Vážení čtenáři, za dalším pokračováním volného seriálu o zajímavých osobnostech v autobranži jsme se vypravili do Hradce Králové, kde sídlí společnost Doktor Důlek s.r.o., jejímž zakladatelem a jednatelem je Raimund Riebel. Tato společnost se jako jedna z prvních v Česku začala v širším měřítku věnovat opravám drobných poškození karoserie bez lakování metodou PDR. Díky profesionálnímu přístupu, kvalitní práci, důsledné výstupní kontrole a rozšíření působnosti na celou republiku se společnost brzy po svém založení stala symbolem a vlastně také určitým „etalonem“ pro tento segment karosářských oprav. Součástí naší návštěvy byla i praktická ukázka opravy, o níž se dočtete v samostatném článku ZDE.
Úvodem připomeňme, že jde o rodinnou společnost, na otázky proto společně odpovídají manželé Šárka a Raimund Riebelovi (obr. 1).
Úvodní obrázek poměrně jasně naznačuje téma rozhovoru. Můžete vysvětlit, čím se zabýváte?
Specializujeme se především na opravy promáčklin (důlků) karoserií vozidel neinvazivní, šetrnou technologií PDR (paintless dent repair), což je způsob opravy bez nutnosti následného lakování karoserie vozidla, tzv. klempířství bez lakování.
Rovněž název vaší společnosti je hodně výmluvný, co vás vedlo právě k jeho volbě?
I když to může na někoho působit až úsměvně, název přesně vystihuje obor naší činnosti, a to je profesionální péče o vozidlo, které bylo poškozeno převážně po krupobití. Jak všichni dobře vědí, po něm zůstanou na vozidle důlky, proto tedy Doktor Důlek, který dokáže šetrně opravit (léčit) vozidlo a uvést jej do původního stavu bez ztráty jeho zůstatkové hodnoty.
Vraťme se v čase, k počátku a vzniku vašeho podnikání. Jak jste se vůbec k tomuto oboru dostali?
Už před 30 lety se Raimund v Rakousku zúčastnil odborného semináře, který se zabýval technologickým postupem odstraňováni důlků a deformací na karoserii vozidla bez nutnosti dalšího lakování. Tyto načerpané informace a zkušenosti začal jako vůbec první opravce předvádět a nabízet v České republice, a to už před 25 lety.
Nacházíme se v sídle vaší společnosti, je to hodně velký objekt. Zde podnikáte od začátku, nebo jste vystřídali více lokalit?
Je to vlastně už naše druhé místo, první bylo v malé obci nedaleko Hradce Králové. S tím, jak jsme se postupně rozrůstali a požadavky na místo se začaly zvětšovat, byli jsme nuceni hledat větší prostory, kde bychom mohli ve větším měřítku provádět opravy a kde by bylo i příjemnější zázemí pro zákazníky a také velká parkovací plocha atd. To se nám povedlo a od roku 2017 máme zázemí nedaleko centra Hradce Králové.
Jde sice o starší budovu, kterou jsme museli předělat a zrekonstruovat, ale díky velkému prostoru a rozmanitému členění jsme mohli naplno aplikovat základní filozofii naší společnosti – vybudovat přátelské, útulné a rodinné zázemí pro všechny zaměstnance. Myslíme si, že lidský potenciál je základem dobré a úspěšné společnosti, která chce v dnešní náročné době uspět.
Z vaší odpovědi vyplývá, že si svých zaměstnanců hodně vážíte. Kolik jich máte a v jakých oborech?
Přímých zaměstnanců ve standardním pracovním poměru máme 20, zbytek jsou vlastní specializovaní technici PDR, kteří na základě smlouvy o spolupráci fungují samostatně. V případě potřeby oprav většího rozsahu domlouváme spolupráci i s dalšími osvědčenými a zkušenými techniky PDR.
Struktura naší společnosti zahrnuje tyto obory: přijímací technik (obr. 2), automechanik, autolakýrník, autoklempíř, dispečer a administrativa. Snažíme se mít stabilní tým, proto můžeme prozradit, že máme řadu těch, kteří u nás pracují v podstatě od počátku, čehož si velice ceníme, a doufáme, že s námi setrvají i nadále. Na druhou stranu víme, jak pracují, a můžeme za ně dát ruku do ohně.
Rádi bychom podotkli, že za 100% kvalitu práce všech našich zaměstnanců vždy plně ručíme, ať jsou to naši kmenoví, nebo i ti externí pracovníci. To zároveň garantujeme i názvem naší společnosti – Doktor Důlek.
V současné době je velmi náročné sehnat nejen kvalitní, ale i loajální pracovníky. Jak se vám tento záměr daří?
To máte pravdu, získat takového pracovníka je v podstatě malý zázrak. Při výběru nových zaměstnanců vyloženě netrváme na nějakém určitém vzdělání, dobrým základem je ale minimální praxe v oboru, chuť pracovat v naší společnosti a láska k autům. Pokud někoho opravdu potřebujeme, daří se to především na základě doporučení nebo díky kontaktům, které za ty roky v oboru máme. Spolupracujeme také s okolními středními školami, kde nabízíme praxi nebo brigádu a při oboustranné spokojenosti i následné pracovní uplatnění.
