Tohle přece dávno víte… (5)
Základní parametry a postupy měření geometrie podvozku zná asi každý. V předchozích dílech jsme probrali geometrii osobních automobilů a řešili jsme geometrii nákladních vozidel a její specifika. Podrobně jsme vysvětlili také měření světlé výšky. Tak co ještě zbývá? Bagry? Traktory? Petr Kunzl a Josef Hruška ze společnosti AD TECHNIK se skutečně budou věnovat geometrii zemědělských vozidel.
Proč je to důležité?
Po pravdě řečeno, tolik důležité to nebývalo. Není to až tak dávno, kdy průměrný traktor najel do roka nemnoho kilometrů po místních silnicích, nejezdil rychleji než nějakých 15-30 km/h a vystačil si s jednoduchým přívěsem. A v takovém případě nezbývá než uznat, že zaobírat se geometrií jeho podvozku bylo nějak navíc. V terénu se na nějakou přesnou geometrii nehraje a těch pár kilometrů po místních okreskách… no, uznejte sami.
Jenže doba se změnila. Obzvláště čeští zemědělci si zvykli traktory s přívěsy využívat i pro kratší přepravy. Tedy nejen pro nejkratší cestu z pole na statek. Současné traktory běžně zvládají rychlosti vysoko přes 40 km/h a na silnici toho najezdí mnohem víc. A to je přesně ten moment, kdy bychom měli zpozornět a začít si klást otázku, jak moc může geometrie podvozku ovlivnit chování traktoru, resp. celé soupravy, která snadno překročí hmotnost 40 tun.
Ovladatelnost
Se stoupající rychlostí je ovladatelnost a jízdní stabilita mnohem podstatněj
Pokud Vás Älánek zaujal a pÅejete si pokraÄovat v jeho pÅeÄtenÃ, pÅihlaste se.
Tento Älánek je pÅÃstupný pouze pro pÅedplatitele
Máte už pÅedplatné? PÅihlásit se.