Thatcham Research je výzkumné centrum pro automobilový průmysl sídlící ve Spojeném království. Založily jej pojišťovny a jedním z jeho úkolů je provádět výzkum opravitelnosti vozidel. My jsme požádali o rozhovor Deana Landera, který je v rámci institutu ředitelem služeb pro autoopravárenství a vede rovněž vzdělávací akademii.
Můžete prosím na úvod institut Thatcham Research představit? Kdo a kdy jej založil, jak je velký a jednoduše – co děláte?
Thatcham Research je jediné neziskové výzkumné centrum pro automobilový průmysl ve Spojeném království, založené v roce 1969 britskými pojišťovnami.
Náš nezávislý výzkum – zaměřený na bezpečnost, zabezpečení a udržitelné opravy – umožňuje našim partnerům zlepšovat mobilitu a udržet Británii v pohybu.
Institut zaměstnává různorodý tým odborníků, včetně výzkumníků, datových analytiků, technických školitelů a techniků. Naše práce se zaměřuje na několik klíčových oblastí:
- Bezpečnost: Provádíme náročný výzkum a testování za účelem zlepšení bezpečnostních standardů. Důraz klademe na využití technologií pro předcházení nehodám a zajištění bezpečné implementace systémů asistovaného a automatizovaného řízení.
- Zabezpečení vozidel: Vývoj a podpora pokročilých bezpečnostních opatření k prevenci krádeží vozidel, vedle výzkumu zaměřeného na řešení základních příčin kriminality spojené s vozidly.
- Opravárenství: Inovace v metodách oprav vozidel s cílem zajistit udržitelnost a nákladovou efektivitu. Vzhledem k tomu, že náklady na opravy mají stále větší vliv na inflaci pojistného, Thatcham Research také úzce spolupracuje s výrobci automobilů na zlepšení opravitelnosti jejich vozidel.
- Školení a akreditace: Poskytujeme školení a certifikace pro automobilové profesionály a učně prostřednictvím naší Automotive Academy a on-line školicího portálu. Ukázka práce Automotive Academy ZDE.
Thatcham Research hraje klíčovou roli v automobilovém průmyslu tím, že poskytuje informace o automobilových rizicích na základě dat a spolupracuje s pojišťovnami, výrobci vozidel, technologickými společnostmi, orgány činnými v trestním řízení a vládou na zvýšení bezpečnosti, zabezpečení a udržitelnosti vozidel.
Mezi naše zařízení patří naše přední světové centrum opravárenských technologií, Safety Lab a Automotive Academy v našem ústředí v Berkshiru a naše testovací dráha Gamston v Nottinghamshiru.
Vedle vykonávání špičkového výzkumu jsme také klíčovým poskytovatelem školení v oblasti oprav automobilů ve Spojeném království, nabízíme kurzy pokrývající základní disciplíny a technologie, jako jsou elektrická vozidla a pokročilé asistenční systémy pro řidiče (ADAS).
Co přinesla elektromobilita do oblasti oprav karoserií? Jak se změnil trh? Jak na to reagují výrobci vozidel a pojišťovny?
Elektromobilita oblast oprav karoserií výrazně ovlivnila a přinesla výzvy i příležitosti.
Zavedení bateriových elektrických vozidel (BEV) si vyžádalo specializovaná školení a vybavení pro bezpečné zacházení s vysokonapěťovými akumulátory během oprav. BEV také vyžadují pokročilé diagnostické nástroje k posouzení a opravě jejich složitých elektrických systémů. To vedlo k potřebě průběžného školení a investic do nových technologií pro opravny.
Při práci s BEV jsou nezbytné vylepšené bezpečnostní protokoly, zejména kvůli vysokonapěťovým součástem. Opravny musí dodržovat bezpečnostní normy, aby se zabránilo nehodám a zajistila bezpečnost techniků. Thatcham Research má sadu školení BEV nejen pro techniky, ale také pro každého, kdo přijde s BEV do kontaktu. Podívejte se na ukázku školení BEV ZDE.
