Young Car Mechanic 2024/25

Společnost Inter cars, která patří mezi největší dodavatele náhradních dílů ve střední a východní Evropě, přináší na trh koncept mezinárodní soutěže s názvem Young Car Mechanic pro studenty automobilních škol, tedy budoucí automechaniky a další zaměstnance v autoopravárenství. V tomto rozhovoru celý projekt představujeme.

Položili jsme několik otázek marketingovému manažerovi společnosti Inter Cars Česká republika Michalu Novotnému:

Popište prosím celý koncept soutěže: Kdy a kde vznikla myšlenka ji uspořádat, pro koho je určená, jaký má časový rámec, jaká bude odborná náplň, kde bude fyzicky probíhat?

Soutěž původně vznikla pod záštitou společnosti Inter Cars v Polsku, odkud se postupně rozšířila do dalších zemí, kde Inter Cars působí. V roce 2017 se konalo první mezinárodní finále, ve kterém se proti sobě postavili soutěžící z Polska, Litvy a Lotyšska. Již o dva roky později se soutěžilo v sedmi zemích a v příštím roce se bude konat ve 12 zemích, včetně České republiky. Soutěž je určena studentům středních technických škol se zaměřením na autoopravárenství, jejich učitelům a vlastně i školám samotným. Zatímco studenti plní jednotlivé úkoly, pro jejich učitele připravujeme během regionálního a národního finále doprovodný program, sestávající z technických školení, zaměřených na nejnovější trendy v autoopravárenství. Soutěž Young Car Mechanic tedy nespočívá jen na znalostech samotných studentů, ale klade si za cíl představit nejnovější trendy i jejich učitelům a tím nepřímo zdokonalovat úroveň vzdělávání ve školách. Pro úspěšné studenty a školy jsou pak připraveny bohaté odměny.

Vše začíná registrací do soutěže. Školy a studenti se mohou přihlásit až do konce listopadu, soutěž samotná se pak koná v několika kolech v průběhu druhého pololetí. Začíná se na konci ledna teoretickým kolem – testem, který studenti vypracovávají na počítači. Testové otázky pokrývají všechny části automobilu (podvozkové díly, motor a pohonná soustava, elektrická soustava, diagnostika, všeobecné otázky na údržbu vozidla…). Úspěšní studenti nejenže postoupí do dalšího kola, ale získají už první hodnotné odměny. Navíc mohou získat odměnu i pro svou školu, např. plně vybavený dílenský vozík. Další kola jsou již praktická a studenti mezi sebou poměří síly při řešení reálných úkolů za účasti našich partnerů, kteří jsou zároveň i odbornými rozhodčími. Nejdříve v březnu proběhnou regionální kola, v květnu národní finále a v červnu mezinárodní finále.

Soutěž má mezinárodní rozměr v evropském měřítku – ve kterých zemích probíhá a jak bude pokračovat po ukončení jednotlivých národních finále?

V letošním školním roce se do soutěže zapojí studenti z Bulharska, České republiky, Estonska, Chorvatska, Litvy, Lotyšska, Maďarska, Polska, Řecka, Rumunska, Slovenska, a pokud to situace umožní, i z Ukrajiny. Výherci jednotlivých národních finálových kol se sejdou v červnu příštího roku na mezinárodním finále, které se uskuteční v chorvatském Záhřebu. Studenty na mezinárodní finále doprovází i jejich učitel, pro kantory bude opět připravený zajímavý doprovodný program. Důraz se klade nejen na samotné provedení úkolu, ale i na jeho pochopení a porozumění problematice. Postupně samozřejmě obtížnost roste, a protože je soutěž mezinárodní, rozhoduje i znalost cizího jazyka. Je to skvělá příprava na praxi – pokud chce být student opravdu dobrý automechanik, bez znalosti angličtiny se neobejde. Jen tak může zůstat v kontaktu se všemi novinkami a provádět svou práci na 100 %.

Kolik odborných škol je do soutěže Young Car Mechanic přihlášeno nyní, jak na vaši výzvu zástupci škol reagovali a kolik očekáváte, že se ve výsledku škol do soutěže zapojí?

Jelikož v Česku pořádáme první ročník, žádné cíle ohledně počtu zapojených škol jsme si nedávali. Očekávali jsme spíše skepsi a určité obavy, jak bude soutěž probíhat. O to více jsme byli překvapeni pozitivním ohlasem. Školám se líbí zejména bohaté zapojení dodavatelů. Nesmíme pominout ani ekonomický aspekt – soutěž je zdarma, a jak jsem již zmínil, bohatě dotována odměnami pro žáky a školy.

K dnešnímu dni (10. září) máme registrováno 13 škol a s dalšími jednáme. Důvěry škol si nesmírně vážíme, stejně jako důvěry Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, které nám udělilo záštitu. Rozhodně nechceme zklamat vysoká očekávání. Uděláme vše pro to, aby se první ročník maximálně vydařil. Zároveň věříme, že soutěž vyvolá pozitivní ohlas a do dalších ročníků se přihlásí ještě více škol a studentů.

Takovýto projekt je velmi organizačně náročný – jak jej máte zajištěn v tomto ohledu a přizvali jste k soutěži i další odborné partnery?

Při přípravě projektu se inspirujeme u kolegů na Slovensku. V jejich podání je vše zajištěno na vysoké úrovni, kterou chceme přenést i do ČR. Soutěž samotná má ale nastavena celkem jasná pravidla. Otázky jsou předem dané, aby byla zajištěna stejná úroveň ve všech 12 zemích. Při regionálních kolech se můžeme opřít o podporu od našich dodavatelů (Bosch, Continental, Elring, Delphi, Febi, Filtron, Moto Remo, Meyle, Milwaukee, NRF, Shell, Schaeffler, Valeo, Varta a ZF Aftermarket), kteří vstup soutěže do ČR také nadšeně vítají. Pomohou nám s jednotlivými praktickými úkoly a zároveň se zhostí role porotců při jejich vyhodnocování. Ještě bychom rádi získali z řad učitelů oborného garanta, abychom měli jistotu, že veškeré úkoly v regionálním i národním kole podléhají osnovám.

Co mají potenciální zájemci z řad studentů, škol a partnerů udělat, pokud se chtějí do celého konceptu zapojit? Kde najdou více informací?

Všem zájemcům doporučujeme projít internetové stránky soutěže, www.youngcarmechanic.cz, případně mezinárodní web www.youngcarmechanic.com. Tam se o soutěži dozvědí vše podstatné a mohou se rovnou registrovat. Zároveň je tam i kontaktní formulář. Případně se mohou obrátit přímo na organizační tým na e-mailu info@mladymechanik.cz. Zároveň doporučujeme sledovat soutěž na Facebooku, Instagramu a v neposlední řadě i na stránkách časopisu a webu AutoEXPERT, který se stal mediálním partnerem soutěže.

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 10/2024.

Další články