Termomanagement u elektromobilů a hybridních vozidel

Technologie elektrického a hybridního pohonu přináší významné změny i v oblasti termomanagementu jak v okruhu chladicí kapaliny, tak v okruhu klimatizace. V tomto článku popisujeme, jakých oblastí a součástí termomanagementu se to týká a co to znamená pro vaši práci.

Klimatizace interiéru

akumulační výparník

U běžných systémů pohonu se spalovacím motorem je kompresor klimatizace interiéru poháněný mechanicky a klimatizace je tak přímo závislá na chodu motoru. Také u tzv. mikrohybridů, které mají pouze funkci start-stop, se používají kompresory klimatizace s řemenovým pohonem. Z toho vyplývá, že při zastavení vozidla a vypnutí motoru už za dvě sekundy teplota na výstupu z výparníku klimatizace stoupá. Tím roste i teplota a vlhkost vzduchu, který proudí do interiéru, což cestující vnímají nepříjemně. Toto řeší použití zásobníků chladu, tzv. akumulačních výparníků.

Akumulační výparník

Akumulační výparník se skládá ze dvou částí: výparníkové a akumulační. Při nastartovaném vozidle, resp. při běžícím motoru, proudí oběma částmi chladivo. Sekundární médium, které se nachází ve výparníku, se mezitím ochladí tak, že zmrzne. Tím vzniká zásobník chladu.

Při zastavení motoru není kompresor klimatizace poháněný. Teplý vzduch, který proudí přes výparník, se chladí a probíhá výměna tepla. Tato výměna probíhá tak dlouho

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články