Společnost Porsche Česká republika, zastupující značky Volkswagen, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, je jednou z těch, které se aktivně věnují práci s uchazeči o zaměstnání. Kromě tzv. Profesních dnů, o nichž jsme vás na stránkách AutoEXPERTU již informovali, je to například i provozování portálu carjobs.cz. Právě o něm jsme si povídali s vedoucím divize After Sales společnosti Porsche ČR Janem Špinarem.
Společnost Porsche Česká republika provozuje portál carjobs.cz. Kdy tato platforma vznikla a pro koho je určena?
Portál carjobs.cz jsme spustili v roce 2019. Otázka HR je pro tak velký import velmi důležitá a cítili jsme na tomto poli potřebu pro aktivaci něčeho takového. Personální web carjobs.cz je určen pro všechny zájemce o zaměstnání u všech našich autorizovaných prodejních i servisních partnerů. Zkrátka když chcete v Česku pracovat pro značky koncernu Volkswagen, měli byste primárně navštívit portál carjobs.cz. Platí to jak pro studenty středních škol/učilišť či jejich absolventy, tak pro zkušené profesionály, hledající uplatnění v oboru, který mají rádi – práci v automotive s těmito skvělými značkami.
Je to vaše lokální aktivita, nebo jde o centrální projekt napříč ostatními státy?
Web carjobs.cz je náš nápad, naše lokální aktivita a jsme na ni náležitě hrdí. Nicméně si dokážeme představit, že v něm najdou zajímavé nabídky i potenciální uchazeči ze Slovenska.
Musím říct, že se mi líbí autenticita portálu ve smyslu, že formou krátkých videí hovoří konkrétní lidé, reprezentanti jednotlivých profesí. Stejně tak jsou myslím velmi užitečné např. popisy jednotlivých profesí, informace o tom, jak se připravit na pohovor, a tak dále. Jakou máte na toto pojetí předávání informací zpětnou vazbu?
Jsme rádi, že se vynaložené úsilí neminulo účinkem a portál carjobs.cz se líbí a přijde lidem zajímavý. Nechtěli jsme ho naplnit jen klasickým výčtem pracovních pozic v rámci autorizovaných partnerů, ale dát mu i nějakou přidanou hodnotu. Zájemcům to tak dá mnohem lepší představu o budoucí pozici a také vodítko, jak se na ni nejlépe připravit. Autentická videa vytvořená konkrétními lidmi se ukázala jako výborná pomocná ruka podobně jako například tipy, jak sestavit „cévéčko“ nebo jak se připravit a chovat na pohovoru. Vše přehlednou a moderní formou s hezkou grafikou. Zpětná vazba od našich uchazečů, později i pracovníků, se jeví jako velmi dobrá – web vypadá důvěryhodně. A o to nám šlo především.
Jaké máte doposud zkušenosti s provozem portálu? Jak na něj reagují případní zájemci zvenčí a jak jej hodnotí zástupci vašich dealerských sítí – jakým způsobem oni sami s portálem pracují?
Po necelých pěti letech provozu portálu máme zkušenosti vesměs pozitivní, těší nás hlavně zájem jak uchazečů, tak našich partnerů. Zájemci o práci si chválí zejména přehlednost a dobrou orientaci na webu, dobré filtrování nabídek a také přidanou hodnotu ve formě edukace. Pokud jde o samotnou administraci portálu, vkládání nabídek a celý management, tak fungujeme ve společném módu – inzeráty na web vkládají přímo naši dealeři, o správu, koordinaci a administraci se pak stará tým Porsche ČR.
Spolupracujete i s úřady práce?
Měli jsme zájem o spolupráci s úřady práce, ale bohužel k realizaci nedošlo. Úřad práce totiž nepodporuje soukromou inzerci – tato forma spolupráce není možná, a proto tam tedy přímé odkazy na carjobs.cz neuvidíte. Naši autorizovaní partneři však na úřad práce nabídky přímo vkládat mohou, takže o ně nikdo nepřijde.
O které profese je největší zájem, popřípadě u kterých značek?
