Vypadá to jednoduše… ale jednoduché to není. Ano, mluvíme o stěračích. Ve spolupráci s techniky společnosti Valeo přinášíme před zimní sezonou důležitá fakta o této na první pohled velmi jednoduché součásti vozidel.
Ptáte-li se, co je na stěračích tak složitého, uvědomte si následující skutečnosti:
Stěrač průměrně setře okno 250 000krát za rok, což představuje plochu odpovídající 40 fotbalovým hřištím. Přitom si musí samozřejmě zachovat všechny své kvalitativní parametry. Celkově stěrače používáme v 7 % doby řízení, což odpovídá přibližně 8 % vzdálenosti ujeté vozidlem.
Trocha historie
Až do 90. let se od sebe stěrače různých vozidel příliš nelišily. Vypadaly tak, jak je všichni znáte – skládaly se z kovových stírátek s obloukovou konstrukcí, která unášela pryžové gumičky, jež byly vyměnitelné. Uchycení všech stírátek bylo identické, tzv. háčkem v ramínku.
Ve druhé polovině 90. let se však situace začala měnit. Plocha, sklon, zakřivení čelních skel vozidel a požadavky výrobců na aerodynamiku a design urychlily nástup nové konstrukce tzv. plochých stěračů (flat blade).
Flat blade – technologický průlom
Konstrukce plochého stěrače je o mnoho jednodušší než u stěrače konvenčního (obr. 1). Skládá se z devíti dílů oproti 24 dílům klasické konstrukce. Z těchto devíti dílů jsou tři nosné. Pryžový profil, zajišťující přítlak a zároveň samotné stírání, je sevřen mezi dvě pružné kovové vodicí lišty. Ty dávají stěrači výslednou podobu a zajišťují jeho tvar, který odpovídá zakřivení čelního skla. Pryžový prvek je vyroben ze dvou druhů kaučuku – syntetického a přírodního. Stírací gumička z přírodního kaučuku zajišťuje lepší kvalitu stírání po delší dobu. Je potřeba mít na paměti, že břit stírací gumičky musí být vždy kolmý na plochu čelního skla (obr. 2). Jakkoliv nakloněný břit může způsobit naklonění nosné části stěrače až k čelnímu sklu, kdy může dojít až k nenávratnému poškození skla (obr. 3).
Měňte stěrače
Jak často by se měly stěrače měnit? A kdy? Jednou za rok a ideálně na podzim: po letním období, kdy je stěrač nejvíc znehodnocen UV zářením (proti tomu existuje jediná ochrana, a to je parkování pod střechou nebo v garáži), a to bez ohledu na počet najetých kilometrů. Takový stěrač pak rychle ztrácí svoje vlastnosti, které budete potřebovat právě v období dešťů – na podzim, v zimě a na jaře. Právě na tuto část roku je nutné mít dokonale funkční stírání čelního skla.
Zatímco doporučená životnost stěrače je jeden rok, podle prodejů stěračů a počtu vozidel se odhaduje, že průměrný motorista v České republice je mění více než po čtyřech letech. Tím patříme k nejhorším zemím v Evropě. Ovšem celoevropský průměr tři roky není o mnoho lepší.
Co z těchto čísel vyplývá? Jednoznačný závěr – měňte stěrače. Nejen že se můžete spolehnout na to, že naprostá většina vašich zákazníků je na svém voze bude mít déle než jeden rok, ale jejich servis vám může přinést velmi jednoduše vydělané peníze. Stěrače jsou totiž prvkem zvyšujícím bezpečnost a je prokázáno, že investici do vlastní bezpečnosti naprostá většina zákazníků neodmítne, když jim jejich výměnu vhodnou formou (například při příjmu vozu) nabídnete. A nejen to – stěrač je jedním z velmi mála dílů, které můžete okamžitě vyměnit přímo před zraky zákazníka. Pokud jste zruční, tato operace vám nebude trvat déle než jednu minutu (obr. 4) a vy můžete takovýmto profesionálně provedeným úkonem zákazníka jednoduše utvrdit v dojmu, že jeho vůz je v péči opravdového odborníka.
Různé konstrukce stíracích lišt Valeo
Na nezávislém trhu náhradních dílů je k dispozici velmi široká škála stíracích lišt, různé konstrukce, v různých cenových hladinách. Společnost Valeo momentálně nabízí celkem šest řad, čímž poskytuje kompletní sortiment předních i zadních stěračů ve všech cenových kategoriích. Čtyři řady jsou určeny pro osobní a dvě pro nákladní vozidla.
