
Vážení čtenáři, v září proběhla největší evropská událost pro autoopraváře, diagnostiky, karosáře, lakýrníky, tuningové specialisty a další autoprofese – veletrh Automechanika 2024. V této reportáži přibližuje jeho atmosféru náš stálý spolupracovník Jakub Mejzlík.
Kdo z vás čte AutoEXPERT pravidelně, možná si vzpomene na článek o Automechanice 2022, který jsem psal před dvěma lety. Jelikož jsem měl možnost veletrh navštívit i letos, přináším článek i tentokrát. Letošní Automechanika byla skutečně obsáhlá, a pokud byste chtěli výstavu celou projít, vše si důkladně prohlédnout, poslechnout si přednášky a popovídat si s lidmi u stánků o jejich produktech, jsou na to dva celé dny, které jsem měl k dispozici, málo.
V poslední době se ve své práci dost zabývám elektromobilitou, a protože elektromobilita přináší do autoopravárenství nové možnosti (a byla i jedním z hlavních témat letošní Automechaniky), rozhodl jsem věnovat reportáž právě tomuto tématu.
Zařízení pro elektromobilitu
Tématem elektromobility se v současné době zabývají snad všechna odvětví automobilové techniky, a proto měli v tomto ohledu co nabídnout nejen výrobci diagnostické a měřicí techniky, ale u výrobci nářadí, dodavatelé náhradních dílů a různých opravárenských technologií. Z nepřeberného množství exponátů vybírám ty nejzajímavější, které jsem měl možnost vidět a případně si i osobně vyzkoušet.
AVL Ditest
Tato společnost je v oboru automotive tradičním výrobcem diagnostické a měřicí techniky a již několik posledních let nabízí i systémy, které jsou určeny pro práci na elektrovozidlech (obr. 1). V nabídce jsou vysokonapěťové měřicí moduly pro měření napětí a dalších elektrických veličin, které umějí měřit i izolační odpory pomocí vysonapěťové zkoušky. Z měřicí techniky má AVL Ditest k dispozici také miliohmmetr, jenž souží ke kontrole ochranného pospojování, a také zařízení na kontrolu těsnosti akumulátorů. Další skupinou jsou balancéry pro vyrovnávání napětí článků v bateriových modulech.
Launch
Známý výrobce diagnostických a měřicích zařízení nabízí v oblasti elektromobility ucelenou řadu produktů nazvanou EV Solution. V nabídce těchto produktů jsou zařízení, která slouží k diagnostice a měření na vysokonapěťové soustavě vozu jako celku, a také zařízení pro práci na samotných trakčních akumulátorech. První věc je samozřejmě diagnostický software, který vychází ze stávajících systémů Launch, ale je rozšířen právě o elektrovozidla.
Kromě komunikace přes diagnostickou zásuvku pomocí klasického OBD kabelu nabízí výrobce i poměrně bohatou sadu propojovacích kabelů (obr. 2), pomocí nichž je možné komunikovat i s různými typy samotných trakčních akumulátorů, vlastně s řídicími jednotkami takových akumulátorů. Launch nabízí také techniku pro paralelní diagnostiku. Je to měřicí zařízení pro testování izolačních odporů a mimo to i dalších elektrických veličin, osciloskop s vysokonapěťovou sondou a dále pak dvě zařízení pro měření, dobíjení a balancování bateriových modulů (obr. 3). První z nich dokáže nabíjet bateriový modul jako celek s tím, že je současně měřeno napětí na každém článku, a současně tak mohou být jednotlivé články i řízeně vybíjeny, aby bylo zajištěno balancování. U druhého zařízení je možné skutečně připojit a nabíjet či vybíjet každý článek zvlášť, což lze dobře využít v případě, kdy konstrukce bateriového modulu umožňuje výměnu samostatných článků.
