Efektivita lakoven

Vážení čtenáři, pro toto tématické vydání jsme opět oslovili dodavatele lakovacích materiálů a poprosili jsme je, aby pro vás vybrali produkty nebo technologie, které podle jejich názoru přispívají k vyšší efektivitě autoopravárenského lakování.

Tentokrát vznikl obsáhlý materiál, který vám na následujících stranách přinášíme. Pořadí jednotlivých společností je náhodné.


PPG pro efektivitu

Obr. 1: Míchací zařízení PPG Moonwalk.

PPG Industries, světový lídr v oblasti nátěrových hmot, nabízí již léta svým partnerům nejen řadu špičkových produktů, ale také inovativní technologická řešení, která digitalizují a automatizují prakticky celý proces výběru a přípravy lakovacích materiálů. Digitální éra začala v roce 2019, kdy společnost PPG představila systém Moonwalk, nástroj pro automatické dávkování pigmentů. Systém poskytuje přesnost a opakovanou reprodukci, která lidskou rukou není dosažitelná, a zároveň šetří čas lakýrníků a navíc materiál. Při tradičním manuálním procesu míchání se obvykle vyplýtvá asi pět procent materiálu. Moonwalk míchá pigmenty s přesností na setinu gramu, což je více než desetkrát lépe, než dokážou ti nejzkušenější lakýrníci. To v praxi výrazně eliminuje chybovost a ztráty.

Plná digitalizace

Zařízení Moonwalk vyřešilo proces přesného namíchání lakovacích materiálů podle receptury. Co však zůstalo otevřené, byl jednoduchý, rychlý a cenově výhodný výběr barev. O to se postarala integrovaná sada nástrojů Moonwalk PPG LINQ. Tento systém se skládá ze dvou částí. První je PPG DigiMatch, kompaktní a snadno použitelný nástroj pro přizpůsobení barev a zároveň snadno použitelný, ale technologicky vyspělý spektrofotometr. Zařízení je mimo jiné vybaveno šestiúhlovou barevnou kamerou, která je prstencově rozmístěna kolem měřicího portu. To umožňuje rychlé čtení i na nerovném povrchu. V neposlední řadě má DigiMatch také možnost náhledu provedené analýzy a automatického odeslání naměřené hodnoty přes wi-fi.

VisualizID

A zde se dostáváme ke druhé oblasti systému PPG LINQ – k softwaru PPG VisualizID, který na základě realistické, trojrozměrné vizualizace vzorových karet poskytuje digitální vyhodnocení odstínů. Součástí softwaru VisualizID je i speciální počítač TouchMix Ultra s velkou obrazovkou, do jehož paměti se přenášejí hodnoty nasnímané z výše zmíněného spektrofotometru. Díky počítačovému zpracování lze digitalizované náměry prohlížet z libovolné perspektivy, dále je možné s nimi pohybovat, přibližovat je, oddalovat, a dokonce si je nechat zobrazit pod slunečním světlem.

Další velkou výhodou VisualizID je jeho obrovská, průběžně aktualizovaná databáze odstínů. Ke konci loňského roku obsahovala tato databáze více než 70 000 odstínů a každý den přibývají nové. On-line propojení a aktualizace na denní bázi jsou pro lakýrníky velmi důležité, protože výrobci automobilů vyvíjejí neustále nové barevné varianty, ale tradiční cestou trvá vždy delší dobu, než jsou fyzicky dostupné u konkrétního dodavatele laku nebo lakovny. S VisualizID není potřeba čekat, protože aktualizace fungují automaticky.

Systém LINQ poskytuje bezprecedentní standard přizpůsobení barev. Díky propojení digitálního spektrofotometru nejnovější generace a míchacího zařízení Moonwalk prostřednictvím softwaru Paint Manager XI Pro se servisní technik nemusí starat o vypracovávání nástřikových karet a ani o přesnost dávkování. Z hlediska digitalizace procesu jde o kompletní ekosystém přizpůsobený nové době.

V jednom kroku

Obr. 2: Inovativní aktivátor PPG OneVisit.

Koncern PPG dovršil technologickou a digitalizační revoluci, ale to neznamená, že si dal pauzu od jiných inovací v odvětví autoopravárenského lakování. Tentokrát se ale rozhodl vrátit se ke svým „kořenům“, tedy k samotným lakovacím materiálům. Stojí za připomenutí, že společnost PPG představila své první vodou ředitelné systémy Aquabase Plus a Envirobase již v roce 1999. Od té doby jsou tyto systémy uznávané jako prémiové z hlediska přesnosti barev.