Největší zájem zaznamenáváme o administrativní pozice, například recepční či asistentka, a stranou nezůstává ani pozice skladníků. Pokud se bavíme o typických automotive oborech, pak je největší „sháňka“ po místech automechaniků či autolakýrníků. To nás těší, neboť najít skutečně kvalitního lakýrníka nebo klempíře je v dnešní době opravdová výhra. Servisní technici jsou ovšem také dost poptávanými pozicemi, těch je potřeba stále dost. A neoblíbenější značky? Tak asi každý by chtěl pracovat nejraději u prestižního brandu jako Audi, nicméně těžko se na tuto otázku odpovídá vzhledem k multibrandovým charakterům nejen pozic, ale také samotných dealerství.
Porsche ČR ovšem neprovozuje pouze portál, vy v oblasti práce s potenciálními zaměstnanci vyvíjíte další aktivity, jako jsou například tzv. Profesní dny atd. Můžete nám udělat celkový obrázek a přiblížit všechny vaše aktivity v tomto směru?
Jak jsem řekl, HR projekty jsou nám vlastní a věnujeme jim velkou pozornost, protože si uvědomujeme důležitost pracovní síly – a to nejen ve formě aktuální, ale také budoucí. Soustředíme se tedy i na žáky základních a studenty středních škol či učilišť. Nejnovějším projektem jsou zmíněné Profesní dny: dvoutýdenní akce pořádaná v naší Tréninkové akademii. Zde se studenti od našich školitelů nebo pracovníků dealerství dozvídají vše důležité o diagnostice, administrativě, velmi významné první pomoci nebo také o pracovních možnostech v daných autoservisech. Ráno se všichni účastníci z dané školy/učiliště vždy rozdělí do několika skupin, v nichž pak „rotují“ mezi jednotlivými stanovišti a následně soutěží a plní znalostní testy. Je to velmi oblíbená forma „školy hrou“. Profesní dny jsou čím dál oblíbenější a budeme s nimi pokračovat i letos.
Naším dalším edukativním počinem je projekt Q-Hero, tedy vzdělávací iniciativa společnosti Porsche Česká republika, která má za cíl podporovat studenty středních odborných a učňovských škol zaměřených na automobilové obory. Prostřednictvím motivačního programu jsou studenti odměňováni za své studijní a praktické úspěchy. Učitelé, vedoucí praxe a případně vedoucí servisů jim za splnění zadaných úkolů předávají jednorázové QR kódy, které studenti skenují pomocí mobilní aplikace Q-Hero nebo zadávají na webových stránkách projektu. Za nasbírané body si pak mohou vybírat různé odměny z katalogu na webu Q-Hero.
Jak Profesní dny, tak Q-Hero v podstatě zastřešuje projekt Best Employer – naším zájmem zkrátka je, aby autorizovaní partneři námi zastupovaných značek byli jedněmi z nejlepších zaměstnavatelů v České republice. V rámci tohoto projektu také velmi dobře funguje spolupráce se školami a učilišti.
Jak zástupci dealerských sítí obecně hodnotí mladou generaci studentů automobilních oborů, případně čerstvých absolventů? Jak se jim s nimi pracuje?
Celkovým problémem, který od dealerů slýcháváme, je obecný nezájem o práci „rukama“. A ještě horší situace je na vysoce kvalifikovaných manuálních pozicích, tedy v případě klempířů či lakýrníků. Než se z absolventa stane kvalitní autoklempíř, trvá to roky a prakticky nikdo v dnešní době nemá tu potřebnou trpělivost. S rozvojem elektromobility pak roste potřeba vysoké kvalifikace pro vysokonapěťové práce.
Ale samozřejmě se stále najde dost těch, které práce s auty baví a jsou ochotni se něco nového naučit. Odměnou jim bude práce v jejich přirozeném prostředí, protože není nic lepšího než dělat, co vás baví. Tito nadšenci jsou pak ochotni učit se nové věci, poznávat další technologie a také se soustředit na budoucí směr, který se ponese na vlně elektromobility a digitalizace.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 3/2025.