Tipy na vybavení dílny pro opravy EV

Vážení čtenáři, v září proběhla největší evropská událost pro autoopraváře, diagnostiky, karosáře, lakýrníky, tuningové specialisty a další autoprofese – veletrh Automechanika 2024. V této reportáži přibližuje jeho atmosféru náš stálý spolupracovník Jakub Mejzlík.

Kdo z vás čte AutoEXPERT pravidelně, možná si vzpomene na článek o Automechanice 2022, který jsem psal před dvěma lety. Jelikož jsem měl možnost veletrh navštívit i letos, přináším článek i tentokrát. Letošní Automechanika byla skutečně obsáhlá, a pokud byste chtěli výstavu celou projít, vše si důkladně prohlédnout, poslechnout si přednášky a popovídat si s lidmi u stánků o jejich produktech, jsou na to dva celé dny, které jsem měl k dispozici, málo.

V poslední době se ve své práci dost zabývám elektromobilitou, a protože elektromobilita přináší do autoopravárenství nové možnosti (a byla i jedním z hlavních témat letošní Automechaniky), rozhodl jsem věnovat reportáž právě tomuto tématu.

Zařízení pro elektromobilitu

Tématem elektromobility se v současné době zabývají snad všechna odvětví automobilové techniky, a proto měli v tomto ohledu co nabídnout nejen výrobci diagnostické a měřicí techniky, ale u výrobci nářadí, dodavatelé náhradních dílů a různých opravárenských technologií. Z nepřeberného množství exponátů vybírám ty nejzajímavější, které jsem měl možnost vidět a případně si i osobně vyzkoušet.

AVL Ditest

Tato společnost je v oboru automotive tradičním výrobcem diagnostické a měřicí techniky a již několik posledních let nabízí i systémy, které jsou určeny pro práci na elektrovozidlech (obr. 1). V nabídce jsou vysokonapěťové měřicí moduly pro měření napětí a dalších elektrických veličin, které umějí měřit i izolační odpory pomocí vysonapěťové zkoušky. Z měřicí techniky má AVL Ditest k dispozici také miliohmmetr, jenž souží ke kontrole ochranného pospojování, a také zařízení na kontrolu těsnosti akumulátorů. Další skupinou jsou balancéry pro vyrovnávání napětí článků v bateriových modulech.

Část sortimentu diagnostické a měřicí techniky pro práci na elektrovozidlech společnosti AVL Ditest.
Obr. 1: Část sortimentu diagnostické a měřicí techniky společnosti AVL Ditest pro práci na elektrovozidlech.

Launch

Známý výrobce diagnostických a měřicích zařízení nabízí v oblasti elektromobility ucelenou řadu produktů nazvanou EV Solution. V nabídce těchto produktů jsou zařízení, která slouží k diagnostice a měření na vysokonapěťové soustavě vozu jako celku, a také zařízení pro práci na samotných trakčních akumulátorech. První věc je samozřejmě diagnostický software, který vychází ze stávajících systémů Launch, ale je rozšířen právě o elektrovozidla.

Sada sadu propojovacích kabelů Launch pro připojení k trakčním akumulátorům.
Obr. 2: Sada propojovacích kabelů Launch pro připojení k trakčním akumulátorům.
 Zařízení Launch pro měření, dobíjení a balancování bateriových modulů.
Obr. 3: Zařízení Launch pro měření, dobíjení a balancování bateriových modulů.

Kromě komunikace přes diagnostickou zásuvku pomocí klasického OBD kabelu nabízí výrobce i poměrně bohatou sadu propojovacích kabelů (obr. 2), pomocí nichž je možné komunikovat i s různými typy samotných trakčních akumulátorů, vlastně s řídicími jednotkami takových akumulátorů. Launch nabízí také techniku pro paralelní diagnostiku. Je to měřicí zařízení pro testování izolačních odporů a mimo to i dalších elektrických veličin, osciloskop s vysokonapěťovou sondou a dále pak dvě zařízení pro měření, dobíjení a balancování bateriových modulů (obr. 3). První z nich dokáže nabíjet bateriový modul jako celek s tím, že je současně měřeno napětí na každém článku, a současně tak mohou být jednotlivé články i řízeně vybíjeny, aby bylo zajištěno balancování. U druhého zařízení je možné skutečně připojit a nabíjet či vybíjet každý článek zvlášť, což lze dobře využít v případě, kdy konstrukce bateriového modulu umožňuje výměnu samostatných článků.