Nyní však koncern PPG uvedl na trh inovativní aktivátor OneVisit jako doplněk k vodou ředitelným bázím Aquabase Plus a Envirobase. Přidání tohoto produktu do báze umožňuje kompletní aplikaci na jakoukoli část vozidla v jediném kroku. Aktivátor šetří lakýrníkovi čas, protože materiál lze nanést během jediné „návštěvy stříkací kabiny“.

Použití aktivátoru OneVisit je také velmi úsporné, protože tento typ aplikace umožňuje použití menšího množství materiálu, a to samozřejmě bez ztráty kvality. Praxe ukazuje, že s OneVisit je možné ušetřit až 15–20 procent lakovacího materiálu.

Důležité je, aby lakýrník měl vždy na výběr mezi aplikací základního nátěru tradičním způsobem za použití standardních ředidel a aplikací s aktivátorem. Je to možné proto, že OneVisit nemá žádný vliv na ostatní komponenty procesu a technologie Nexa Autocolor a PPG. Možnost volby mezi metodou „standard“ a OneVisit je to, co systém odlišuje od konkurence.

Díky výhodám této nové flexibilní technologie 70–80 procent lakoven, se kterými koncern PPG spolupracuje, spoléhá na model OneVisit. A není divu, vždyť vytápění kabiny je jednou z nejdražších součástí celého procesu opravy.

Propojení IT a technologie

OneVisit je samozřejmě plně kompatibilní se zařízením Moonwalk, řady Aquabase Plus a Envirobase HP dokonale spolupracují se systémem PPG LINQ. Tímto způsobem se přirozeně propojuje nejnovější vývoj společnosti PPG v oblasti IT a procesů s nejpokročilejšími lakovacími produkty a materiály.


Auto Fit pro efektivitu

Společnost Auto Fit, která na našem trhu mimo jiné zastupuje koncern PPG, kromě produktů a služeb zmíněných v předchozím článku představuje softwarové prostředí PlanSo. To je určené primárně pro kompletní řízení zakázek a komunikace v karosárně a lakovně. Respektive nejde pouze o karosárnu a lakovnu (i když je systém prvotně vyvinut pro tato odvětví autoopravárenství a právě koncern PPG se podílel na jeho vývoji) – lze jej použít v jakékoliv opravně. Na obrázcích vidíte několik možností zobrazení informací – podle zakázky, vytížení jednotlivých pracovišť atd.

Na míru konkrétním podmínkám

PlanSo je modulární systém, který lze přizpůsobit na míru konkrétním podmínkám – podle velikosti a typu autoopravárenského provozu, podle zaměření (značkový, multibrand, nezávislý), podle počtu poboček atd.

Jeho hlavními přínosy jsou:

– přehledné řízení průchodu zakázek karosárnou a lakovnou;

– z toho plynoucí maximální využití kapacity pracovišť a lidského potenciálu, snížení počtu neproduktivních činností;

– zjednodušení a zrychlení komunikace napříč provozem a také ve směru k zákazníkům a třetím stranám (např. dodavatelům náhradních dílů, pojišťovnám);

– kompletní digitalizace všech procesů a s tím související eliminace zbytečného papírování a chyb;

– generování analytických dat o procesech v konkrétním provozu.

Produktivita je základ

Slovo má spoluzakladatel a ředitel společnosti PlanSo Stephan Helbig: „Systém PlanSo vzešel z praxe a je určený pro praxi. Před každou implementací u zákazníka (dnes běží v Německu cca 200 instalací) vždy provádíme hloubkový audit, abychom zjistili výchozí stav. Často přijdeme na věci, které jsou velmi neefektivní, ale nikdo si jich nemusí všimnout. Například v jedné karosárně jsme dali zaměstnanci krokoměr a zjistili jsme, že v průměru za směnu nachodil 10 kilometrů. Čili klíčovými slovy jsou optimalizace procesů a eliminace neefektivních činností.

PlanSo pak do celého systému nejen vnáší komunikační řád, ale na základě odhalování a popisu neefektivních činností pomáhá také plánovat jednotlivé kroky tak, aby se neefektivita eliminovala. Konkrétně to vypadá tak, že při zadávání zakázky systém:

  1. zjišťuje skutečnou kapacitu na jednotlivých pracovištích;
  2. odhadne, jaká bude časová náročnost opravy, a vypočítá časovou dotaci;
  3. naplánuje počátek opravy.“

Podrobná analytika

Dlouhodobým sledováním a vyhodnocováním nashromážděných dat pak systém dokáže generovat analytická data o efektivitě jednotlivých pracovišť a samotných zaměstnanců.

