovat efektivněji.
Rozdíl dělají správné materiály
Stoprocentního výkonu filtru však lze dosáhnout pouze tehdy, když se vedle použití adekvátních surovin dbá i na kvalitní zpracování. Protože i ten nejmenší obtok kolem filtru může mít za následek ztrátu velké části jeho výkonu.
Použití elastického rouna místo méně kvalitního materiálu nejen zajistí, že výkon filtru zůstane konzistentní v průběhu času, ale také to, že jej bude možné optimálně přizpůsobit prostoru, který je ve vozidle k dispozici. Použití vysoce kvalitních materiálů a lepidel navíc pomáhá snižovat tlakovou ztrátu a umožňuje dostatečnému množství filtrovaného vzduchu vstupovat do kabiny.
Vývoj filtrů a filtračních materiálů
Kromě částicových filtrů a běžných filtrů s aktivním uhlím již existují také filtry s další vrstvou speciálně impregnovaného aktivního uhlí, které filtruje nejen pyl, pevné částice a plyny, ale také oxidy dusíku (NOx). Zvláštní na tom je, že NOx jsou nejen filtrovány, ale také vázány jako chemická sloučenina (soli dusíku), která se neuvolňuje ani při likvidaci.
Právě oxidy dusíku mohou nejen škodit životnímu prostředí, protože přispívají ke smogu ve velkých městech, ale mohou také ovlivnit zdraví cestujících ve vozidle. Účinky NOx na tělo jsou znázorněny na obrázku 1.
Budoucností jsou HEPA filtry
Souhrnně lze říct, že kabinové vzduchové filtry hrají pro mnoho lidí stále důležitější roli. Během několika posledních let vývoj filtračních médií výrazně postoupil a bude pokračovat i v budoucnu. V tomto smyslu se budou stále více prosazovat tzv. HEPA filtry (z anglického high efficiency particulate arrestance, tedy zachytávání mikročástic s vysokou účinností). Tento typ vzduchového filtru je schopen ze vzduchu s minimálně 99,97% účinností odstranit částice o velikosti 300 nanometrů (částice této velikosti jsou pro HEPA filtry nejobtížněji filtrovatelné). Větší částice jsou filtrovány s ještě vyšší účinností.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT vydání č. 3/2024.