Po více než století konvencí v důsledku dominance spalovacího motoru prochází automobilový průmysl bezprecedentními změnami. Poháněn přechodem k elektrifikaci, skutečně v něm dochází k posunu paradigmatu, přičemž v současné době prochází revizí mnoho různých oblastí konstrukce automobilů. To platí i pro brzdový systém vozidla, kde je snaha o dosažení výkonu a bezpečnosti nové generace kombinována s požadavkem na omezení vlivu na životní prostředí.
Regenerační a třecí brzdění v EV
Elektromobily provádějí regenerativní zpomalení provozem elektromotoru jako generátoru. Přestože potenciál rekuperace podléhá u elektromobilů omezením, velká část brzdění je realizována právě regenerativním zpomalováním. V důsledku toho se standardní třecí brzdy používají méně často. I když to přináší výhodu ve zmenšeném opotřebení komponentů mechanických brzd, jejich nedostatečná činnost je také činí náchylnými na nebezpečnou korozi, která může ohrozit nejen životnost brzdového systému, ale také jeho výkon a bezpečnost.
Nové požadavky na brzdový systém
Z tohoto důvodu musí brzdy elektromobilů splňovat řadu zásadních požadavků: odolnost proti korozi, tichý chod, lehká konstrukce a snížený zbytkový točivý moment.
Zejména s ohledem na tyto výzvy připravil italský výrobce brzd Brembo produktovou řadu Brembo Beyond, řadu náhradních dílů společnosti přizpůsobenou pro zlepšení jízdní dynamiky nové generace vozidel zaměřené na udržitelnost. Tato produktová řada zahrnuje sadu Brembo Beyond EV Kit, která se skládá ze speciálně potažených kotoučů a inovativních brzdových destiček, vyrobených na míru pro nejoblíbenější elektromobily na trhu.
Nové komponenty, používané jako sada, jsou tišší a odolnější vůči oxidaci. Speciální třecí materiál bez obsahu mědi s pozinkovanou nosnou deskou navíc snížil prašnost a hluk při brzdění. To znamená, že vydrží déle, což přináší výhody ve dvou směrech: lepší celkové náklady na vlastnictví a snížený negativní vliv na životní prostředí.
Tento článek najdete v časopise AutoEXPERT vydání č. 3/2023