Na první pohled se může zdát, že se ve vývoji motorových olejů nic neděje, protože se v médiích neobjevují téměř žádné informace. Opak je pravdou, proto vás Pavel Bureš, specialista OTS ve společnosti ORLEN Unipetrol RPA s.r.o., seznámí v tomto článku s novými viskozitními třídami a klasifikacemi motorových olejů, které reagují na evoluci spalovacích motorů.
Na současné moderní motory všech renomovaných výrobců jsou kladeny stále větší nároky. Motory, jejich objemy a rovněž olejové náplně se zmenšují, zvyšuje se přeplňování a kilometrové proběhy. Zpřísňují se emisní limity a tím se do motoru a výfukového potrubí přidávají další, náročnější a dražší systémy pro snížení obsahu zejména oxidů dusíku a pevných částic.
Downsizing a viskozitní třídy
Již několik let jsou v platnosti nové nízkoviskózní viskozitní třídy SAE 8, 12, 16 (tabulka 1), které mají za cíl zejména zmenšit pasivní odpory v motoru a tím snížit spotřebu paliva a v neposlední řadě emise a také hodnoty CO2. Uvedené nízkoviskózní oleje se nejčastěji používají v japonských vozech. V Evropě se zatím nejvíc rozšířila SAE 0W-20, na kterou reaguje pouze ACEA C5 a C6 (viskozita HTHS min. 2,6 mPa.s, vysvětleno dále v článku).
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.