Pokud jde o změny na trhu, mají BEV často vyšší náklady na opravy ve srovnání s tradičními vozidly se spalovacím motorem. To je způsobeno vysokou cenou vysokonapěťových akumulátorů v poměru k celkové hodnotě vozidla a potřebou specializovaných opravárenských procesů, dílů a vybavení.
Složitost oprav BEV může vést k delší čekací době v dílnách. K tomu přispívá nedostatek techniků vyškolených pro manipulaci s vysokonapěťovými akumulátory.
Automobilový opravárenský průmysl je svědkem posunu v požadovaných dovednostech, což vytváří mezeru v dovednostech, přičemž IMI (Institut of the Motor Industry – https://tide.theimi.org.uk/) předpovídá do roku 2031 jen ve Spojeném království deficit 160 000 pracovníků.
Reakce výrobců vozidel a pojišťoven
Výrobci vozidel hodně investují do školení a vybavení svých servisních sítí, aby zvládli opravy BEV. Spolupracují také s opravnami třetích stran, aby zajistili širokou dostupnost opravárenských služeb.
Pojišťovny se přizpůsobují vyšším nákladům na opravy a složitosti spojené s BEV. To zahrnuje revizi pojistného a vývoj nových pojistek pro pokrytí jedinečných rizik spojených s vlastnictvím BEV. Kromě toho se zaměřujeme na zlepšování procesů oprav, aby se snížily náklady a zkrátily klíčové časy oprav.
Hlavním faktorem udržitelného přijetí BEV jsou celkové náklady na vlastnictví. Thatcham Research se v posledních dvou letech aktivně zapojuje do komunikace s automobilovým průmyslem a zaměřuje se na vylepšenou diagnostiku VN akumulátorů a udržitelné opravy.
Celkově je elektromobilita hnací silou inovací v automobilovém opravárenském průmyslu, což vyžaduje nové dovednosti, technologie a bezpečnostní opatření. Thatcham Research se zavázal podporovat tento přechod poskytováním školení, výzkumu a spoluprací se zúčastněnými stranami v oboru s cílem zajistit bezpečné, efektivní a udržitelné opravy BEV.
Vidíme, že na evropský trh stále více pronikají čínští výrobci automobilů. Co tento fenomén přinesl z hlediska bezpečnosti, oprav karoserie atd.?
Mnoho čínských výrobců automobilů nyní dosahuje trvale vysokých hodnocení v bezpečnostních testech Euro NCAP. Vozidlo XPeng G6 se také dostalo v soutěži What Car do užšího výběru na Safety Award 2025, kterou sponzoruje Thatcham Research. Jde o cenu posuzující úroveň bezpečnosti u nového účastníka trhu, hodnotí zejména systémy přímého sledování řidiče a dodržování jízdních pruhů.
Čínská vozidla jsou často vybavena špičkovými bezpečnostními technologiemi, včetně pokročilých asistenčních systémů řidiče (ADAS) a systémů řízení akumulátoru. To přimělo evropské výrobce k inovaci a vylepšení vlastních bezpečnostních prvků, aby zůstali konkurenceschopní.
Pokud jde o opravy karoserií, příliv čínských BEV přinesl nové komplikace oprav karoserií, zejména v souvislosti se systémy vysokonapěťových akumulátorů. Opravny potřebují specializovaná školení a vybavení pro bezpečnou a efektivní manipulaci s těmito vozidly.
Jedním z hlavních problémů, se kterými se čínské značky setkaly při vstupu na britský a evropský trh, je absence rozsáhlých historických údajů o opravách. Tyto údaje jsou zásadní pro pojistitele k přesnému stanovení ceny rizika a pro opravny k odhadu nákladů a časů oprav.
