Jméno Pavla Zavadila, technika společnosti Toplac, je v lakýrnické branži známé a na stránkách AutoEXPERTU se s ním setkáváte již minimálně 25 let. Pavel se pomalu chystá do penze (nebojte se, my jej jen tak nepustíme a spolupracovat s ním chceme i nadále), a tak trošku bilancuje. Nezůstává po něm jen úžasný otisk v branži, krásná odvedená práce, spousta spokojených zákazníků i lakýrníků, kterým vždy ochotně ze všech sil pomáhá, ale také jedno zcela konkrétní dílo. Tím je katalog odstínů originálního barevného provedení vozidel Škoda a jejich receptur. Resp. katalog zahrnuje i další značky, ale my se nyní budeme věnovat tuzemskému výrobci. Dejme však slovo samotnému Pavlu Zavadilovi.
V tomto článku o lakování se nebudu chlubit novinkami, ale sáhnu do historie, a to po odstínech škodovek zejména ze 60. let minulého století, jde tedy o éru modelů Felicia, Octavia, Spartak…
Pohled do historie
Vraťme se zpět do minulosti, k počátkům lakování a k odstínům. Samozřejmě že nás autolakýrníky odstíny „pronásledují“ po celou dobu, co lakujeme. Mimochodem věděli jste, že Škoda jako první v Evropě již před válkou uměla nabídnout metalické laky? Ale do předválečné historie nepůjdu.
Samotný náš dodavatel lakovacích materiálů, společnost BASF Coatings, výrobce laků Glasurit, začal s důkladnou evidencí odstínů až po roce 1970. To, co je v databázi před rokem 1970, jsem postupně posbíral z opravovaných aut, dnes již veteránů. U nás totiž před rokem 1989 nebyla žádná míchací zařízení, jako jsou dnes, ale byly to 20kg konve s odstíny např. 1001, 1013, 2166, 6200, 6400, 8125, 8850 a až z těchto již namíchaných odstínů se pak domíchávaly odstíny další. Novodobé odstíny přibližně od roku 1980 výrobci barev vesměs mají.
Obr. 3 a 4: Takto vypadají karty s recepturami jednotlivých odstínů
Spolupráce s výrobcem
Naše společnost Toplac se snaží spolu s výrobcem laků Glasurit, společností BASF Coatings, pomáhat lidem, kteří tato již dříve vyrobená auta opravují. Pokud mohu poradit, tak pokud je na autě nějaké zachovalé lesklé rovné místo o velikosti alespoň 7 × 7 cm (například pod SPZ), před renovací vždy nejprve spektrometrem povrch nasnímejte, vypracujte odstín a teprve potom se pusťte do samotné renovace. Po opískování a obroušení starého laku je mnohdy obtížné, až nemožné odstín získat. Já jsem se touto problematikou začal naštěstí zabývat už přibližně před dvaceti lety, proto společnost Toplac disponuje velikým množstvím vypracovaných odstínů, obzvláště typů Felicia a Spartak, ale i modelů 1000 MB, 100 atd. Spolupracujeme totiž s panem Jiřím Přibylem, který má neskutečné množství těchto vozidel ještě v originálním laku. Je to takový náš „vzorník“, a pokud auto v odstínu nemá, umí nás odkázat na kolegu, který auto v požadovaném odstínu vlastní. Pak už zbývá zajet na místo, naskenovat odstín spektrometrem, namíchat a nastříkat vzorovou kartu.
Data, jako rok od kdy do kdy se odstín na určitém typu vyskytoval, nám pomáhá vyřešit pan Michal Velebný. Panu Velebnému a panu Přikrylovi tímto děkujeme. Nejvíce nás těší zpracované databáze Škoda Octavia, Felicia a Spartak z počátku 60. let. Nemáme sice naprosto všechny odstíny, ale pro úplnou sbírku chybí velmi málo. Tuto sbírku vytváříme již 15 let a neustále ji doplňujeme a jsme rádi za každý nový odstín.
Obr 5 a 6: A zde jsou konkrétní vozidla v originálním stavu. Právě jejich lak sloužil jako předloha.
Závěr
Co dodat na závěr? Pavle, moc děkujeme za toto úžasné dílo a za tvůj poctivý a inspirativní přístup k řemeslu a lidem okolo tebe.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT vydání č. 4/2024.