3. 11. 2023
Od koňského potahu k elektrifikaci
The Goodyear Tire & Rubber Company, jeden z pěti největších světových výrobců pneumatik, si letos připomíná výročí svého založení. Společnost, kterou v roce 1898 založil Frank Seiberling, nese jméno vynálezce vulkanizace Charlese Goodyeara, a po 125 letech od založení vyrábí ucelený sortiment pneumatik pro osobní a nákladní vozidla, motocykly, těžkou off-road techniku i letadla.
Po celou dobu její existence bylo cílem společnosti vyvíjet a nabízet špičkové a přelomové technologie, které vytvářejí budoucnost dopravy a mobility. Do historie se zapsala jako průkopník radiálních pneumatik, exceluje v oblasti celoročních pneumatik a sbírá úspěchy v odborných testech. Zaujímá výjimečně postavení jako partner automobilových závodů a v posledních letech představila několik revolučních řešení pro trvale udržitelnou dopravu.
Některé významné milníky na 125leté cestě značky Goodyear najdete v následujícím přehledu
1898: Společnost Goodyear Tire and Rubber Company zahájila výrobu pneumatik pro koňské povozy a jízdní kola 21. listopadu 1898, jen pár týdnů po svém založení 29. srpna. O rok později pak začala vyrábět také pneumatiky pro automobily a zahájila tak 125letou éru vývoje technologií, které změnily způsob, jak se svět udržuje v pohybu.
1903: Společnost Goodyear si nechala patentovat první bezdušovou pneumatiku, která však až do poloviny dvacátého století nenašla komerční využití.
1906: Společnost Goodyear vyvinula rychloupínací pneumatiku, revoluční konstrukci, která usnadnila demontáž pneumatiky z kola a zároveň zabraňovala jejímu proříznutí v oblasti ráfku. V době, kdy automobily začaly nahrazovat koňské povozy, to byl významný krok vpřed, pokud jde o bezpečnost a pohodlí.
1908: Společnost Goodyear uvedla na trh první dezén pneumatik do každého počasí. Dezén s kosočtvercovými proužky se pak jen s malými úpravami používal téměř 40 let.
1927: Společnost Goodyear uvedla na trh nízkotlakou pneumatiku Airwheel, kterou vyvinula pro letadla, ale později upravila pro použití v osobních automobilech. Tyto „balónové pneumatiky“ v kombinaci s ráfkem o malém průměru umožňovaly letadlům mnohem měkčí přistání a přinesly jízdní komfort i do silničního dopravy; už tři roky od uvedení na trh se jako originální výbava montovaly do vozů Ford a Chevrolet.
1934: Společnost Goodyear uvedla na trh pneumatiky s hroty pro jízdu v blátě a sněhu. Pneumatiky s hroty se staly standardním řešením pro zimní jízdu v extrémních podmínkách, zejména na ledu, na celá desetiletí, dokud společnost nevyvinula v 70. letech 20. století pneumatiky F32 All Winter Radial a později na konci 20. století řadu UltraGrip Ice pro severské a arktické trhy.
1937: Společnost Goodyear vyrobila první pneumatiky ze syntetického kaučuku v USA. Ve snaze snižovat negativní dopady na přírodní zdroje a zlepšovat výkonnost pneumatik se společnost zařadila do čela výroby syntetického kaučuku.
1938: Společnost Goodyear představila pneumatiky LifeGuard, bezpečnostní pneumatiky s „vestavěnou rezervou“. Šlo vlastně o předchůdce pneumatik typu run-on-flat, které používaly oddělené vzduchové komory v blízkosti běhounu a ráfku, aby v případě defektu nebo prasknutí úplně nesplaskly. Tyto bezpečnostní pneumatiky, známé také pod názvem Double Eagle, byly v té době standardní výbavou závodů NASCAR.
1947: Pneumatiky Goodyear Super Cushion nastavily novou laťku jízdního komfortu. Kombinovaly princip odpružení balonových pneumatik, jako v případě pneumatik Airwheel, se schopností provozu při mnohem nižším tlaku. Díky tomu se pneumatiky méně zahřívaly, a tedy měly i delší životnost. Během pouhých šesti měsíců dodala společnost Goodyear na trh celkem 3,5 milionu pneumatik Super Cushion.
1955: Téměř půl století po udělení patentu se bezdušové pneumatiky Goodyear staly běžnou výbavou moderních automobilů. Technologie LifeGuard Blowout Shield umožňovala řidičům pokračovat v jízdě až 100 mil po defektu.