Midtronics
Společnost z USA je známá především jako výrobce nabíječek konvenčních akumulátorů. Na Automechanice prezentovala kromě toho i techniku pro VN akumulátory, a to konkrétně balancéry akumulátorových modulů (obr. 4). Musím říct, že právě tyto balancéry mě zaujaly ze všech nejvíce. Mají intuitivní ovládání pomocí dotykového displeje a nabízejí data pro velké množství typů bateriových modulů, seřazených podle typů vozidel, do kterých jsou montovány. Balancéry jsem si mohl vyzkoušet a podle toho, co jsem viděl, fungovalo vše perfektně.
Picotechnology
Britský výrobce má v nabídce osciloskopy, datalogery i měřicí techniku pro elektrotechniku obecně. Jeho divize automotive nabízí vysokonapěťové sondy k osciloskopům (obr. 5) izolované do 1 000 V pro univerzální použití a také celý EV kit jako sadu pro měření na elektrovozidlech (obr. 6). Tato sada obsahuje USB osciloskop, klasické měřicí sondy, VN měřicí sondy, proudové kleště do 2 000 A, zařízení pro měření izolačních odporů, VN multimetr a další vybavení. Jde o velmi přesnou a kvalitní techniku.
Power Probe
Tento výrobce pocházející z USA, který mě zaujal již na Automechanice před dvěma lety, vyrábí měřicí techniku pro lokalizaci zkratu či přerušení v elektrickém obvodu. Dále také multimetry, měřicí adaptéry a další. Letos prezentoval nový multimetr pro vysoké napětí, který slouží k měření a k provádění vysokonapěťové zkoušky izolačních odporů (obr. 7). Mimo to nabízí tato společnost i velmi zajímavé řešení pro vyhledávání zdroje klidového odběru proudu ve vozidle, klešťové ampérmetry. Pokud se vrátím k elektromobilitě, nabízí i velmi zajímavý miliohmmetr. Ten lze velice dobře využít ke kontrole vodičů pro vyrovnání potenciálů (tzv. ochranného pospojování).
Nářadí pro elektromobilitu
Když už máte vše změřeno a diagnostikováno pomocí zařízení, která jsem popsal výše, můžete přikročit k samotným opravám. A když jsme opět u tématu elektromobility, pro opravy samotného vysokonapěťového akumulátoru budete potřebovat izolované elektrikářské nářadí. Toho bylo na Automechanice také poměrně hodně k vidění. Jde o klasické stranové klíče, šroubováky, kleště, gola sady a různé nástavce, ale třeba i o momentové klíče, ochranné krytky (tzv. chráničky) či různé ochranné pomůcky – obleky, rukavice, helmy se štíty, výstražné štítky a další. Nejzajímavější sortiment měli podle mého názoru němečtí výrobci Hazet (obr. 8) a Welzh, líbil se mi i britský výrobce Laser (obr. 9) nebo americký Kauplus.
Náhradní díly pro elektromobilitu
Praxe v opravách elektrovozidel je zatím taková, že většina výrobců dodává jako náhradní díly pouze celé komponenty. Tedy pokud je nějaký problém například s elektrickým motorem, lze jako díl objednat a vyměnit pouze celý motor. V případě nějakého problému s výkonovou elektronikou ji lze objednat také pouze jako celek. Stejná situace je víceméně u všech komponentů vysokonapěťové soustavy.
Náhradní díly pro trakční akumulátory
Pokud jde o srdce každého elektrovozidla, tedy o vysokonapěťový trakční akumulátor, tam bývá možností oprav více. Lze objednat stykačový box, řídicí jednotku a jednotlivé moduly akumulátoru. U některých typů akumulátorových modulů je z konstrukčního hlediska technicky možné měnit samostatně i jednotlivé články, ale výrobci je většinou jako náhradní díly nedodávají a lze objednat pouze celé moduly. Výše popsaná řešení výrobců vozidel jsou samozřejmě dobrá v případě nových aut, která mívají na tyto komponenty poměrně dlouhé záruční lhůty. Pak je všechno v pořádku.
