V současnosti existují již tak detailní analytické metody, že se dá ze vzorku každé nemrznoucí směsi určit, co bylo případnou příčinou selhání chladicího okruhu. Zásadní problém ale je, že i základní laboratorní kontrola koncentrace glykolu a přítomnosti inhibitorů koroze stojí více než nová náplň kapaliny.
Nad tématem se zamýšlí náš spolupracovník Jan Skolil ze společnosti CLASSIC Oil s.r.o.
Porucha chlazení
Desítky let je prokázané, že po potížích s palivem je nejčastější příčinou poruchy vozidla selhání jeho chlazení. U elektrovozidel se v tomto konstatování pouze zamění slovo palivo za baterie. Chladicí kapalina tam pak získá ještě důležitější postavení – o tom ale někdy příště. Chlazení může selhat z mnoha příčin: kvůli používání nekvalitní kapaliny, nevhodné volbě jejího typu, z nastavení špatné koncentrace (podředění – nedostatek inhibitorů, předávkování – špatné chlazení) nebo prostřednictvím její externí kontaminace.
Nemrznoucí směs se může ohrozit dolitím jiné provozní kapaliny – záměnou – nebo třeba motorovým olejem a spalinami proniklými do okruhu z jiné části motoru. Chyba ale může být i na druhé straně – ve volbě nevhodného nebo nekvalitního konstrukčního materiálu chladicího okruhu, neodolné pryže či nešťastného zapojení jednotlivých komponentů a vzniku galvanického článku. Tato varianta je ale u masově vyráběných vozidel méně pravděpodobná a obvykle se ani nepřipouští.
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.