Díky implementované umělé inteligenci (AI) se systém sám učí přizpůsobit se konkrétnímu provozu a účinně zdokonaluje plánování a organizaci procesů. Po implementaci pracuje se zpřesňováním organizace v řádu desítek minut a již za několik týdnů je schopen navrhovat úpravy procesů v řádu jednotek minut. To přispívá k zásadnímu zefektivnění činností a zvýšení produktivity servisu.

AI je rovněž implementována jako interface pro objednání zákazníka do servisu, kdy je schopna na základě popisu požadované opravy v rámci krátkého rozhovoru nabídnout nejbližší čas opravy a zaplánovat příjem zakázky.

Jazykové mutace a kompatibilita se stávajícími DMS

Systém je dostupný v anglické a německé jazykové mutaci s možností lokalizace do českého jazyka za použití AI, a jak bylo řečeno, dnes běží na 200 instalací. Poměr zákazníků značkových/neznačkových v Německu je 25/75 procent. Na otázku, jaké je v průměru zvýšení efektivity po instalaci systému, zní odpověď cca 20 procent u neznačkových a až 40 procent u značkových autoopraven.

Systém je plně kompatibilní se stávajícími DMS (dealer management system), kde může být použit buď jako výchozí (master), nebo podřízený (slave).


Toplac: Glasurit pro efektivitu

Software Refinity

Značka Glasurit koncernu BASF přichází na trh s novým programem Refinity pro lakovny. Tento program jim přináší spoustu výhod a to, co umí, představuje absolutní špičku na trhu. Do jedné platformy jsou spojena pohromadě všechna klíčová řešení: koloristika, skladové hospodářství, vedení zakázek a školicí materiály.

Obr. 1 a 2: Pod jedním přihlašovacím jménem obsluha získá přístup ke všem funkcím na jakémkoliv zařízení připojeném k internetu: na PC, na tabletu nebo v telefonu.

Cloudové řešení

Obr. 3: Jen při míchání má lakýrník spoustu možností.

Prostředí Refinity je koncipováno jako cloudové, což znamená, že nevyžaduje složitou instalaci, aktualizace probíhají automaticky a zabezpečená data jsou uložená v cloudu. Každý účastník procesu spolupracuje s ostatními, čímž se zjednodušuje administrativa a snižuje riziko chyb. Díky pokročilým funkcím vyhledávání mohou lakovny rychle najít správný odstín pomocí klíčových slov.

Vyhledání odstínu v telefonu u auta v lakovně podle kódu a uložení do cloudu

Obr. 4: Vyhledání odstínu v telefonu
u auta v lakovně podle kódu a uložení
do cloudu.
Obr. 5: Přechod k PC v míchárně lakovny a zobrazení již vyhledaného odstínu.
Obr. 6: Zobrazení odstínu – lakýrník má vše, co potřebuje

Obr. 7: Navrhované množství barvy na opravu dle typu karoserie.

Sledování stavu objednávek

Refinity umožňuje sledovat stav objednávek, řídit zásoby a objednávat materiál přímo ze systému.

Objednávky lze vytvářet odkudkoliv. V lakovně, v kanceláři, v restauraci i na zahradě.

Obr. 8: Zobrazení zakázky může sledovat každý lakýrník, mistr, technik, skladník i vedoucí servisu dle nastavení.
Obr. 9: Sledování produktivity lakovny – kde je možno zobrazit požadované ukazatele.

Obr. 10: Pomocí programu Refinity si každá lakovna může sama sledovat a spočítat objem organických rozpouštědel VOC.

Školení a odborná podpora

Vzdělávací modul Refinity Learning přináší interaktivní lekce a nejnovější informace z oboru. Lakýrníci mohou zdokonalovat své dovednosti kdykoliv a odkudkoliv díky on-line přístupu.

Refinity ScanR

Obr. 11: Spektrometr se připojuje přes dokovací stanici a nabízí i funkci wi-fi.

▪ Funkce spektrofotometru splňují všechny požadavky prémiových zákazníků;

▪ expertní zařízení s unikátními funkcemi: VIN, čtečka RZ a detekce škrábanců;

▪ spolehlivé zařízení s dobrou zkušeností s načítáním odstínů;

▪ nejrychlejší zařízení pro měření barev na trhu bez kompromisů v kvalitě barev;

▪ nejpřesnější proces načítání barev;

▪ možné měření jednou rukou;

▪ navrženo pro společnost BASF, jednoduché uživatelské rozhraní s nejlepší ergonomií.

