Měli jsme možnost zúčastnit se technické přednášky školitelů společnosti Stellantis a přinášíme vám informace o novinkách v pohonech vozidel Peugeot hybrid.
Mildhybridní technologie byla poprvé představena v únoru roku 2023. Prvními modely, které ji začaly využívat, byly Peugeot 3008 a 5008 (2. generace), a to od listopadu 2023. Postupně se hybridní pohon dostává do ostatních osobních modelů produktové řady Peugeot. V současné době jej nabízejí všechny, s výjimkou modelu Rifter, který se přidá později. Mild hybrid doplňuje nabídku pohonných jednotek značky Peugeot, zahrnující spalovací motory, plug-in hybridy, 100% elektrické pohony a v některých zemích Evropy i vodíkové palivové články.
Hybridní systém Peugeot tvoří zážehový benzinový motor PureTech nové generace o výkonu 100 k nebo 136 k (obr. 1), který je spojen s novou elektrifikovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor (obr. 2 a 3). Díky baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva až o 15 %. Vůz vybavený tímto hybridním systémem tak může při jízdě ve městě více než 50 % času jezdit ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi.
Jednoduché a transparentní fungování
Řidič je o fungování hybridního systému informován prostřednictvím sdruženého přístroje Peugeot i-Cockpit® (obr. 4), přičemž aktivace jednotlivých režimů je plně automatická.
Při běžné jízdě pracují spalovací a elektrický motor buď společně, nebo odděleně, aby se optimalizovala spotřeba energie. Při prudké akceleraci poskytuje elektromotor spalovacímu motoru při nízkých otáčkách vyšší točivý moment. Při zpomalování se spalovací motor vypne a z elektromotoru se stane generátor, který dobíjí 48V akumulátor. Ve městě na krátké vzdálenosti a při manévrování je vozidlo poháněno výhradně elektromotorem, tedy v režimu nulových emisí.
Jednoznačné výhody
Úspora paliva dosahuje 13 až 17 % v závislosti na modelu:
- Peugeot 208: 16 % (výkon 100 k nebo 136 k)
- Peugeot 2008: 17 % (výkon 136 k, verze 100 k bude k dispozici později)
- Peugeot 308: 16 % (136 k)
- Peugeot 308 SW: 14 % (136 k)
- Peugeot 408: 15 % (136 k)
- Peugeot 3008 (2. gen.): 13 % (136 k)
- Peugeot 5008: 15 % (136 k)
- Peugeot 3008 nové generace: spotřeba 5,5 l/100 km, emise 124 g CO2/km (136 k)
V porovnání s neelektrifikovaným benzinovým motorem se srovnatelnými vlastnostmi nabízí hybridní pohon průměrnou úsporu přibližně jeden litr paliva na 100 km. Této úspory se dosahuje především ve městě (–2,5 l/100 km) a na silnici (–0,7 l/100 km), při jízdě po dálnici zůstává spotřeba nezměněna. Tento výkon znamená například u SUV segmentu C průměrné snížení emisí CO2 o 20 g/km.
Pokud to nabití baterie dovolí, umožňuje hybridní systém startování, manévrování (například při parkování) a jízdu nízkou rychlostí v hustém provozu ve 100% elektrickém režimu. Při jízdě ve městě tak mohou hybridní vozy Peugeot více než 50 % času jezdit ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi.
Při vyšších rychlostech (do 145 km/h) se spalovací motor zastaví, jestliže řidič při ustálené rychlosti a při zpomalování uvolní pedál plynu. Když má řidič při nízkých otáčkách převzít řízení, elektromotor poskytne dodatečný točivý moment s jednorázovým navýšením (overboost), které kompenzuje reakční dobu turbodmychadla, čímž se zabrání podřazování a zajistí se vyšší jízdní komfort a dynamika. A když řidič plně sešlápne plynový pedál, elektromotor dodá dalších 9 kW (cca 12 k) výkonu.
