Zástupci společnosti VIF, která se mj. zabývá aditivací paliv, přispívají do tohoto speciálního vydání tématem aplikačních vlastností prémiového benzinu E10.
Jako dodavatelé přísad pro motorová paliva dnes máme zodpovědnost především za jejich čisticí vlastnosti, které prokazujeme a testujeme motorovými zkouškami. Musíme se však zajímat i o vlastnosti základních paliv, která také ovlivňují celkovou spokojenost motoristy se základním produktem.
Biosložky neškodí
Povinnou příměs biosložek v automobilových palivech vnímají motoristé často negativně. Přitom hned na úvod je potřeba říct, že případy, kdy biosložka skutečně negativně ovlivnila vlastnosti paliva a spolehlivost jím poháněného motoru, jsou většinou spojeny s méně obvyklými situacemi.
Například FAME (fatty acid methyl ester, česky MEŘO – metylester řepkového oleje), přidávané do nafty, zlepšuje mazivost, a má tudíž potenciál snižovat opotřebení vstřikovacích čerpadel a trysek. Pouze pokud se překročí doba jeho skladovatelnosti, může dojít k vytvoření odolných polymerních úsad, které naopak způsobují selhání. Hledat naftu bez biosložky se tak vyplácí jen tomu, kdo své vozidlo na delší čas odstavuje. Připomeňme, že většina FAME včetně nejobvyklejšího MEŘO má stejnou výhřevnost jako samotná motorová nafta.
Čistí, ale méně hřeje
Horší je to s lihem, který se přidává do benzinu. Ten má sice i některé aplikační výhody: například zvyšuje oktanové číslo a zlepšuje čisticí schopnosti paliva, když u motorů s nepřímým vstřikem působí proti tvorbě úsad na ventilech a v sacích kanálech.
Má ale také klíčovou nevýhodu: podstatně nižší výhřevnost. U čistého benzinu se pohybuje mezi 31,0 a 32,9 MJ/l podle hustoty konkrétního paliva, zatímco u lihu je to 21,3 MJ/l. Zjednodušeně řečeno: čím více lihu palivo obsahuje, tím méně energie každý vámi zakoupený litr obsahuje. A tím méně pak třeba za svoji stokorunu ujedete kilometrů.
Dále pak líh pohlcuje vodu. Do určité koncentrace ji zvládne udržet ve směsi s benzinem, když však je náhle vody jen o trochu více, tak se z paliva oddělí a zůstane na dně nádrže. V praxi jev funguje tak, že v palivu s lihem je rozpuštěna už nějaká voda. Pak stačí, když v nádrži zkondenzuje pár kapek ze vzdušné vlhkosti, a náhle vypadne na dno nádrže vrstva lihu a vody, kterou čerpadlo při pokusu o start nasaje. Výsledkem jsou zalité svíčky, kdy jiskra skáče z kladné elektrody přímo na kostru. A byť za chvíli čerpadlo už obvykle nasaje benzin, motor nechce naskočit. Zatímco zvýšená spotřeba (mezi kategoriemi E5 a E10 může být rozdíl tak jedno procento) se týká každého, problém s usazením lihu a vody na dně nádrže pocítíte opět jen u dlouhodobě odstavených strojů. Majitelům sezonně využívaných sportovních automobilů, motocyklů a veteránů tak už delší čas doporučujeme tankovat stooktanový prémiový benzin – třeba Vervu 100 od společnosti ORLEN Benzina. A to nejen pro samotné oktanové číslo či excelentní čisticí schopnosti, ale kvůli absenci lihu. Benziny kategorie Super Plus 98 místo lihu používají látku ETBE (etyl-terc-butyléter), která se sice z lihu vyrábí, lze ji tak místo něj i započítat do bilance biosložek, ale chemické vlastnosti má jiné a s vodou se nemísí.
E10 coby cesta k oktanům
ETBE je účinný zvyšovač oktanového čísla. Do května 2021 se všechny benziny kategorie Super Plus 98 do České republiky dovážely ze zahraničních rafinerií. Od zmíněného data došlo ke spuštění výroby v rafinerii koncernu PKN Orlen v Kralupech. Zvýšeného oktanového čísla se zde nedosahuje zásadní změnou uhlovodíkového složení samotného paliva, ale až dvacetiprocentním přídavkem látky ETBE.
I ona však krom uhlíku a vodíku obsahuje i jeden atom kyslíku. Její výhřevnost je tak též nižší než u surového benzinu. Schválně nyní mluvme v kilogramech. Jeden kilogram benzinu má výhřevnost 42,0 až 43,5 MJ, kilogram ETBE jen 36,4 MJ.
Kvůli vyššímu obsahu kyslíku musela Verva s přechodem na novou technologii a domácí produkci přestoupit do kategorie E10, která už ho povoluje až 3,7 procenta (E5 jen 2,7 %).
Z dlouhodobého hlediska to není žádný skandál, čeká to všechny automobilové benziny a v mnoha sousedních zemích (Rakousko, Slovensko) už jiné nekoupíte. Avšak u oblíbené Vervy jsme zaznamenali obavy motoristů, zda to nepovede ke zvýšení spotřeby a zhoršení parametrů vozidel. Nechali jsme proto změřit oktanové číslo, výhřevnost a hlavně měrnou spotřebu nejen Vervy 100, ale i všech jejích konkurentů.
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.