U potenciálního zájemce začínáme pohovorem, kde podrobně představíme náplň práce a snažíme se zjistit, zda se naše potřeby protnou s představou a přáními zájemce o práci u nás. Pokud se tak stane, nabídneme uchazeči nejdříve brigádu, aby mohl více „nasát“ skutečný běh a systém naší práce. V případě, že jsou obě strany spokojeny, rádi uzavřeme standardní pracovní poměr.
V areálu jsme viděli místo, kde se lidé školili na opravy metodou PDR. To jsou vaši noví zaměstnanci, nebo poskytujete školení i pro jiné autoservisy?
Ne, nejsou to naši noví zaměstnanci, ale klidně by mohli být, kdyby chtěli a měli trpělivost se to naučit (obr. 3). Vesměs se zde školí převážně klempíři, automechanici, zaměstnanci pojišťoven, zástupci importérů jednotlivých značek, automobiloví fandové atd. Každý má trochu jiný důvod, proč je tady. Někdo se chce jen něco nového dozvědět, jiný má ambice technologii PDR v praxi používat jako alternativu standardního klempířského rovnání poškozeného plechu karoserie.
Jakou formou se mohou zájemci k vám na školení či na spolupráci přihlásit?
Přihlášení je možné například přes naše webové stránky, kde si lze vybrat tří- nebo pětidenní kurz. Další možností je jednoduše napsat na náš mail info@doktor-dulek.cz. Na tuto adresu lze rovněž vznést i jakýkoliv jiný dotaz, přání nebo prosbu. Ve většině případů dostáváme na e-mail nejrůznější dotazy týkající se konkrétního poškození vozidla a možností jeho opravy. Následně pak uděláme maximum, abychom zákazníkovi mohli vyhovět.
Jak obecně vnímáte pojišťovny a spolupráci s nimi?
V současné době do procesu oprav promlouvají nejen pojišťovny, ale také velcí vlastníci vozových parků. Naší výhodou je, že spolupracujeme přímo s leasingovými společnostmi i makléři. Z této kooperace máme dobrý pocit, protože v důsledku všichni usilujeme o jeden společný cíl, jehož základem je poskytnout ve všech směrech dobrou službu zákazníkovi. Ten, pokud bude spokojen, se s velkou pravděpodobností vrátí. Opět se pojistí u stejné pojišťovny, kde byl spokojený s průběhem likvidace škody, opět si pořídí vozidlo třeba na operativní leasing a opět si nechá vozidlo opravit u nás.
Pro kvalitní práci na tak vysoké úrovni je kromě dobrého týmu zapotřebí i precizní technické vybavení. Spolupracujete při jeho pořizování s konkrétními dodavateli?
Je to tak, že pro dosažení nejvyšší kvality odváděné práce je zapotřebí maximálně kvalitní vybavení (obr. 4). Pokud jde o vlastní technologii PDR, používáme nejkvalitnější nástroje a další profesionální vybavení z USA od výrobce Dentcraft. Pro vybavení naší autolakovny spolupracujeme s lídrem českého trhu, společností Servind.
Co plánujete nebo kam až se chcete posunout?
V nejbližší době bychom chtěli pokračovat v rekonstrukci zbylých původních částí areálu včetně parkovacích ploch. Čeká nás dokončení mycího zázemí pro vozidla a také budeme pracovat na zdokonalování interního softwaru pro správu a účtování zakázek, který jsme si sami vyvinuli. Pokud vím, žádná z konkurenčních společností nic tak komplexního nemá. Další v plánu je pořízení lakovací kabiny a příslušenství pro lakování. Za to může částečně i změna klimatu u nás, protože při živelních pohromách, zejména krupobití (a my pracujeme především po těchto kalamitách), se kroupy zvětšují.
Dříve byly důlky po kroupách velké 20 až 30 mm. Dnes už se začínáme stále častěji setkávat s důlky velikosti až 80 mm. Potom pro některé škody už nestačí použít pouze metodu PDR a je nutné díly i následně lakovat. Metoda PDR při této variantě slouží jako nejlepší forma pro předrovnání poškozeného plechu, kde nebude použito tmelení dílu.
Poslední otázka: Chcete na závěr něco doplnit?
Ještě než se rozloučíme, rádi bychom vám představili Ing. Pavla Šíra, zástupce jednatele společnosti, který je nedílnou a velmi důležitou součástí našeho týmu (obr. 5). Na starosti má především obchodní vztahy s autoservisy, pojišťovnami, leasingovými společnostmi a externími dodavateli náhradních dílů, vybavení a materiálů pro centrálu v Hradci Králové. Metodicky pak zastřešuje pravidla účtování oprav pro pojišťovny. S tím souvisí i nastavování konkrétních pravidel pro práci technika PDR. Pokud je třeba, provádí potřebné výpočty u složitějších případů, kdy hrozí totální škoda na vozidle, a majitel si jej přesto přeje opravit.
Určitě je vhodné zmínit, že jsme se s Pavlem setkali kolem roku 2007 v jedné pojišťovně, kde tehdy pracoval. Hned od počátku jsme si „sedli“. To nakonec vyústilo v užší spolupráci, kdy jsme jako jediná společnost v tomto oboru odkryli karty a začali jsme pomáhat pojišťovně s vytvářením metodiky likvidace škod při opravách důlků. Metodika, kterou postupně převzaly i další pojišťovny, se používá dodnes.
Pavel vás nyní provede celým procesem vzorové opravy… (vážení čtenáři, reportáž z opravy metodou PDR najdete na straně 44)..
Děkujeme za rozhovor.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 4/2025.