Global Automotive 2022 Color Popularity Report
Německá společnost Standox, kterou v České republice a na Slovensku zastupuje společnost Servind, zveřejnila v pořadí již 70. výroční zprávu „Global Automotive 2022 Color Popularity Report“. Tuto zprávu vydává koncern Axalta, do nějž výrobce prémiových autoopravárenských laků Standox patří.
Pro zajímavost: první výroční zpráva o popularitě barev byla publikována v roce 1953. V průběhu let se tak stala nejkomplexnějším a nejdéle fungujícím záznamem týkajícím se oblíbenosti barev v automobilovém průmyslu.
Nová výroční zpráva odhalila tři nejoblíbenější barvy roku 2022 – bílou, černou a šedou. Dohromady tvoří vozidla v bílé, černé, šedé a stříbrné barvě až 82 % automobilů na silnicích. Dnešní vozidla se tak mohou zdát méně barevná, ale to neznamená, že jsou méně barevně rozmanitá. Celosvětově se na prvním místě udržely bílé odstíny: celkem 34 %, z toho perleťově bílé se 14 % a uni bílé s 20 %. Dále je na silnících možné vidět vozidla sytě černé barvy. Se třpytivými efekty se s 21 % umístila černá barva na druhém místě. Třetího místa v oblíbenosti dosáhla šedá barva s třpytivými efekty s 19 %. Na nižších příčkách se umístily jasné barvy s vysokou intenzitou a s třpytivými efekty, jako jsou barevné varianty modré (8 %), červené (5 %) a zelené (1 %).
Rozdělení dle regionů
Z regionálního hlediska byl zaznamenán v Severní a Jižní Americe nárůst počtu bílých vozidel, bílá v těchto oblastech zůstává stále barvou číslo jedna. Severní Amerika měla nejvyšší počet červených vozidel (7 %), ale také vykázala přírůstek modrých vozidel na celkový podíl 11 %. V Jižní Americe byla 3 % vozidel béžová a ta se většinou nacházela na malých a kompaktních autech, zatímco hnědá barva u 1 % vozidel byla zaznamenána převážně na vozidlech střední třídy, nákladních automobilech a SUV.
Evropa si ponechala jako nejoblíbenější barvu šedou, a to již čtvrtým rokem v řadě s 27 %, ale celkově příliš velký posun v popularitě nezaznamenala. Oblíbenost bílé barvy se v Evropě snížila o 2 %, v úhrnu tak dosáhla v žebříčku popularity 21 %. Oproti tomu Asie má nadále nejvyšší počet bílých vozidel (40 %), a to i přes strmý pokles počtu bílých vozidel v Číně (končící na 43 %). Stříbrná barva v asijsko-pacifickém regionu, v Indii, Japonsku a Jižní Koreji nadále zaznamenává pokles o 1 %.
Tento článek najdete v časopise AutoEXPERT vydání č. 4/2023