Tatra elektrická

 Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks ve světové premiéře odhalila svůj první plně bateriový nákladní elektromobil Tatra Force e-Drive BEV 8×8. Stalo se tak během slavnostního aktu na veletrhu e-Salon 2025, který se konal na výstavišti PVA Expo v Praze. Po prezentaci elektrických nákladních vozidel zahraničních výrobců tak můžeme představit i užitkový elektromobil tuzemské provenience.

Tatra Trucks se již několik let věnuje vývoji vozidel s alternativními pohony v rámci řady Tatra Force e-Drive, nový elektromobil je již třetím vozidlem této řady, které Tatra postavila. Na projekt automobilka získala dotace v rámci projektu TAČR Trend. Na novince spolupracovala se společností Devinn, která měla na starosti implementaci vysokonapěťového systému, a s firmou Eaton, která dodala speciální čtyřstupňovou automatizovanou převodovku.

Elektrika i do nejtěžšího terénu

Obr. 1: Pracoviště řidiče.

Elektromobil během události představil Jakub Pončík, technický ředitel Tatra Trucks, který mimo jiné řekl: „Tatra Force e-Drive BEV 8×8 je určena k ověření zástavby plně elektrického pohonného systému s trakčními bateriemi do nákladního automobilu pro smíšený provoz na silnicích i v tom nejtěžším terénu, který je typický například pro stavební nebo těžební průmysl. Proto jsme zvolili pro dnes představený prototyp podobu sklápěčky s typicky tatrováckým podvozkem s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, navíc s pohonem všech osmi kol.“

Odpovídá nejnovější legislativě

Obr. 1: Vozidlo je osazeno nejnovější dvoudveřovou kabinou řady Tatra Force v prodlouženém provedení s integrovanou ochranou proti převrácení a ochranou proti padajícím předmětům. O jeho elegantní podobu se postaral průmyslový designer Lukáš Taneček.
Obr. 2: Vozidlo je osazeno nejnovější dvoudveřovou kabinou řady Tatra Force v prodlouženém provedení s integrovanou ochranou proti převrácení a ochranou proti padajícím předmětům. O jeho elegantní podobu se postaral průmyslový designér Lukáš Taneček.

Konstruktéři vybavili elektromobil prvky odpovídajícími nejnovější evropské legislativě v rámci nařízení o obecné bezpečnosti vozidel (General Safety Regulation), například systémem upozornění na překážku nebo hlídání mrtvého úhlu či systémem informujícím řidiče o maximální povolené rychlosti v daném místě nebo hlídání tlaku v pneumatikách. Elektromobil má nejnovější dvoudveřovou kabinu řady Tatra Force v prodlouženém provedení s integrovanou ochranou proti převrácení ROPS (roll over protection system) a ochranou proti padajícím předmětům FOPS (falling objects protection system). Novinkou je také kamerový systém umístěný na kabině, který nahrazuje zpětná zrcátka. V interiéru má posádka k dispozici elektronickou přístrojovou desku s palubními displeji, nechybí ani LED osvětlení. O elegantní podobu vozu se postaral průmyslový designér Lukáš Taneček, který s Tatrou již řadu let spolupracuje a který je také autorem designu modelové řady Tatra Force, jež získala cenu Red Dot 2024.

Technologie pohonu

Tatra Force e-Drive BEV 8×8 je určena k ověření zástavby plně elektrického pohonného systému s trakčními bateriemi do nákladního automobilu pro smíšený provoz na silnicích i v tom nejtěžším terénu. I proto byla představena na čtyřnápravové sklápěčce.
Obr. 3: Tatra Force e-Drive BEV 8×8 je určena k ověření zástavby plně elektrického pohonného systému s trakčními bateriemi do nákladního automobilu pro smíšený provoz na silnicích i v tom nejtěžším terénu. I proto byla představena na čtyřnápravové sklápěčce.

Pohonný systém vozidla o délce 8,6 m a výšce 2,9 m zahrnuje elektromotor Danfoss o trvalém výkonu 330 kW (max. výkon může činit až 550 kW) a točivém momentu 2 300 Nm (maximální hodnota může dosahovat až 2 600 Nm), dále 12 trakčních akumulátorů o celkové kapacitě 480 kWh, dva chladiče výkonové elektroniky a další elektronické moduly, které slouží jak k ohřevu, tak ke chlazení baterií. Nová elektrická Tatra Force e-Drive BEV 8×8 vzhledem k rozmanitým podmínkám a charakteru provozu, pro který je určena, disponuje také čtyřstupňovou automatizovanou převodovkou Eaton EV a přídavnou převodovkou Tatra. Dojezd vozu dosahuje hodnoty 300 až 400 km podle charakteru terénu a způsobu nasazení.

Vůz využívá podvozkovou platformu třetí generace modelové řady Tatra Force. První dvě řízené nápravy disponují připojitelným pohonem, mají pneumatické odpružení se stabilizátorem a osové diferenciály, přičemž jejich nosnost činí 10 tun u každé. Dvě trvale hnané zadní nápravy mají nosnost až 13 tun každá, mají těžké kombinované odpružení se vzduchovými měchy a jsou vybaveny osovými diferenciály i mezinápravovým diferenciálem. Podvozek je vybaven elektronickým brzdovým systémem (EBS) se snímačem zatížení a bubnovými brzdami na všech kolech, jež jsou vhodné pro provoz například v blátivém prostředí. Celková maximální hmotnost elektromobilu může činit 44 tun, z toho 22 tun připadá na maximální užitečné zatížení, zvládne navíc utáhnout i přívěs o hmotnosti 18 tun.

To ale není všechno…

„Tatra Force e-Drive BEV 8×8 je dalším vozidlem řady e-Drive s různými alternativními systémy pohonu, které jsme od roku 2023 představili. Prvním byla Tatra Force e-Drive FCEV 8×6, využívající vodíkové palivové články, druhá pak Tatra Force e-Drive PHEV 8×8 s hybridním pohonným ústrojím, kombinujícím elektromotor a osmiválcovou spalovací pohonnou jednotku Tatra. Nyní pracujeme i na dalších prototypech s konkrétním praktickým využitím, například na bateriovém elektromobilu s pomocným spalovacím motorem v roli range extenderu nebo na automobilu s elektromotorem a vodíkovými palivovými články pro provoz v městských aglomeracích a pro komunální služby s automatizovaným řízením,“ přiblížil budoucnost vývoje elektrických nebo elektrifikovaných tatrovek Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj.

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 12/2025.

Další články