13. 6. 2023
Axigon nově umožňuje kompenzovat emise CO2 firemních vozidel, zaměří se na české lesy
Udržitelnost je jedním z největších trendů podnikání a dle odborníků začíná čím dál více firem na celém světě přecházet od slov k činům. Společnosti v České republice nejsou výjimkou a roste počet těch, které se například zapojují do projektů kompenzace uhlíkových emisí. Program kompenzace CO2 nyní spouští i nákupní aliance Axigon, která umožní redukovat uhlíkovou stopu při využití jí poskytovaných tankovacích karet.
Udržitelnost je aktuálně jedním z nejdůležitějších a nejsilnějších trendů, který rezonuje firmami na celém světě. Již v roce 2021 se dle studie společnosti Accenture 30 % největších evropských společností kótovaných na burze zavázalo k tomu, že do roku 2050 dosáhnou uhlíkové neutrality. K tomuto cíli napomáhají firmám nejen nejrůznější procesy a technologie, jimiž snižují samotnou uhlíkovou stopu, ale i takzvané kompenzační neboli offsetové projekty. Podstatou uhlíkového offsetu (kompenzace CO2) je, že odbourává již existující množství skleníkových plynů v atmosféře. Vedle toho však odpovědné offsetové projekty také podporují celospolečenské hodnoty a ochraňují či uchovávají přírodní bohatství v místech, kde jsou realizovány.
Program na kompenzaci emisí uhlíků nyní spouští i nákupní aliance Axigon, která firmám i drobným podnikatelům poskytuje tankovací karty a další služby spojené s provozem firemní flotily. „Zvolili jsme projekt, který cílí na české lesy, a to primárně v chráněných krajinných oblastech. Na základě odběrů pohonných hmot prostřednictvím našich tankovacích karet vypočítáme emise a náš partner, společnost Zasaď život, zajistí jejich kompenzaci výsadbou stromů a péčí o ně,“ popisuje Damir Durakovič, generální ředitel nákupní aliance Axigon.
Služba kompenzace je pro členy nákupní aliance dobrovolná, sám Axigon již šel příkladem a zafinancoval výsadbu 500 nových stromů, které tak za svůj životní cyklus odbourají téměř 1 000 tun CO2. „Výsadba stromů poté probíhá výhradně na území České republiky a pod dohledem zkušených lesníků z veřejných lesů, chráněných krajinných oblastí a národních parků,“ přibližuje Damir Durakovič.
Podle dat Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) za rok 2021 připadá na průměrný nový osobní automobil v EU emise 116,3 g CO2 za každý ujetý kilometr. Česká republika se v tomto ohledu nachází poměrně vysoko nad celoevropským průměrem, se 135,9 g CO2 na průměrné nové auto jí dokonce patří 7. nejvyšší příčka mezi zeměmi sedmadvacítky, k nimž se ve srovnání přidal i Island, Norsko a Velká Británie.