Porsche ČR úspěšná v 2023

19. 1. 2024

Společnost Porsche Česká republika předala v uplynulém roce zákazníkům 34 975 nových vozů značek Volkswagen, Audi, SEAT, Volkswagen Užitkové vozy a CUPRA a dosáhla obratu 29,8 mld. Kč (+16,4 %).

Návrat k růstu

Největší importér nových osobních a užitkových vozidel do České republiky se tak vrátil k meziročnímu růstu, který dosáhl 11,0 %, což koresponduje s vývojem celkového českého trhu. Ten v roce 2023 zaznamenal 221 422 registrací nových osobních a lehkých užitkových automobilů – o 15,3 % více než v roce 2022. Společnost Porsche Česká republika si tak s tržním podílem na trhu 15,8 % udržuje své vedoucí postavení mezi importéry.

„Rok 2023 byl pro nás z hlediska dodávek zákazníkům úspěšný a po covidových problémech jsme se vrátili k růstu. Dařilo se zejména značkám Audi a Volkswagen Užitkové vozy, ale úspěšní jsme byli i na poli aftersales, kde se nám podařilo plně vytížit kapacitu našich autorizovaných servisů,“ říká Jan Hurt, jednatel Porsche Česká republika. „Tento růst však byl tažen zejména dodávkami vozidel objednanými v minulých letech. Zhruba od druhého kvartálu se poměr mezi poptávkou a nabídkou překlopil a v důsledku celkové ekonomické situace začala klesat poptávka jak u soukromých, tak i korporátních zákazníků. Velmi negativní vliv měla nejen vysoká inflace, ceny energií ale i vysoká úroková míra, a tedy drahé financování, což silně ochladilo poptávku u firemní klientely.“

Očekávání pro rok 2024

Pro rok 2024 Porsche Česká republika očekává v souladu s prognózami analytiků stagnaci nebo mírný pokles celkového trhu nových osobních vozidel. „Přesto jsme opatrnými optimisty,“ říká Jan Hurt. „Věříme, že ve druhé polovině roku očekávaný pokles inflace, nižší úroková míra a tím dostupnější financování trh zase postupně nastartuje. Budeme nadále pokračovat i v naší elektrické ofenzivě a uváděním nových bezemisních modelů přispívat ke zlepšování životního prostředí a plnění našich klimatických závazků.“

Koncern VW globálně

V globálním měřítku se koncernu Volkswagen podařilo v roce 2023 zvýšit počet dodaných vozů o 12 procent na 9 239 500 vozidel (+11,8 %). K růstu došlo u všech nejvýznamnějších značek a ve všech regionech. Hlavním tahounem byla Evropa (+19,7 %) následovaná Severní Amerikou (+17,9 procenta). Značky SEAT/CUPRA s 519 200 vozy (+34,6 %), Audi s 1 895 200 dodanými vozidly (+17,4 %), Škoda Auto s 866 800 vozy (+18,5 %) a Volkswagen Užitkové vozy s 409 400 vozidly (+24,6 %) a skupina TRATON s 338 200 užitkovými vozidly a autobusy
(+10,7 %) se se mohou pochlubit dvouciferným meziročním růstem. Značka Volkswagen osobní vozy k pozitivnímu výsledku přispěla 4 866 800 automobily (+6,7 %), značka Porsche předala 320 200 vozů (+3,3 %) a značky Bentley a Lamborghini dodaly 23 700 automobilů (-3,0 %). Celkový počet dodaných elektromobilů všech koncernových značek vzrostl o 34,7 % na
771 100. Jejich podíl na celkovém prodeji se tak zvýšil z 6,9 % v roce 2022 na 8,3 % v roce 2023.

Značky jednotlivě

Cupra tavaskan

U značky Volkswagen osobní vozy se oproti předchozímu roku situace s výpadky v dodavatelském řetězci výrazně zlepšila a na českém trhu bylo registrováno celkem 18 938 nových osobních vozů Volkswagen, což představuje meziroční růst o 18,21 %. I v loňském roce pokračoval trend růstu prodejů elektromobilů ID., s celkovým výsledkem 606 registrovaných vozů. Celkově nejúspěšnější byl téměř s dvojnásobným růstem registrací tradičně Golf a Golf Variant (5461 vozů), následovaný modely Tiguan (2508), Touran (1875), Passat (954), Taigo (783), T-Cross (682), Polo (661) a T-Roc (636 vozů).

Značka Audi pokračuje v dynamickém vývoji a loni dosáhla dalšího dvouciferného růstu. V roce 2023 bylo v České republice registrováno celkem 4060 nových vozů Audi, což představuje meziroční zvýšení o 18,4 %. Nejprodávanějším modelem bylo loni modernizované Audi Q8 s 832 registrovanými novými vozy. Velkému zájmu českých zákazníků se těšily také sportovní modely RS s celkem 345 předanými vozy.