Ale už nyní je (a v poměrně krátké době bude) velké množství elektrovozidel po záruční době, pro která nejsou tato řešení oprav z ekonomického hlediska příliš vhodná. Na asijských internetových tržnicích lze sehnat poměrně dost potřebných dílů – například Li-ion články do akumulátorových bloků jsou tam zastoupeny poměrně hojně. Je velmi pravděpodobné, že jsou to stejné, které se používají v prvovýrobě, ale těžko říct, jak legitimní takový nákup je.
Sady pro opravy elektrovozidel
Aftermarketoví dodavatelé náhradních dílů v oblasti elektromobility poměrně dlouhou dobu mlčeli, to se však, jak bylo vidět na letošní Automechanice, začíná pomalu, ale jistě měnit.
Uvedu zde dvě světoznámé společnosti, a to Robert Bosch, která nabízí cylindrické články do akumulátorů pro vozy Toyota Prius a Lexus CT (obr. 10), a dále společnost Schaeffler s jejím velice zajímavým řešením pro elektromotory nazvaným E-Axle RepSystem-G (obr. 11). Jsou to sady ložisek, podložek a těsnění pro hřídele rotorů elektrických trakčních motorů, zatím pro vozy VW e-Golf a některé typy vozů Hyundai. Oba výrobci dodávají ke svým produktům i podrobný dílenský postup včetně vzdálené podpory. Jsou to sice zatím jen řešení pro vybrané modely vozidel, další však budou určitě postupem času přibývat.
Když se nad tím trochu zamyslíte, akumulátorové články a ložiska v motorech jsou skutečně komponenty, které jsou v elektromobilech nejvíce opotřebitelné, a proto potenciálně nejporuchovější. Každopádně i takováto řešení z hlediska budoucích oprav dělají elektromobilitu dostupnější.
Přednášky, workshopy a učební pomůcky
Poslední částí tohoto článku, ale rozhodně ne poslední z hlediska důležitosti, je to, aby vůbec měl kdo elektrovozidla opravovat. Tedy aby byli technici a experti, kteří budou rozumět vysokému napětí a elektrotechnice obecně a zároveň budou rozumět i vozidlům. I na to na Automechanice pamatovali, a proto byla možnost navštívit hodně prezentací odborných škol i nejrůznějších workshopů v rámci Automechanika Academy.
Jedním z nich byl i workshop o opravách elektrovozidel, kde byly k vidění v řezu vozy Opel Ampera a Toyota Mirai. Experti z německé asociace TAK vysvětlovali, jak tato vozidla fungují a jak s nimi pracovat.
Za zmínku jistě stojí také švédská společnost AdaptFuture, která vyrábí výukové modely vysokonapěťové soustavy elektrovozidla a vysokonapěťového akumulátoru elektrovozidla (obr. 12). Podobné modely, i když ve větším měřítku, prezentoval také výrobce Auto EDU. Tyto modely najdou uplatnění nejen v odborných školách pro výuku budoucích expertů a techniků, ale také ve školicích střediscích, která se zabývají vzděláváním profesionálů v autoopravárenství.
Znalosti i logické uvažování, jak už jsem několikrát psal a uváděl v různých souvislostech, jsou v oblasti automobilové diagnostiky, elektroniky a elektromobility to nejdůležitější.
Shrnutí
Veletrh Automechanika ve Frankfurtu je zkrátka takovým svátkem pro každého, kdo pracuje v oblasti automotive a má rád automobilovou techniku. Kromě elektrikářů a diagnostiků si tam přijdou na své i automechanici, karosáři, lakýrníci, obchodníci s náhradními díly, prodejci servisní techniky a další automobilové profese. Navíc se dozvíte spoustu novinek ze svého oboru a vše si i vyzkoušíte, zažijete i skvělou atmosféru, která každou Automechaniku provází. I to pak (také u mě) pomáhá k tomu, že děláte svou práci rádi, přemýšlíte o nových možnostech a třeba v ní vidíte zase o něco větší smysl.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 11/2024.