Dokonalé a rychlé výsledky shody odstínů

Při měření odstínu se standardně provádí pět měření, přičemž stačí cca šest sekund na jedno místo. To znamená, že celý proces měření zabere přibližně půl minuty.
Obr. 12: Při měření odstínu se standardně provádí pět měření, přičemž stačí cca šest sekund na jedno místo. To znamená, že celý proces měření zabere přibližně půl minuty.
Obr. 13: Detekce rýh – možnost skenování z jiného (nepoškozeného) místa
Obr. 14: Malý otvor umožňuje skenovat malé plochy (například disky kol). Zatímco předchozí generace používala tři kontaktní snímače, nyní už je jen jeden, což značně zmenšuje plochu snímání.


První na trhu

Obr. 15: Přední kamera umožňuje pořizovat fotografie VIN, RZ a čísla zakázky.
Rozpoznávání textu převede tyto fotografie na skutečný kód pro kteroukoli úlohu, jméno nebo datum.                                 

Zobrazení barevného odstínu

Obr. 16: Spektrometr umožňuje, aby lakýrník viděl, kde namíchaný odstín leží oproti odstínu na vozidle. V připojené tabulce se přesně ukážou naměřené hodnoty. Při úhlu měření 45° je odstín například:
delta L +0,59, tj. světlejší;
delta a –0,32, tj. zelenější;
delta b –0,08, tj. modřejší.
Obr. 17: Pro dodavatele lakovaných dílů pro výrobce aut jsou u každého odstínu různé maximální hodnoty
ΔL, Δa a Δb. Například u bílé jsou hodnoty ΔL ±0,36, Δa ±0,25 a Δb ±0,25. U metalických odstínů jsou toleranční hodnoty vyšší: ΔL je různá v závislosti na odstínu, u Δa a Δb jsou tolerance ±0,6.

Tento odstín je modřejší, protože Δb = –0,38 až –1,48.

Dříve se odstín naměřil a spektrometr přepočítal recepturu automaticky. Vyhodnocení bylo vizuální, procentuální nebo křivkami.

Obr. 18: Procenta a vizuální odstín dříve Požadovaný odstín Přepočítaný odstín
Obr. 19: Zde je zobrazena původní a přepočítaná receptura a křivky spektra, které by se neměly křížit.

Pokud se lakýrník bude trochu orientovat, jaké hodnoty daný odstín vykazuje, snadno odhadne, jak s ním pracovat. Je to velká pomůcka pro lakovny. Dříve měly tuto funkci jen fotospektrometry s cenou přesahující 800 000 korun. Dnes mají tuto možnost měření i lakovny.  


Interaction: Zvýšení produktivity a úspory energií

Na toto téma jsme si povídali s Michalem Kirchnerem, brand manažerem společnosti Interaction.

S neustále rostoucím vozovým parkem roste i počet dopravních nehod, což zvyšuje poptávku po rychlých a efektivních opravách poškozených vozidel. Servisy tak čelí tlaku na co nejkratší objednací lhůty a zároveň hledají cesty, jak snížit náklady na opravy. Společnost Interaction, s. r. o., dlouhodobě sleduje nejnovější trendy v oblasti oprav vozidel a přináší inovativní řešení, která pomáhají zvyšovat produktivitu autolakoven a optimalizovat náklady.

Chytré materiály šetří čas i náklady na energie

Ucelená řada materiálů Spies Hecker Speed-TEC.
Obr. 1: Ucelená řada materiálů Spies Hecker Speed-TEC.

Výrobci lakovacích materiálů reagují na rostoucí ceny energií a potřebu zkrácení sušicích časů vývojem nových produktů s efektivnějším schnutím při nižších teplotách.

Jedním z průkopníků v této oblasti je společnost Spies Hecker, která uvedla na trh ucelenou řadu materiálů Speed-TEC (obr. 1). Tento systém umožňuje variabilní volbu sušicích časů a teplot:

  • 5 minut při 60 °C;
  • 15 minut při 40 °C;
  • 45–60 minut při 20 °C.

Díky možnosti snížení teploty sušení je Speed-TEC ideální pro lakování hybridních a elektrických vozidel a zároveň pomáhá snižovat energetickou náročnost oprav.

