V rámci dne otevřených dveří společnosti Spectrum Franěk jsme se setkali s jejím zakladatelem Ivo Fraňkem. Při této příležitosti jsme jej požádali o rozhovor, jehož zkrácenou verzi si můžete přečíst v tomto článku. Kompletní verze je k dispozici ve formě podcastu na Spotify ZDE.
Úvodem vás poprosím o krátké shrnutí, jak to všechno vzniklo – kdy jste společnost založil a co Vás k tomu vedlo?
Naši společnost jsme zakládali v roce 1991. Já jsem v té době žil nějaký čas mimo Českou republiku, kde jsem přišel do kontaktu s novými technologiemi a produkty. Tam vznikl nápad, že by bylo dobré tyto produkty zavést i na český trh. Což se nám docela podařilo, a to díky vztahům s dodavateli v Německu, kteří nám velice pomohli, ať už radou, nebo svými zkušenostmi. Což naši zákazníci v tom prvopočátku velice ocenili.
Jaké ty začátky byly, když si na ně vzpomenete?
Určitě byly hezké, protože byl hlad po všem novém, po všem vědění. My jsme přinášeli něco, čeho si lidé vážili, co jim přineslo nějakou přidanou hodnotu, a všechno to bylo založené opravdu na blízkých osobních vztazích. Takže začátek sice nebyl jednoduchý, ale byl radostný.
A změnilo se to od té doby hodně?
Samozřejmě se to změnilo, protože je už větší konkurence a v dnešní době je poptávka menší než výroba a konkurence začíná být víc aktivní, a proto si zákazníci mohou víc vybírat. Bohužel se to trochu vnáší i do obchodního vztahu.
Já si myslím, že jste si osobní vztahy zachoval, což je vidět i dnes tady, protože přichází spousta lidí, kteří se s vámi přijdou osobně pozdravit. Tak tam asi zůstaly.
Určitě ano. Z minula máme hodně zákazníků, kteří jsou i věkově naši vrstevníci, a tam přátelství pokračuje. I když samozřejmě máme i nové zákazníky, nemůžeme přece stavět jenom na minulosti, proto se snažíme vybudovat vřelé kontakty i s těmi novými zákazníky.
Jak velká společnost jste a kolik máte zaměstnanců?
Teď máme něco málo přes 70 zaměstnanců – obchodní zástupce, další v logistice, v zázemí, kde máme lidi na ekologii, na ISO. Posílili jsme i marketingové oddělení, což je dnes velmi důležité, prezentovat se na trhu.
My vás máme spojené především s autoopravárenstvím, nicméně víme, že se vaše aktivity dělí mezi autoopravárenství a průmysl. V jakém je to poměru?
My jsme začínali původně jen s autoopravárenstvím, ale s jinou značkou, kterou jsme v roce 1996 vyměnili za společnost PPG. Dnes vidíme, že to bylo nejen strategické rozhodnutí, ale pro budoucnost i nezbytné. Když to vezmu popořádku, začínali jsme opravárenstvím osobních vozidel, pak přišla užitková vozidla, následně lehký průmysl, potom těžká koroze, práškové lakování a letecký průmysl. Můžeme tady říct, že objem opravárenství je asi 40–45 %, zbytek dělá průmysl. Ale co nás opravdu těší, je to, že lakovací systémy pro vozidla a lehký průmysl pochází od PPG, těžká koroze je opět segment PPG, práškové barvy také od PPG. Čili všechno máme z jedné ruky a jsme vlastně schopní vykrýt jakýkoliv segment.
Jaké vidíte trendy v oblasti vývoje lakovacích materiálů?
Dnes jsou daleko vyšší požadavky na rychlost zpracování celé zakázky. My tedy musíme přicházet s novými produkty a také s nimi zákazníky naučit pracovat. Velmi důležitá je výchova mladých lidí, protože ti stávající samozřejmě stárnou. Proto spolupracujeme s odbornými školami třeba v Rychnově nad Kněžnou nebo v Brně, aby i nová generace znala nejnovější trendy.
V souvislosti s nejnovějšími trendy přecházíme na rychlé materiály, aby bylo možné udělat opravu v co nejkratším čase, aby se i následné dokončovací práce prováděly zase v nějakém rozumném čase. K tomu dodáváme potřebné vybavení, například máme nové míchací zařízení MoonWalk od PPG, které dokáže automaticky dávkovat a míchat barvy. Jelikož jsou dnes trendem víceméně lokální opravy, dokážeme tímto zařízením namíchat i malá množství barev, kterých jsme nebyli při manuálním zpracování schopní. Dnes jsou v koloristice stále častější snímací skenery, zobrazení vzorku v různých pohledech, při denním nebo umělém osvětlení. To vše dokáže nový systém LINQ od PPG. Zkrátka my musíme lidi naučit vše tak, aby byl výsledek stoprocentní. Samozřejmě je to dnes hlavně o úspoře energií, optimalizaci celého lakovacího procesu, ale i o vybavení.
Dotkl jste se výchovy nové generace a spolupráce se školami. Jak se na to díváte z vaší strany?
Tak samozřejmě je to důležité. Nebudu mluvit o tom, že bychom chtěli ve školách zavádět náš systém. Nikdo totiž neví, kde noví absolventi skončí, jestli v lakovně, která používá naše produkty, nebo konkurenční. Spíš je důležité, aby měli nějakou úroveň znalostí a aby dokázali obecně pracovat s novými technologiemi.
Jaké máte plány do budoucna?
Plánů máme stále dost, určitě bychom rádi udrželi vysoký standard. Také chceme zákazníkům pomoct při přechodu na ekologické materiály, ale především budeme prohlubovat služby v oblasti efektivity. K tomu slouží i naše nové webové stránky. Rozšiřujeme tým našich techniků, abychom dokázali tuto podporu zajistit. Pevně doufám, že trh nebude stagnovat, že poroste, takže práce máme před sebou zřejmě až moc.
Ještě se zeptám: Jakou podporu máte ze strany PPG?
Určitě už bylo potřeba, aby se náhled tohoto našeho dodavatele změnil. Myslím si, že jsme teď našli společnou řeč, kdy je podpora ze strany PPG enormní, a to i z hlediska případných společných investic se zákazníkem. Určitě je tu přínos nových produktů, které tu za poslední dobu jsou. Skoro nestačíme naše zákazníky novinky učit, jak jde vývoj rychle dopředu. Zkrátka kvalitní podpora tu je, ať už jde o třeba o koloristiku a její digitalizaci, podporu v kalkulacích, nebo i v auditech lakoven, a je velmi dobrá.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 7+8/2024.