1958: Společnost Goodyear představila pneumatiky Unisteel s radiálním vedením kovového kordu a třemi vrstvami pláten. Řada Unisteel byla svou odolností a kilometrovým nájezdem proslulá po celá na další desetiletí.
1962: Společnost Goodyear uvedla na trh pneumatiky Super Single pro návěsy nákladních souprav. Jediná široká pneumatika, která nahradila dvojmontáž, snížila hmotnost nákladních vozidel a současně zvýšila jejich nosnost.
1973: Pneumatiky Goodyear Custom Steelguard dominují americkému trhu s originálním výbavou a jsou jedinými radiálními pneumatikami s ocelovým kordem, které pro svá vozidla schválili všichni čtyři američtí výrobci automobilů.
1984: Společnost Goodyear uvedla na evropský trh celoroční pneumatiky v podobě první řady pneumatik Goodyear Vector. Od té doby Goodyear neúnavně usiluje o vývoj pneumatik, které by byly plně funkční po celý rok, ať už na slunci, v dešti nebo na sněhu. A tato snaha se vyplácí: pneumatiky Goodyear Vector vyhrály více testů celoročních pneumatik než pneumatiky jakékoli jiné značky.
1992: Formule 1 na silnici: Na kultovním supersportu McLaren F1 byly použity speciálně vyvinuté pneumatiky Goodyear Eagle F1, které zvládaly výkon 620 koní dvanáctiválcového motoru o objemu 6,1 litru. Původní tisková zpráva týmu McLaren zdůrazňovala, do jaké míry se na jeho úspěchu podílel výrobce pneumatik Goodyear: „Již od počátečního návrhu vozu McLaren pro F1 byly pneumatiky považovány za neodmyslitelný prvek odpružení v rámci komplexních výpočtů programu týkajících se jízdních vlastností a komfortu. Hmotnost, bezpečnost, hlučnost a dynamické vlastnosti představovaly zásadní faktory.“
1994: Pneumatiky Goodyear Eagle F1 nastavily novou laťku výkonnosti. Řada byla rozšířena o charakteristickou pneumatiku Eagle F1 GS-D2 (Grand Sport – Directional) pro supersportovní a sportovní vozy a později také model GS-D3. Jejich výrazné směrové dezény si oblíbili řidiči a technici výkonných vozů, protože spojují skvělé jízdní vlastnosti za sucha s mimořádnou přilnavostí za mokra.
2001: Na ženevském autosalonu byly představeny pneumatiky Goodyear GT3, první pneumatiky na světě vyrobené ze směsi na bázi kukuřice.
2005: Společnost Goodyear představila technologii DuraSeal, která umožňuje okamžitou opravu proražené nákladní pneumatiky za jízdy.
2006: Společnost Goodyear představila novou technologii nákladních pneumatik. Technologie Fuel Max šetří palivo díky pokročilé konstrukci a směsi, jež snižuje valivý odpor v dálkové silniční nákladní dopravě.
2007: V souvislosti s nárůstem hmotnosti, točivého momentu a výkonu silných výkonných vozů doznaly pneumatiky Goodyear Eagle F1 dramatické změny dezénu. Charakteristický směrový dezén nahradila zcela nová, asymetrická konstrukce, která zlepšila užitné vlastnosti pneumatik v zatáčkách a zvýšila citlivost řízení.
2018: Společnost Goodyear odhalila pneumatiky EfficientGrip Performance, první pneumatiky s technologií pro použití na vozidlech s elektrickým pohonem, aby tak vyšel vstříc rostoucí popularitě elektromobilů.
2021: Společnost Goodyear spustila SightLine. Tato globální platforma pro sledování pneumatik byla navržena tak, aby identifikovala a řešila potenciální problémy v souvislosti s pneumatikami a předávala informace, které znají pouze samy pneumatiky.
2021: Společnost Goodyear uvedla na trh NexTrek, nepneumatické („bezvzduchové“) pneumatiky, které se začaly testovat v terénu na autonomních vozidlech. Goodyear věří, že bezvzduchové pneumatiky dokáží v budoucnu vytvořit udržitelnou, bezúdržbovou a trvanlivější alternativu konvenčních pneumatik.
2023: Společnost Goodyear představila demonstrační pneumatiky vyrobené z 90 % z udržitelných materiálů, která obsahuje 17 složek z 12 různých surovin komponentů. Společnost tak pokračuje na cestě ke svému cíli – nabídnout do roku 2030 první světové pneumatiky ze 100 % udržitelných materiálů.