Výhody pro autolakovny:

– Vyšší efektivita práce – rychlejší sušení znamená, že lakovna zvládne denně odbavit více zakázek, čímž zvyšuje svou produktivitu.

– Nižší investice – starší lakovací kabiny, které již nedosahují 60 °C nebo mají vysokou spotřebu energie, není nutné draze modernizovat. Díky nižším sušicím teplotám lze výrazně ušetřit na provozu.

– Expresní opravy ve stejný den – s použitím plniče Speed-TEC a vrchního laku Speed-TEC mohou lakovny nabídnout zákazníkům prémiovou službu jednodenních oprav (obr. 2 a 3).

Porovnání času opravy u standardních materiálů versus Speed-TEC.
Obr. 2: Porovnání času opravy u standardních materiálů versus Speed-TEC.
Porovnání nákladů na opravu u standardních materiálů versus Speed-TEC.
Obr. 3: Porovnání nákladů na opravu u standardních materiálů versus Speed-TEC.

Inovace v oblasti stříkacích pistolí – SATA JetX

Lakovací pistole SATA JetX
Obr. 4: Lakovací pistole SATA JetX.

SATA JetX představuje revoluci v lakování. Tento nový model německého výrobce SATA přináší vyšší preciznost, pohodlí a významnou úsporu materiálu. Ať už je zákazníkem profesionální lakýrník, který pistoli používá denně, nebo dílna hledá spolehlivý nástroj pro své příležitostné projekty, SATA JetX nabízí odpovídající kvalitu. S ohledem na její technologické inovace a úsporu materiálu lze očekávat, že se brzy stane novým standardem ve světě lakování.

Nižší spotřeba aplikovaných materiálů

To je jedna z klíčových inovací pistole SATA JetX. První prodeje této nové stříkací pistole v České republice a s tím spojené první zkušenosti lakýrníků ukazují, že výrobcem udávaná úspora materiálu 10–15 % (ve srovnání s předchozími modely) je reálná, vede k šetření nákladů a snižuje environmentální zátěž.

Další výhody:

  • Optimalizované rozptylování barvy – zajišťuje dokonalou aplikaci a snižuje plýtvání materiálem.
  • Úspora 10–15 % barvy – testy a první zkušenosti lakýrníků potvrzují, že nový model skutečně šetří materiál oproti předchozím verzím.
  • Vyšší komfort při práci – ergonomický design snižuje únavu při dlouhodobém používání.

Axalta Irus Mix – plně automatizované míchání barev

Plně automatizované zařízení pro míchání barev Axalta Irus Mix.
Obr. 5: Plně automatizované zařízení pro míchání barev Axalta Irus Mix.

Axalta Irus Mix je první plně automatizované zařízení pro míchání barev, které přináší maximální efektivitu a přesnost.

Přesnost na prvním místě

Dávkování jednotlivých komponentů s přesností 0,05 g je zárukou toho, že výsledný namíchaný odstín bude vždy 100% odpovídat požadovanému (vybranému) odstínu. Automatický proces míchání eliminuje možnou chybu lidského faktoru, která může nastat v případě ručního míchání a má ve většině případů za následek nákladné a časově náročné předělávání zakázek.

  • Až 50% úspora času – standardní míchání barvy trvá 10–15 minut, zatímco Irus Mix zvládne stejný úkol za 5–7 minut.
  • Míchání s přesností 0,05 g – zaručuje dokonalý odstín a eliminuje chyby lidského faktoru, které mohou vést k nákladným opravám.
  • Plná automatizace – lakýrník se může během míchání věnovat jiným činnostem, čímž se zvýší celková produktivita.

R-M pro efektivitu

Zástupci společnosti Bučan, distributora produktů R-M na českém trhu, na téma efektivity navrhli následující příspěvky:

Radar Fit – nástroj pro bezpečné, snadné a rychlé opravy dílů se snímačovou technikou

U snímačů umístěných za lakovaným dílem, například za nárazníkem, je pro jejich správnou funkci stěžejní dokonalý prostup signálu skrz díl a jeho povrchovou úpravu, a to i po případné opravě. Některé pigmenty obsažené v barevné receptuře mohou přenos signálu rušit. Je proto nezbytné, aby receptura byla vhodně upravena na základě specifikace výrobce vozidla.

S novým řešením Radar Fit pomáhá značka R-M zákazníkům s opravami dílů se snímačovou technikou schválenými výrobci vozidel. Prostřednictvím cloudové koloristické platformy Refinity nabízí R-M speciálně upravené receptury, které nesou označení Radar. Na výukové platformě InfoR-M je navíc dostupné kompletní školení problematiky oprav dílů se snímači, ve kterém lakýrníci porozumí vlivu tohoto typu výbavy na řešení oprav automobilů.