Značka CUPRA patří i nadále mezi nejrychleji rostoucí značky v Evropě a pokračuje v překonávání prodejních rekordů. Díky normalizaci situace v dodavatelských řetězcích dosáhla loni dvouciferného růstu na globálním trhu také značka SEAT. Na českém trhu zaznamenaly obě značky loni dohromady 4603 registrací nových vozů, a tímto výsledkem uzavřely žebříček Top 10 nejprodávanějších značek. Podíl značky CUPRA na celkových prodejích značek SEAT a CUPRA se loni stabilizoval na 35 %. Značka CUPRA dokázala i v loňském roce realizovat řadu úspěšných fleetových obchodů. Španělský výrobce pokračuje v rozšiřování obchodní a servisní sítě značky CUPRA v České republice.

Značka Volkswagen Užitkové vozy se i nadále těší velkému zájmu českých zákazníků. V loňském roce byla jedničkou na českém trhu s lehkými užitkovými vozidly v kategoriích N1+N2/M1+M2 s 6275 registracemi. Bestsellery ve svých segmentech se staly modely Caddy a řada T, skvěle si však vedl také Amarok, který obsadil ve svém segmentu třetí místo, přestože byl na trh uveden až v polovině loňského roku. Po zahájení prodeje prvního elektromobilu značky, modelu ID. Buzz, na začátku roku 2023, oslavila v červnu světovou premiéru prodloužená verze ID. Buzz LWB, která se záhy představila také evropskému publiku na ikonickém VW Bus Festivalu v Hannoveru. V červenci oslavila značka výrobu 200 000. kempovacího vozu California. Ve druhé polovině loňského roku obdržel nový Amarok prestižní ocenění „International Pick-up Award“ pro roky 2024 a 2025.

Buzz

Značka MOON působí na českém trhu jako poskytovatel komplexního řešení nabíjecí infrastruktury od roku 2019 a zastřešuje služby související s dodáním nabíjecích stanic. Tyto služby zahrnují nejen dodávky samotného zařízení, ale také posouzení místa pro instalaci, vlastní montáž a v neposlední řadě i zprostředkování dodávek elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. MOON spolupracuje s několika pečlivě vybranými instalačními partnery a dodavateli z oblasti elektroenergetiky.

V loňském roce bylo portfolio produktů rozšířeno o první obousměrnou nástěnnou nabíječku na trhu, která umožní nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 50 kW – šlo o první obousměrný DC Wallbox (50 kW) na trhu. Další novinkou se stala vysokovýkonná nabíjecí stanice pro stejnosměrné nabíjení výkonem až 400 kW. A domácí fotovoltaické systémy skvěle doplnil modulární akumulátorový systém pro ukládání elektrické energie k pozdějšímu využití.

Značkový program prodeje prověřených ojetých vozů Das WeltAuto prodal v loňském roce
16 038 vozidel, což znamená meziroční nárůst o 5,5 %. Průběžně rozšiřovaná síť Das WeltAuto se loni rozrostla na 52 partnerů a pokračuje ve zvyšování kvalifikace personálu. K vysoké loajalitě zákazníků přispívá široká nabídka zákaznických služeb včetně výhodného financování od společnosti Volkswagen Financial Services a dalších benefitů. Úspěšný rok má za sebou také sesterský program prodeje prémiových ojetých vozů Audi Approved Plus s 316 prodanými vozy.

Servisní služby

Společnost Porsche Česká republika úspěšně pokračuje v posilování svých servisních služeb, které jsou významným faktorem pro zajišťování vysoké úrovně spokojenosti a loajality zákazníků. Svědčí o tom pozitivní obchodní výsledky divize After Sales v roce 2023, kdy celkový obrat dosáhl více než 2,7 mld. Kč a oproti předchozímu roku vzrostl o 10,2 %. Atraktivitu poprodejních služeb autorizovaných partnerů značek Volkswagen, Audi, SEAT, Volkswagen Užitkové vozy a CUPRA zvyšují mimo jiné sezonní servisní akce, věrnostní karta MyCard, servisní balíčky a servisní nabídky pro starší vozy.

Prodejní a servisní síť

Společnost Porsche Česká republika s.r.o. vstoupila do roku 2024 se 165 zaměstnanci. Prodej všech zastupovaných značek zajišťuje celkem 62 smluvních partnerů, servisem koncernových vozů je v České republice pověřeno 103 smluvních partnerů. Značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, Volkswagen Užitkové vozy, CUPRA a Das WeltAuto jsou tak zastoupeny na 108 místech naší země.

Sledujte na:

Facebook: PorscheCZ

Twitter:        PORSCHE_CR

LinkedIn: porsche-česká-republika

www.porsche.co.cz

Další články