6 praktických tipů

Systémy vzduchového odpružení nabízejí vyšší komfort a lepší jízdní vlastnosti, ale pro jejich optimální fungování je nezbytná správná údržba. Práce na součástech vzduchového odpružení zahrnuje manipulaci s vysokotlakými systémy, proto je nezbytné upřednostnit bezpečnost a dodržovat správné postupy. Ve spolupráci s techniky společnosti Arnott vám přinášíme šest základních tipů pro údržbu, diagnostiku a opravy systému vzduchového odpružení.

1. Na prvním místě bezpečnost a pečlivá příprava

Před zahájením jakékoli práce na systému vzduchového odpružení vždy mějte na prvním místě bezpečnost. Používejte ochranné rukavice, ochranné brýle a ochranu sluchu, protože systémy vzduchového odpružení mohou pracovat pod tlakem až 18 barů.

  • Odpojte napájení: Před demontáží jakýchkoli dílů vypněte kompresor a vypusťte tlak.
  • Stabilizujte vozidlo: Vozidlo bezpečně zvedněte a zajistěte, aby nedošlo k nehodě.

2. Jak najít vadné součástky

Příznaky poškozeného kompresoru.
Obr. 1: Příznaky poškozeného kompresoru.

Včasná identifikace vadných součástí vzduchového odpružení může ušetřit čas i peníze. Zde je návod, jak rozpoznat běžné problémy:

  • Netěsnosti: Pokud vozidlo přes noc klesne o 2,5 cm nebo více, pravděpodobně dochází k úniku tlaku. Nastříkejte na komponenty mýdlový roztok – bublinky budou indikovat netěsnost.
  • Vadný blok ventilů: Pokud je jeden roh vozidla níže než ostatní nebo pokud vozidlo není vyrovnané, může být problém také v bloku ventilů.
  • Netěsnící vzpěry a tlumiče: Únik oleje pružicích/tlumicích jednotek může poškodit pryž vzduchových měchů a zkrátit jejich životnost. Zadruhé, pokud tlumič již správně neabsorbuje nárazy, dochází k přetížení vzduchové pružiny, která se může poškodit.
  • Vyhořelý kompresor: Příznakem nefunkčního kompresoru může být také zápach spáleniny, spálené vzduchové vedení nebo konektory, změna barvy kovového těla kompresoru nebo štítku (obr. 1).

3. Správné snížení tlaku

Před demontáží jakýchkoli součástí je nutné systém zbavit tlaku. Zde je návod, jak to provést bezpečně:

  • Postupné snižování tlaku: Ať už pracujete na kompresoru, nebo vzduchovém měchu, nikdy neodstraňujte vzduchové přípojky najednou. Provádějte to postupně, abyste tlak snižovali pomalu. U některých vozidel je k aktivaci solenoidů a odtlakování vzduchového měchu zapotřebí diagnostický přístroj. Poznáte to podle přítomnosti konektoru na vzduchové pružině.
  • Funkce „Jack Mode“: Pokud je vozidlo vybaveno funkcí „Jack Mode – režim zvedání“, je třeba ji aktivovat, aby se při zvedání vozidla nevypouštěl vzduch z měchu. Některé systémy automaticky rozpoznají, že je vozidlo zvednuté, a udržují požadované množství tlaku ve vzduchových pružinách.
  • Podepření vozidla: Když je systém vzduchového odpružení bez tlaku, zajistěte, aby zvedací zařízení vždy podpíralo celé vozidlo. Úplné spuštění vozidla na kola může způsobit nesprávné nafouknutí vzduchové pružiny a potenciální poškození krimpovacího kroužku. Navíc může dojít k tomu, že kompresor nevytvoří dostatečný tlak pro zvednutí vozidla, takže hrozí poškození relé, nebo dokonce spálení kompresoru.
  • Vzduchové pružiny nenatahujte/nestlačujte: Vzduchové pružiny nikdy nenatahujte ani nestlačujte, abyste si usnadnili instalaci. Během nafukování by se mohly nesprávně roztáhnout a poškodit.

4. Nadměrné utažení spojů

Všechny spoje v systému je třeba dotahovat správnými momenty. Přílišné utažení může způsobit poškození závitu a vést k úniku vzduchu. Proto vždy dodržujte výrobcem doporučené utahovací momenty, aby nedošlo k poškození závitu.

5. Identifikace hlavních příčin poruchy

Při poruše systému vzduchového odpružení je důležité zjistit příčinu, nikoli pouze vyměnit nefunkční díly. Například netěsnící pružicí/tlumicí jednotky mohou poškodit vzduchové pružiny a v takových případech je třeba vyměnit obojí. Stejně tak je vyhořelý kompresor často příznakem většího problému, například výrazné netěsnosti na jiném místě systému. Kromě výměny kompresoru vždy řešte i zdroj úniku. Při instalaci nového kompresoru navíc nezapomeňte vyměnit i relé. Staré nebo vadné relé může způsobit nepřetržitý chod kompresoru, což nakonec vede k jeho předčasnému selhání.

6. Diagnostické nástroje a aktualizace

Po dokončení oprav zkontrolujte, že vše funguje správně:

  • Kalibrace snímače jízdní výšky: Pomocí diagnostického přístroje zkontrolujte a případně upravte parametry snímače jízdní výšky. Tím zajistíte, že systém bude správně reagovat na jízdní podmínky.
  • Aktualizace softwaru: Postupujte podle instalační příručky a proveďte potřebné aktualizace softwaru, abyste zajistili správnou funkci systému. Neprovedení aktualizace softwaru může vést k poruchám kompresoru nebo selhání systému.
  • Kontrola chybových kódů: Po zkušební jízdě zkontrolujte, zda se do systému znovu nezapsaly žádné chybové kódy.

Závěr

Práce na systému vzduchového odpružení vyžaduje pečlivý přístup, správné nářadí a znalost příslušných součástí. Pokud upřednostníte bezpečnost, použijete správné diagnostické nástroje a budete se řídit těmito tipy, můžete systém vzduchového odpružení účinně udržovat a opravovat a zajistit tím jeho dlouhou životnost a optimální výkon.

Článek byl připraven ve spolupráci se společností Arnott Suspension Products.

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopise AutoEXPERT vydání č. 12/2025.

Další články