Midtronics

Společnost z USA je známá především jako výrobce nabíječek konvenčních akumulátorů. Na Automechanice prezentovala kromě toho i techniku pro VN akumulátory, a to konkrétně balancéry akumulátorových modulů (obr. 4). Musím říct, že právě tyto balancéry mě zaujaly ze všech nejvíce. Mají intuitivní ovládání pomocí dotykového displeje a nabízejí data pro velké množství typů bateriových modulů, seřazených podle typů vozidel, do kterých jsou montovány. Balancéry jsem si mohl vyzkoušet a podle toho, co jsem viděl, fungovalo vše perfektně.

Americký výrobce Midtronics představil balancéry akumulátorových modulů.
Obr. 4: Americký výrobce Midtronics představil balancéry akumulátorových modulů.

Picotechnology

Britský výrobce má v nabídce osciloskopy, datalogery i měřicí techniku pro elektrotechniku obecně. Jeho divize automotive nabízí vysokonapěťové sondy k osciloskopům (obr. 5) izolované do 1 000 V pro univerzální použití a také celý EV kit jako sadu pro měření na elektrovozidlech (obr. 6). Tato sada obsahuje USB osciloskop, klasické měřicí sondy, VN měřicí sondy, proudové kleště do 2 000 A, zařízení pro měření izolačních odporů, VN multimetr a další vybavení. Jde o velmi přesnou a kvalitní techniku.

Vysokonapěťové sondy Picotechnology k osciloskopům.
Obr. 5: Vysokonapěťové sondy Picotechnology k osciloskopům.
Sada Picotechnology  EV-kit pro měření na elektrovozidlech.
Obr. 6: Sada Picotechnology EV kit pro měření na elektrovozidlech.

Power Probe

Tento výrobce pocházející z USA, který mě zaujal již na Automechanice před dvěma lety, vyrábí měřicí techniku pro lokalizaci zkratu či přerušení v elektrickém obvodu. Dále také multimetry, měřicí adaptéry a další. Letos prezentoval nový multimetr pro vysoké napětí, který slouží k měření a k provádění vysokonapěťové zkoušky izolačních odporů (obr. 7). Mimo to nabízí tato společnost i velmi zajímavé řešení pro vyhledávání zdroje klidového odběru proudu ve vozidle, klešťové ampérmetry. Pokud se vrátím k elektromobilitě, nabízí i velmi zajímavý miliohmmetr. Ten lze velice dobře využít ke kontrole vodičů pro vyrovnání potenciálů (tzv. ochranného pospojování).

Obr. 7: Multimetr výrobce Power Probe pro vysoké napětí k provádění vysokonapěťové zkoušky izolačních odporů.

Nářadí pro elektromobilitu

Když už máte vše změřeno a diagnostikováno pomocí zařízení, která jsem popsal výše, můžete přikročit k samotným opravám. A když jsme opět u tématu elektromobility, pro opravy samotného vysokonapěťového akumulátoru budete potřebovat izolované elektrikářské nářadí. Toho bylo na Automechanice také poměrně hodně k vidění. Jde o klasické stranové klíče, šroubováky, kleště, gola sady a různé nástavce, ale třeba i o momentové klíče, ochranné krytky (tzv. chráničky) či různé ochranné pomůcky – obleky, rukavice, helmy se štíty, výstražné štítky a další. Nejzajímavější sortiment měli podle mého názoru němečtí výrobci Hazet (obr. 8) a Welzh, líbil se mi i britský výrobce Laser (obr. 9) nebo americký Kauplus.

 Izolované elektrikářské nářadí Hazet.
Obr. 8: Izolované elektrikářské nářadí Hazet.
Sortiment izolovaného elektrikářského nářadí britského výrobce Laser.
Obr. 9: Sortiment izolovaného elektrikářského nářadí britského výrobce Laser.

Náhradní díly pro elektromobilitu

Praxe v opravách elektrovozidel je zatím taková, že většina výrobců dodává jako náhradní díly pouze celé komponenty. Tedy pokud je nějaký problém například s elektrickým motorem, lze jako díl objednat a vyměnit pouze celý motor. V případě nějakého problému s výkonovou elektronikou ji lze objednat také pouze jako celek. Stejná situace je víceméně u všech komponentů vysokonapěťové soustavy.

Náhradní díly pro trakční akumulátory

Pokud jde o srdce každého elektrovozidla, tedy o vysokonapěťový trakční akumulátor, tam bývá možností oprav více. Lze objednat stykačový box, řídicí jednotku a jednotlivé moduly akumulátoru. U některých typů akumulátorových modulů je z konstrukčního hlediska technicky možné měnit samostatně i jednotlivé články, ale výrobci je většinou jako náhradní díly nedodávají a lze objednat pouze celé moduly. Výše popsaná řešení výrobců vozidel jsou samozřejmě dobrá v případě nových aut, která mívají na tyto komponenty poměrně dlouhé záruční lhůty. Pak je všechno v pořádku.

