Opravovali jsme na rallye Dakar 2024

Poté, co u Tatry Jamal zastavilo několik kamionů a prakticky s ní nepohnuly, bylo jasné, že půjde o náročnou akci.
Obr. 1: Poté, co u Tatry Jamal zastavilo několik kamionů a prakticky s ní nepohnuly, bylo jasné, že půjde o náročnou akci. Bylo proto rozhodnuto, že se pro prvotní ohledání jamalu vrátí posádka týmové doprovodné Tatry Phoenix 8×8 Petra Vodáka. Ta dojela na nejbližší zpevněný bod na silnici, kde kluci odpojili přívěs a vydali se do písku.

Vážení čtenáři, mnozí víte, že naše redakce má své zastoupení v ostravském závodním týmu FESH FESH, který se specializuje na dálkové vytrvalostní rallye. Pravidelně vám přinášíme pohled do zákulisí rallye Dakar na práci mechaniků závodních kamionů a reportáž z letošní nemůže chybět. My sami jsme letos soutěž sledovali od monitoru, pomyslného pera se proto tentokrát chopil řidič doprovodného kamionu Tomáš Fajman. A z celé rallye letos popíšeme jednu epizodu, která je ovšem neskutečným příběhem…

Obsah článku

  • Špatné vyhodnocení závady – nová zkušenost.
  • Záchrana auta z dun.
  • Vyprošťování jamalu – náročná akce pokračuje.
  • Video: mechanici naposledy využili pomoci pořadatelských kamionů a definitivně usadili pochroumaný jamal na vlek.
  • Mezi tím v bivaku…se pracovalo na údržbě závodního Fordu.
  • Konec dobrý, všechno dobré – korunováno úspěchem.

Na úvod krátké představení: za tým FESH FESH se letošního ročníku rallye Dakar zúčastnily pouze dvě posádky – andorrský vozíčkář Albert Llovera s navigátorkou (a neteří) Margot Lloberovou a mechanikem Marcem Torresem se závodním truckem Ford Cargo. Druhý týmový kamion – Tatru Jamal – pak pilotoval Litevec Vaidotas Paškevičius s navigátorem Albertem Veliamovičem a mechanikem Gytisem Gaspariūnasem.

Oběma posádkám kryl záda osmičlenný doprovodný tým: Petr Vodák jako šéfmechanik a dále pak mechanici Petr Almáši, Jiří Kašpárek, Dan Berka, Tomáš Fajman, Šimon Polášek a fyzioterapeut Miloš Matejov pod vedením týmového manažera Sujita Dase. Všechny pak doplňoval skvělý fotograf i kamarád Petr Lusk. Ano, to jsou ti borci, o kterých se v novinách nedočtete, ale bez jejichž obětavosti a dřiny by závodní posádky daleko nedojely.

Nová zkušenost

Petra Vodáka (vpravo) doplnili (zleva) Tomáš Fajman, Jirka Kašpárek a Petr Almáši.
Obr. 2: Petra Vodáka (vpravo) doplnili (zleva) Tomáš Fajman, Jirka Kašpárek a Petr Almáši.

Jak bylo řečeno, tentokrát vám přiblížíme situaci, která byla pro mechaniky nová a museli ji vyřešit. Totiž: ve třetí etapě z al-Davadmí do as-Salamíji potkala Vaidotase porucha v podobě prasklého uchycení vodního chladiče, doprovázená únikem chladicí kapaliny. Posádka bohužel celou situaci chybně vyhodnotila a snažila se za každou cenu pokračovat dál. Dolila do systému své zásoby pitné vody, a když došla voda, tak i naftu. Následek na sebe nenechal dlouho čekat a Tatra Jamal se definitivně zastavila se zadřeným motorem uprostřed náročného dunoviště. Bezprostředně ven z nejtěžších dun to bylo asi tři kilometry, po písečné pistě k nejbližší silnici pak přibližně dalších 15 kilometrů.

Toto přesně je krutá realita rallye Dakar: v jedné chvíli bojujete o dobré etapové umístění a ve druhé musíte rozdělit tým na dvě části a zorganizovat záchrannou akci.

Záchrana auta z dun

Bylo tedy nutné vymyslet způsob, jak dostat nepojízdný devítitunový kamion z extrémně těžkého terénu a zároveň pokračovat dál v závodě a vytvářet zázemí pro posádku Alberta Llovery. A zde začíná naše fotoreportáž ze záchranné akce.

Obr. 3 a 4: Těžká Tatra 8×8 si za asistence místních policistů začala probíjet cestu měkkým pískem směrem k jamalu – poslední tři kilometry už museli kluci pěšky.

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články