„Zavázali jsme se zákazníkům dodávat řešení oprav, která jsou přátelská ke snímačové technice a zároveň poskytují dokonalou shodu barev. Prostřednictvím naší silné spolupráce s výrobci automobilů a našeho zaměření na inovace jsme získali rozsáhlé odborné znalosti, které zajišťují nejvyšší přesnost, abychom zlepšili zkušenost našich zákazníků a umožnili budoucí mobilitu,“ říká Rüdiger Röhrig, ředitel pro Global Color Technology ve společnosti BASF Coatings.

Koncept opravy elektrovozidel NEV

S novým konceptem NEV poskytuje R-M zákazníkům kompletní řešení opravy každého typu elektrického vozidla (HEV, PHEV, BEV nebo MHEV). Koncept zahrnuje nejnovější portfolia produktů schnoucích bez vypalování (air-drying) nebo při nízké vypalovací teplotě (low-bake), aby byla zajištěna nejvyšší kvalita a nejúčinnější proces opravy, který ochrání životnost akumulátoru vozidla.

Zákazníci mají prostřednictvím platforem R-M Refinity a InfoR-M přístup také k e-knize NEV, která jim pomáhá s identifikací a návrhem správného postupu, aby byla oprava daného elektromobilu bezpečná, snadná a rychlá.

Koncept využívá také Agilis, nejinovativnější řadu vodou ředitelných laků R-M, která ve spojení s portfoliem podkladů a bezbarvých laků řady Pioneer, zaměřených na schnutí při nízkých teplotách, pomáhá lakovnám zvýšit jejich výkon až o 40 % díky kratší době oprav. Z toho důvodu se významně zvyšuje propustnost lakovny ve srovnání s používáním standardních materiálů nabízených na trhu. Díky svým pokročilým recepturám a řešením procesů oprav spotřebují zákazníci s Agilis až o 30 % méně materiálu.

Více informací o novém konceptu R-M NEV najdete ZDE.


Servind: Efektivita v oblasti karosáren a lakoven

Multimateriálové pracoviště: hliníková konstrukce s ochrannou svařovací zástěnou, která „odstíní“ práci na tomto pracovišti od ostatních míst.
Obr. 1: Multimateriálové pracoviště: hliníková konstrukce s ochrannou svařovací zástěnou, která „odstíní“ práci na tomto pracovišti od ostatních míst.

V případě společnosti Servind jsme informace o efektivitě v oblasti karosáren a lakoven čerpali z rozhovoru s jejím jednatelem Davidem Bártkem. Vznikl rozsáhlý materiál, jehož plnou verzi najdete na našem webu.

V rámci našeho tradičního segmentu autoopravárenství jsme dosáhli nárůstu přes 70 procent v oblasti dodávek spotřebního materiálu, nářadí, vybavení a technologií pro karosárny. Navázali jsme tak na dynamický růst v letech 2022 a 2023. Nabídku našich tradičních značek Car-O-Liner, GYS, Betag Innovation, Migatronic, Milwaukee a Bahco se nám podařilo doplnit o kompletní portfolio produktů společnosti Wieländer+Schill. Od ní si, jako takovou třešničku na dortu, dovolím vyzdvihnout různé verze multimateriálových pracovišť. Použití a kombinace oceli a vysokopevnostní oceli s dalšími materiály, jako je například hliník, se celkem rychle dostává z prémiových segmentů i do konstrukce karoserií vozů nižších tříd. Tím samozřejmě vzrůstá poptávka právě po těchto speciálních pracovištích, která umožňují pokrokové materiály odborně a bezpečně opravovat.

Proč multimateriálové pracoviště?

Mobilní energy box.
Obr. 2: Mobilní energy box.

Na moderních karoseriích se dnes již nesetkáte jen s ocelovými prvky a s materiály z vysokopevnostních ocelí. Současná vozidla využívají i řadu jiných materiálů. K těm nejfrekventovanějším patří hliníkové díly.

Při řezání či broušení hliníku dochází k uvolňování hliníkových špon či prachu, které se při smíchání se vzduchem stávají výbušnými. Z tohoto důvodu je potřeba při opravě těchto dílů dodržovat důležitá bezpečnostní pravidla a speciálně k tomu určené technologie a vybavení. Poptávka po těchto pracovištích prudce roste a je jen otázkou krátkého času, kdy se stanou nezbytným vybavením každé karosárny.