Ale už nyní je (a v poměrně krátké době bude) velké množství elektrovozidel po záruční době, pro která nejsou tato řešení oprav z ekonomického hlediska příliš vhodná. Na asijských internetových tržnicích lze sehnat poměrně dost potřebných dílů – například Li-ion články do akumulátorových bloků jsou tam zastoupeny poměrně hojně. Je velmi pravděpodobné, že jsou to stejné, které se používají v prvovýrobě, ale těžko říct, jak legitimní takový nákup je.

Sady pro opravy elektrovozidel

Aftermarketoví dodavatelé náhradních dílů v oblasti elektromobility poměrně dlouhou dobu mlčeli, to se však, jak bylo vidět na letošní Automechanice, začíná pomalu, ale jistě měnit.

Uvedu zde dvě světoznámé společnosti, a to Robert Bosch, která nabízí cylindrické články do akumulátorů pro vozy Toyota Prius a Lexus CT (obr. 10), a dále společnost Schaeffler s jejím velice zajímavým řešením pro elektromotory nazvaným E-Axle RepSystem-G (obr. 11). Jsou to sady ložisek, podložek a těsnění pro hřídele rotorů elektrických trakčních motorů, zatím pro vozy VW e-Golf a některé typy vozů Hyundai. Oba výrobci dodávají ke svým produktům i podrobný dílenský postup včetně vzdálené podpory. Jsou to sice zatím jen řešení pro vybrané modely vozidel, další však budou určitě postupem času přibývat.

Cylindrické články do trakčních akumulátorů elektrovozidel v podání společnosti Bosch.
Obr. 10: Cylindrické články do trakčních akumulátorů elektrovozidel v podání společnosti Bosch.
Opravná sada pro elektromotory společnosti Schaeffler.
Obr. 11: Opravná sada pro elektromotory společnosti Schaeffler.

Když se nad tím trochu zamyslíte, akumulátorové články a ložiska v motorech jsou skutečně komponenty, které jsou v elektromobilech nejvíce opotřebitelné, a proto potenciálně nejporuchovější. Každopádně i takováto řešení z hlediska budoucích oprav dělají elektromobilitu dostupnější.

Přednášky, workshopy a učební pomůcky

Poslední částí tohoto článku, ale rozhodně ne poslední z hlediska důležitosti, je to, aby vůbec měl kdo elektrovozidla opravovat. Tedy aby byli technici a experti, kteří budou rozumět vysokému napětí a elektrotechnice obecně a zároveň budou rozumět i vozidlům. I na to na Automechanice pamatovali, a proto byla možnost navštívit hodně prezentací odborných škol i nejrůznějších workshopů v rámci Automechanika Academy.

Výukový model vysokonapěťové soustavy elektrovozidla švédské společnosti AdaptFuture.
Obr. 12: Výukový model vysokonapěťové soustavy elektrovozidla od švédské společnosti AdaptFuture.

Jedním z nich byl i workshop o opravách elektrovozidel, kde byly k vidění v řezu vozy Opel Ampera a Toyota Mirai. Experti z německé asociace TAK vysvětlovali, jak tato vozidla fungují a jak s nimi pracovat.

Za zmínku jistě stojí také švédská společnost AdaptFuture, která vyrábí výukové modely vysokonapěťové soustavy elektrovozidla a vysokonapěťového akumulátoru elektrovozidla (obr. 12). Podobné modely, i když ve větším měřítku, prezentoval také výrobce Auto EDU. Tyto modely najdou uplatnění nejen v odborných školách pro výuku budoucích expertů a techniků, ale také ve školicích střediscích, která se zabývají vzděláváním profesionálů v autoopravárenství.

Znalosti i logické uvažování, jak už jsem několikrát psal a uváděl v různých souvislostech, jsou v oblasti automobilové diagnostiky, elektroniky a elektromobility to nejdůležitější.

Shrnutí

Veletrh Automechanika ve Frankfurtu je zkrátka takovým svátkem pro každého, kdo pracuje v oblasti automotive a má rád automobilovou techniku. Kromě elektrikářů a diagnostiků si tam přijdou na své i automechanici, karosáři, lakýrníci, obchodníci s náhradními díly, prodejci servisní techniky a další automobilové profese. Navíc se dozvíte spoustu novinek ze svého oboru a vše si i vyzkoušíte, zažijete i skvělou atmosféru, která každou Automechaniku provází. I to pak (také u mě) pomáhá k tomu, že děláte svou práci rádi, přemýšlíte o nových možnostech a třeba v ní vidíte zase o něco větší smysl.

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 11/2024.

Další články