Významnou překážkou bylo také zajištění stálých dodávek náhradních dílů. Zpoždění při získávání dílů může vést k delší době oprav a zvýšeným nákladům, což může frustrovat jak opravny, tak majitele vozidel.
Thatcham Research aktivně spolupracuje s čínskými výrobci vozidel, pojišťovnami a opravnami, aby překlenul mezery ve znalostech a datech. To zahrnuje sdílení poznatků a osvědčených postupů pro zlepšení procesů oprav a bezpečnostních standardů.
Celkově lze říct, že zatímco čínští výrobci automobilů čelili výzvám při vstupu na britský trh, Thatcham Research se zavázal podporovat jejich integraci poskytováním informací o automobilových rizicích ve formě odborných znalostí, školení a spolupráce s cílem zajistit bezpečné, efektivní a udržitelné opravy karoserie.
Jaké jsou obecné trendy v oblasti oprav karoserií? Jaké jsou největší výzvy?
Oblast oprav karoserií mění integrace pokročilých asistenčních systémů pro řidiče (ADAS) a dalších sofistikovaných technologií do moderních vozidel. Opravny nyní musí investovat do vybavení a školení, aby s těmito systémy zacházely efektivně a rozuměly požadavkům na kalibraci, aby bylo možné ADAS správně obnovit.
Stále větší důraz se klade na udržitelné postupy oprav. To zahrnuje používání ekologických materiálů a procesů, stejně jako zaměření na opravy před výměnou, aby se snížilo množství odpadu.
V září 2024 jsme spustili náš nový systém Vehicle Risk Rating. Ten nabízí několik klíčových výhod, které zlepšují pojistné hodnocení rizika vozidla.
Dvě z pěti propojených hodnocení VRR se zaměřují na opravy. Hodnocení opravitelnosti zkoumá snadnost a cenu oprav a podporuje taková konstrukční řešení vozidel, která je činí přívětivější k opravám. Cílem je podporovat udržitelné postupy oprav a snižovat celkové náklady na opravy.
Posouzení VRR navíc hraje klíčovou roli při hodnocení toho, jak stavba vozidla, materiály a konstrukční techniky ovlivňují závažnost a náklady na opravy. To pomáhá při stanovení spravedlivého pojistného a efektivnější správě nákladů na opravy. Tento tlak podněcuje výrobce vozidel, aby navrhovali vozidla, jejichž oprava je snazší a nákladově efektivnější. To může vést ke zkrácení doby a nákladů na opravy, z čehož budou mít prospěch spotřebitelé i opravny.
Výzvy
Ve Spojeném království (a jsem přesvědčen, že u vás je tomu stejně) jsme svědky krize opravárenských dovedností a rostoucích nákladů na opravy vozidel.
Mnoho zkušených odborníků odchází do důchodu a nových talentů, vstupujících do oboru, je nedostatek. Tato mezera v dovednostech se prohlubuje se zvyšující se složitostí moderních vozidel, která vyžadují pokročilé technické znalosti.
Náklady na opravy vozidel neustále rostou. Podle Asociace britských pojistitelů (ABI) se náklady na opravy za poslední rok zvýšily o 33 %. Mezi faktory, které přispívají k tomuto nárůstu, patří složitost moderních vozidel, cena dílů a inflace.
Thatcham Research aktivně řeší tyto výzvy tím, že nabízí školicí programy pro zdokonalení techniků a přilákání nových talentů do odvětví. Aktivně spolupracujeme také s vládou, abychom podpořili větší financování a podporu odborných dovedností a učňovského školství.
Společně prosazujeme opravitelnost jako základní atribut a spolupracujeme s výrobci na navrhování vozidel, jejichž oprava je snazší a nákladově efektivnější. Naše partnerství s novými účastníky zahrnují vývoj opravárenských metod, které jsou dostupné prostřednictvím naší přední platformy escribe, a implementaci strategií dodávek dílů pro řízení nákladů na opravy a zlepšení procesů oprav.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 4/2025.