Různé konfigurace pracoviště

Při volbě multimateriálového pracoviště si můžete vybrat z několika konfigurací. Jednou z možností je například verze Work Bay Arena Plus (obr. 1). Ta se skládá z hliníkové konstrukce s ochrannou svařovací zástěnou, která „odstíní“ práci na tomto pracovišti od ostatních míst. Standardně je ukotvena k podlaze, v případě nedostatku místa může být daná konstrukce zavěšena i ze stropu. Pro dostatečné zajištění světla na pracovišti je Arena osazena výkonným LED osvětlením. Užitečnou věcí je mobilní energy box (obr. 2) na pojezdové kolejnici. V rámci energy boxu najdete přípojky na 220 a 380 V, možnost připojení na stlačený vzduch, poličku na diagnostiku nebo třeba navíječ kabelů.

Vysavač alu + karbon je speciálně konstruován na odsávání špon a prachu při práci s výbušnými materiály.
Obr. 3: Vysavač alu + karbon je speciálně konstruován na odsávání špon a prachu při práci s výbušnými materiály.

Další vybavení pracoviště

Pracoviště může být dále vybaveno vysavačem alu + karbon (obr. 3), který je speciálně konstruován na odsávání špon a prachu při práci s výbušnými materiály (zóna 2). Je vybaven lapačem jisker a speciální pětimetrovou chladicí sekcí. Kromě toho je osazen prachovými filtry třídy H, vhodnými pro zachycování prachu ze škodlivých plastů, ale i dalších forem lehkých prachů z materiálů, které se v současnosti používají při konstrukci vozidel. Vysavač může být navíc dovybaven teleskopickým ramenem pro ještě účinnější zachycení prachu. Toto rameno se dá uchytit i na pohyblivý energy box a díky tomu dosáhnout ještě mobilnějšího a praktičtějšího využití vysavače na pracovišti.

Nejen pro hliník

Již dle pojmenování „multimateriálové“ je zřejmé, že pracoviště není k dispozici pouze na opravy hliníku, ale může být používáno i při běžných strukturálních a panelových opravách. Připomínáme, že při práci s hliníkem musí být použito pouze speciální nářadí a další technologie na hliník, které nesmějí být současně používány, již z dříve uvedených důvodů, na opravy jiných materiálů.

Úspory energií

Kvůli covidové pandemii a následně válce na Ukrajině došlo k výraznému narušení fungování výrobního i dodavatelského řetězce. Skokově vzrostly ceny energií a snížila se spolehlivost dodávek zboží. Samozřejmě nejenom v našem odvětví, ale i celkově a po celém světě.

Natvrdo řečeno, staré dobré časy skončily. Zákazníci, dodavatelé, ale i my jsme jako mávnutím kouzelného proutku začali svědomitěji řešit úspory v oblasti energií, náklady a celkové zefektivnění práce a pracovních procesů. My jsme měli štěstí, že jsme na to byli velmi dobře připraveni. Již v roce 2018 jsme na trh uvedli první generaci rychleschnoucích čirých laků Performance, které se těší velké oblibě u lakýrníků dodnes. Následně přibyly rychleschnoucí plniče i čiré laky řady Xtreme.

Rychleschnoucí materiály můžete na jednu stranu používat pro urychlení průchodu zakázek lakovnou nebo naopak, při méněpráci, mohou být tyto materiály používány jako energeticky úsporné. A to tak, že opravované díly mohou být v lakovacím boxu sušeny za nižších teplot, anebo dokonce s využitím teploty v dílně. Tím šetříte energie a potažmo snižujete uhlíkovou stopu vaší firmy. Nefunguje to ale samozřejmě úplně samo, je potřeba tomu přizpůsobit i proces v dílně. S tím je schopen pomoci náš zkušený auditorský tým, který u zákazníka provede komplexní procesní audit a dá managementu lakovny doporučení, jak tyto moderní materiály efektivně využívat.

Jak se vyvíjely a fungují rychleschnoucí materiály?

