Na bázi vína
Současný trend v oblasti vývoje osobních a lehkých užitkových automobilů je v souladu se strategií intenzivní podpory životního prostředí. Tento trend však nezasahuje pouze do oblasti sériové produkce vozidel, proniká i do motorsportu. Pavel Růžička ze společnosti TotalEnergies Marketing Česká republika vás zavede na závodní okruh.
V tomto článku vám ukážeme segment automobilového motorsportu, kde se v současné době rovněž setkáváme s pozitivními vývojovými trendy v oblasti ekologie. Pomineme-li rozšiřující se oblast motorsportu s vozidly na čistě elektrický pohon, je zřejmé, že zejména tradiční automobilové závody jsou stále spojeny s vozidly s konvenčním, resp. s hybridním pohonem. V obou případech dominantní složku pohonu vozidla stále tvoří spalovací motory. V tomto textu vám však představíme alternativní ekologické palivo, které bylo použito pro historicky legendární vytrvalostní automobilové závody 24 hodin Le Mans.
100% z obnovitelných zdrojů
24 hodin Le Mans asi netřeba představovat – je to závod sportovních vozů pořádaný nedaleko francouzského městečka Le Mans na okruhu de la Sarthe. Má velkou historii a tradici, vždyť jeho první ročník se jel právě před sto lety. Od počátku byl organizován jako vytrvalostní závod za účelem posouzení rychlosti a zejména pak spolehlivosti sportovních vozidel. Zkušenosti získávané z těchto závodů jsou následně automobilkami velmi často aplikovány při výrobě sériových vozidel.
Organizátoři tohoto závodu se rozhodli připojit k pozitivnímu ekologickému trendu v oblasti ochrany životního prostředí, což vyvrcholilo v loňském roce nasazením závodního paliva pro vozidla, jež bylo vyvinuto ze 100% obnovitelných zdrojů.
Kaly a výlisky
Toto palivo pod označením Excellium Racing 100 je na bázi bioetanolu, který se získává přírodní fermentací (kvašením) vedlejších produktů při zpracování vína. Konkrétně jde o využití recyklace zbytků vína, jako jsou vinné kaly a hroznové výlisky (obr. 1 a 2).
Obr. 1 a 2: Zpracování ovocné drtě a vinných kalů – fermentace.
Následnou destilací a dehydratací se pak získává bioetanol, který tvoří základní bázi paliva. Sofistikované výsledné formulace se pak dosahuje přidáním ETBE (etyl-terc-butyléter) a směsi specifických aditiv. Výsledný produkt tedy představuje vysokooktanové závodní palivo na bázi bioetanolu, které je certifikované pro FIA World Endurance Championship včetně závodů 24 hodin Le Mans. Příspěvek k ekologii dokládá redukce emisí CO2 až o 65 %.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT vydání č. 9/2023.