Výrobce vozidel Audi vyvinul společně se značkou Porsche platformu PPE (Premium Platform Electric) pro prémiové elektromobily. Tato platforma je hlavním stavebním kamenem pro rozšiřování celkové nabídky čistě elektricky poháněných modelů Audi a pro společnost Audi představuje významný krok na cestě k postavení vůdčího poskytovatele trvale udržitelné prémiové mobility. V tomto článku vám ji formou otázek a odpovědí představíme.
Pro novou generaci zcela elektrických modelů Audi byly nově vyvinuty elektromotory s výkonovou elektronikou a převodovkou a precizně přizpůsobeny požadavkům akumulátorového elektromobilu, což platí i pro vysokovýkonnou sadu akumulátorů se všemi periferními komponenty (viz obr. 1).
Čím se elektromotory pro PPE odlišují od dosud používaných elektrických pohonů?
Všechny komponenty pohonu pro PPE mají v porovnání s dosud vyvinutými a používanými elektrickými pohony ještě kompaktnější konstrukci a vyznačují se vyšší účinností. Jen souhrn všech opatření pro hospodárnost nových elektromotorů pro PPE prodlužuje dojezd o 40 km oproti první generaci modelu Audi e-tron:
- V oblasti výroby výrazně vzrostl stupeň automatizace a podíl vlastní výroby na celkové produkci.
- Nově vyvinuté elektromotory pro PPE zabírají o 30 % menší prostor než agregáty dosavadních elektricky poháněných modelů. Jejich hmotnost byla navíc snížena o 20 %.
- Synchronní elektromotor s permanentními magnety pro modelovou řadu Audi Q6 e-tron, který pracuje na zadní nápravě, má axiální délku 200 mm (obr. 2). Asynchronní elektromotor na přední nápravě, který se ve vypnutém stavu otáčí bez znatelných ztrát, má délku 100 mm (obr. 3).
- Nové vinutí, vyráběné speciální technologií laserového svařování (tzv. metoda hairpin), spolu s přímým chlazením olejem rozstřikovaným ve statoru elektromotoru (obr. 4) významně přispívá k vyšší účinnosti pohonu. Faktor plnění tak vzrostl na 60 % ze 45 % u dosud používaných konvenčních vinutí.
- K vyšší účinnosti přispívá rovněž elektricky poháněné olejové čerpadlo v převodovce.
- Značka Audi se kromě toho mohla díky chlazení rotoru olejem vzdát použití těžkých chemických prvků vzácných zemin a současně se tím podařilo zvýšit hustotu výkonu o 20 %.
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.