Brembo: keramika pro aftermarket

10. 10. 2024

Společnost Brembo oznámila rozšíření své řady brzd představením brzdových kotoučů a destiček Carbon Ceramic Material (CCM). Produkty jsou na trhu jako položky originálního vybavení od začátku roku 2000, ale exkluzivní disky a související destičky jsou nyní k dispozici na trhu s náhradními díly.

Výhody CCM

Hlavní výhodou CCM je 50% snížení hmotnosti oproti litinovým kotoučům. To snižuje neodpruženou hmotnost vozu, což zase významně přispívá k lepší ovladatelnosti vozidla na silnici.

Druhou důležitou výhodou uhlíkového keramického materiálu Brembo je, že za všech podmínek zaručuje vysoký koeficient tření, který zůstává stabilní při brzdění při všech rychlostech a za všech povětrnostních podmínek. To umožňuje řidiči optimalizovat tlak aplikovaný na pedál a vede ke zvýšení jistoty při řízení.

Změny teplot, kterým je kotouč vystaven během trvalého a dlouhodobého zpomalování, neovlivňují koeficient tření keramického kompozitního materiálu, který zůstává prakticky konstantní a je obtížné jej dosáhnout s běžnými litinovými prvky.

Kromě toho, minimální deformace keramických kotoučů Brembo při vysokých teplotách zaručuje maximální dotykovou plochu s brzdovými destičkami, speciálně navrženými pro tento typ aplikace a brzy k dispozici. Tato důležitá vlastnost se nevyskytuje u litinových kotoučů, které mají tendenci se deformovat, když jsou opakovaně vystaveny vysokému tepelnému namáhání.

Povrch disků Brembo CCM navíc nikdy nekoroduje, a to ani při kontaktu s vodou nebo solnými roztoky od posypu během zimní sezóny. Tato funkce znamená, že odolnost proti opotřebení Brembo CCM zaručuje přibližnou životnost disku 150 000 km pro použití na silnici a 2 000 km pro extrémní použití na trati (např. Ferrari Challenge).

Ve srovnání s litinovým kotoučem se kotouč Brembo CCM při brzdění rychle zahřívá, ale stejně rychle se i poté ochladí. Tato charakteristika umožňuje opakované cykly při vysokém brzdném výkonu bez výrazného ovlivnění tření.

Již od roku 1998

Společnost Brembo zahájila projekt CCM v roce 1998 a po čtyřech letech výzkumu a testování byly disky CCM použity pro první silniční aplikaci na Ferrari Enzo. Zkušenosti společnosti Brembo s vývojem uhlíkových kotoučů CCR pro Formuli 1 byly využity k vývoji specifické výrobní technologie pro brzdové kotouče z uhlíkového keramického materiálu.

Další články