Označení modelových řad pro osobní vozy:
Označení modelových řad pro nákladní vozy:
Silencio/SWF: Kvalita identická jako na novém vozidle. Specifické sady jsou určeny pro konkrétní vozidla se zárukou dokonalé shody: přesná délka, přítlačná síla a typ uchycení do ramene stěrače. V sadách můžete najít ramínkové, ploché i hybridní stěrače – přesně takové, jako byly namontovány na nové vozidlo. V řadě Silencio můžete najít i velmi širokou nabídku zadních stěračů.
HydroConnect: Univerzální konstrukce a výměnné adaptéry umožňují použití téměř na jakémkoliv vozidle nebo i výměnu tradičního ramínkového stěrače za moderní ploché řešení. Součástí této řady je i široká nabídka zadních stěračů. Stěrače jsou baleny samostatně, což usnadňuje výběr.
First: Řada First je základem velmi silné pozice společnosti Valeo v ekonomickém segmentu.
Obsahuje ramínkové, ploché i hybridní stěrače. Všechny technologie obsažené v této řadě usnadňují výběr optimálního typu stěrače.
V současné době přichází na trh další řada Canopy – první stěrač navržený tak, aby snížil emise CO2 o 61 % v porovnání s jinými stěrači Valeo, což reprezentuje většinu používaných stěračů na evropském trhu. <sem prosim obrazek Canopa, bez cisla i bez popisky>
Test stěračů Valeo
Abyste měli jednodušší rozhodování, který stěrač vybrat, rozhodli se technici společnosti Valeo uskutečnit neobvyklý test, ve kterém porovnávají jednotlivé řady svých stěračů.
Ve spolupráci se společností Pekárny a cukrárny Klatovy, a.s., byl vybrán vzorek 20 vozidel stejných značek, modelů, podobných dat výroby (obr. 5). Vozidla operují ve stejném typu provozu, v regionu západních Čech. Tím jsou zajištěny shodné podmínky pro všechny vzorky.
Všechna vozidla (Renault Master) byla 4. října 2022 osazena novými stěrači Valeo (obr. 6) v těchto variantách:
- First (obr. 7): plochý i raménkový
- HydroConnect Upgrade (obr. 8): plochý
- Silencio: raménkový – shodný s originálem
Přesto, že u řady First Multiconnection a HydroConnect je použita konstrukce flat blade, je vidět, že pokud je i „zastaralá“ konstrukce zpracovaná se všemi specifiky prvovýbavy (jako u typu Silencio), může dlouhodobě plnit svoji funkci na stejné úrovni jako nejmodernější technologie. V řadě Silencio naleznete především ploché stěrače téměř pro jakékoliv vozidlo. Jelikož jsme chtěli dodržet konstrukci stěračů odpovídající prvovýbavě, museli jsme v tomto případě zvolit raménkové, kterými jsou nové vozy Renault Master osazovány.
Vyhodnocení testu
Po hlavní sezoně byl proveden první průzkum (tabulka 1) se zaměřením na tyto hlavní parametry:
- kvalita čištění čelního skla
- celková stíraná plocha
- hluk
- design
Sledované vlastnosti posuzovali řidiči, kteří tato vozidla denně řídili. Jejich úkolem bylo v pravidelném intervalu odpovídat na následující otázky:
- Jak celkově hodnotíte čištění čelního skla? známka 1–4
- Čistí stěrače celou oblast čelního skla (bez vynechaných míst)? známka 1–3
- Jsou stěrače dostatečně tiché? známka 1–3
- Jak hodnotíte design stěračů? známka 1–4
Čím vyšší je číslo, tím lepší je hodnocení.
Z dlouhodobého hlediska se jako nejlepší varianta stěrače jevil typ Valeo HydroConnect Upgrade. Jedním z důvodů je výsledek testu a druhým je jednoduchá nabídka. Z hlediska logistiky je však jednodušší pracovat pouze s několika položkami, což umožňují právě řady univerzálních stěračů First Multiconnection a HydroConnect. Tyto řady mohou nahradit téměř jakýkoliv plochý stěrač a zároveň umožňují přechod z klasických stěračů na ploché. Jejich design nenarušuje tolik celkový design vozidla a pravděpodobně jsou jedny z nejhezčích na trhu.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT vydání č. 11/2023.