Hlavní součásti hybridního systému
Všechny komponenty, které tvoří tento pohon, jsou umístěny pod kapotou, s výjimkou 48V akumulátoru, který je instalován pod levým předním sedadlem (obr. 5).
Zážehový benzinový motor PureTech 1.2
Jde o novou generaci benzinového motoru PureTech, která byla speciálně vyvinuta pro optimální integraci s hybridizací:
- tři válce a 1 199 cm3;
- výkon 136 k (100 kW) při otáčkách 5 500 min-1;
- točivý moment 230 Nm při otáčkách 1 750 min-1;
- turbodmychadlo s proměnnou geometrií pro vyšší výkon motoru;
- rozvodový řetěz (nízké náklady na údržbu);
- Millerův cyklus pro lepší tepelnou účinnost spalování;
- norma Euro 6.e.3.
Převodovka e-DCS6 (Dual Clutch System)
Motor je spojen s novou elektrifikovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou umožňující změnu převodu bez přerušení toku točivého momentu, která je speciálně navržena pro hybridní systémy. Ve skříni převodovky je umístěn také elektromotor, měnič a řídicí jednotka, což optimalizuje rozměry a hmotnost vozidla a zaručuje vynikající jízdní vlastnosti.
E-motor
Synchronní elektromotor s permanentními magnety zabudovaný do převodovky (obr. 6) dosahuje špičkového výkonu 21 kW (28 k) a točivého momentu 55 Nm. Umožňuje 100% elektrický pohon vozidla při nízkých požadavcích na točivý moment a pomáhá spalovacímu motoru, který má díky tomu nižší spotřebu. Při zpomalování motor funguje jako generátor, který dobíjí 48V akumuátor hybridního systému. Za pomoci řemenového startéru zajišťuje také hlavní start spalovacího motoru.
Řemenový spouštěč
Tento spouštěč, napájený 48 V, zajišťuje opětovné startování spalovacího motoru prostřednictvím řemene příslušenství. Umožňuje rychlý náběh motoru.
48V hybridní akumulátor
48V lithioiontový akumulátor má celkovou kapacitu 898 Wh a dostupnou kapacitu 432 Wh (obr. 7). Jeho hmotnost je 12 kg a je navržen tak, aby si zachoval stejnou úroveň výkonu po celou dobu životnosti vozidla. Výrobce na něj poskytuje značkovou záruku 8 let/160 000 km.
Akumulátor našel své místo pod levým předním sedadlem, což je konfigurace, která nabízí mnoho výhod oproti instalaci vzadu. Díky tomu:
- nedošlo ke zmenšení prostoru pro cestující;
- je rovněž zachován celý objem zavazadlového prostoru;
- je zajištěna optimalizace energetických ztrát souvisejících s délkou kabelů;
- dosáhlo se dobrého rozložení hmotnosti (akumulátor uprostřed vozidla).
Dvě elektrické sítě
Hybridní vozy Peugeot mají dvě elektrické sítě: nízkonapěťovou 12V síť pro napájení výbavy vozu a vysokonapěťovou 48V (obr. 8) pro napájení hybridního systému. Elektrickou energii vyrábí výhradně 48V elektromotor. K převodu vyrobené elektřiny do 12V sítě automobilu se používá měnič stejnosměrného napětí.
Specifická výbava
Modely Peugeot vybavené novým hybridním motorem mají specifický digitální displej. Ten zobrazuje 100% elektrickou jízdu (modrý otáčkoměr), tok energie v systému, úroveň nabití akumulátoru, jeho provozní stav prostřednictvím měřiče výkonu (Charge, Eco, Power) a procento vzdálenosti ujeté v elektrickém režimu v daném okamžiku nebo na konci jízdy.
Výše uvedené modely budou navíc vybaveny systémem AVAS (Approaching Vehicle System Alert), který při rychlosti do 30 km/h vydává zvukový signál, aby upozornil chodce a cyklisty na blížící se vozidlo.
Při zpracování byly použity materiály koncernu Stellantis.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 7+8/2024.