Důležitá témata na Würzburger Karosserie- und Schadenstage 2021 (WKST, fórum zabývající se karoseriemi a poškozeními) představovaly další vývoj a problémy lepení při opravách karoserií. Podle jedné přednášky se lze domnívat, že lepené spoje se v budoucnu už nebudou odstraňovat působením tepla, ale ochlazením minimálně na minus 55 stupňů Celsia.
Lepení není nová metoda spojování, ani ve výrobě, ani při opravách karoserií automobilů. Laboratorní zkoušky s lepením dílů karoserií provedly automobilky Ford a Jaguar již v 90. letech, k realizaci v praxi však nedošlo. Důslednější byla automobilka Daimler: V roce 1999 vznikl ve Stuttgartu za tímto účelem samostatný tým; první použití proběhlo u třídy S řady W140. Tento příklad následovaly automobilky BMW s řadou 7 a Audi s A6 a A8. Díly karoserií začaly lepit také GM/Opel. Mezitím se stále více lepených spojů objevuje i u vozidel vyráběných v Asii.
U této metody lze konstatovat čtyři přednosti:
• stabilita karoserií (torzní tuhost, chování při nárazu)
• lehké konstrukce/smíšené konstrukce
• použití vysokopevnostních ocelí
• možnost oprav pomocí dílenského vybavení
Podrobně: Protože je plocha spoje výrazně větší, jsou lepené díly karoserie spojené stabilněji než pouze svařené nebo snýtované. Jinak řečeno stabilita spojení vzrůstá s jeho plochou. U karoserií, v nichž je použita smíšená konstrukce, lze různé materiály často spojovat pouze pomocí lepení. Pomysleme na spojování kovových a plastových dílů nebo na
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.