Již první generaci rychleschnoucího čirého laku Performance bylo při 60 stupních možno usušit za do té doby nemyslitelných 15 minut, ale rychlost kompletního lakování byla navíc podpořena již dříve uvedenými jednokrokovými aplikacemi při nanášení plniče a báze Standoblue Basecoat. Ještě v roce 2018 byly českým a slovenským zákazníkům představeny zcela nové rychleschnoucí plniče Xtreme Filler a čiré laky Xtreme Clearcoat. Vývoj se však nezastavil a dnes se již pracuje na druhé generaci Xtreme Filleru a po druhé generaci Xtreme Clearcoat Plus se již dnes dokonce testuje jeho generace třetí. Díky nim se lakovací proces, kdy mluvíme o nanášení plniče, báze a laku při běžné menší opravě, podařilo zkrátit na 40 až 60 minut dle zvolených materiálů a aplikace.

Vývoj podílu rychleschnoucích laků na všech čirých lacích Standox.
Obr. 4: Vývoj podílu rychleschnoucích laků na všech čirých lacích Standox.

Úsporné použití materiálů

Abychom se ale dostali zpátky k úsporám. Obrovskou výhodou je, že pokud autolakovna není pod tlakem co nejrychlejšího průchodu zakázky dílnou, mohou být tyto materiály používány jako energeticky úsporné. A to tak, že opravované díly mohou být v lakovacím boxu sušeny za nižších teplot, anebo dokonce s využitím teploty v dílně. Tedy pokud nějak výrazně nepospíchám, mohu díky jejich používání šetřit energie. Tím zároveň dochází ke snížení uhlíkové stopy autolakovny. Nefunguje to ale samozřejmě úplně samo, ale je potřeba tomu přizpůsobit i proces v dílně.

Musíme konstatovat, že do roku 2020 jsme prodávali velice slušné objemy rychleschnoucích čirých laků Performance a Xtreme. Nebyli jsme ale schopni zákazníky úplně přesvědčit o výhodě používání materiálů Xtreme jako kompletního systému, tedy ve spojení s plniči Xtreme. Důvodem byla zejména relativně nízká hodinová sazba v České republice v porovnání se západní Evropou, což snižovalo ekonomickou efektivitu použití těchto matriálů. Dopomohla nám k tomu bohužel až nešťastná válka na Ukrajině a s tím související dramatický nárůst cen energií. Teprve toto těžké období dotlačilo majitele a management k tomu, aby se skutečně zamysleli nad ekonomikou svých provozů a zcela pochopili význam těchto materiálů na celkový proces.

Zaměřeno na lakovací boxy

Lakovací box osazený rekuperační jednotkou (viz šipka).
Obr. 5: Lakovací box osazený rekuperační jednotkou (viz šipka).

Po původním boomu poptávky po jiných možnostech médií pro pohon kabin, kdy se nás zákazníci ptali na možnosti elektrických lakovacích boxů, boxů na lehké topné oleje a další, se situace zklidnila a všichni pochopili, že kabiny na zemní plyn jsou stále tou správnou volbou. Pouze tam, kde zákazníci měli třicet let staré kabiny, nahrazovali jsme je za nové, s mnohem úspornějšími a chytřejšími technologiemi. Na nové, ale i starší boxy jsme začali instalovat rekuperační jednotky (obr. 5), které hlavně v chladnějších obdobích roku pomáhají až k 50procentní úspoře energie. V těchto technologiích vidím opravdu velký potenciál pro naše zákazníky. Nicméně my vidíme už zase o kousek dál. Novou high-tech technologii představují hybridní kabiny kombinující dvě topná média. Dle aktuální potřeby procesu nejčastěji jde o kombinaci elektřiny a plynu.

 

Jak funguje rekuperace v lakovacím boxu?

Využití již jednou ohřátého vzduchu je významným přínosem pro úsporu energie během provozu lakovacích kabin. Termoventilační jednotky mohou být vybaveny tepelnými rekuperátory, jejichž rekuperační desky jsou díky vyfukovanému vzduchu, k jehož zahřívání došlo během fáze lakování a sušení, zahřívány na 20–22 °C. Nasávaný čerstvý vzduch zvenku, který proudí do lakovacího boxu rekuperátory napříč v sousedních segmentech, se předehřívá díky takto kumulovanému teplu. Dosažení požadované teploty u nasávaného vzduchu zvenku není pak tak energeticky náročné. Největšího efektu se dosahuje ve studených měsících během podzimu, zimy a jara, kdy je rozdíl teplot nasávaného čerstvého vzduchu a vypouštěného ohřátého vzduchu největší. Díky použití rekuperačních jednotek můžete uspořit až 50 % energie. Výhodou je, že rekuperační jednotky lze dodatečně instalovat i na již dříve pořízené lakovací a sušicí boxy.  


ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 4/2025.

Další články