
Během naší návštěvy společnosti Auto Fit, spol. s r.o., kde jsme se setkali s obchodním ředitelem Martinem Šmerdou, vznikl i tento rozhovor, jehož zkrácenou verzi si můžete přečíst dále. Kompletní znění je k dispozici ve formě podcastu.



Poslechněte si rozhovor s panem Martinem Šmerdou.
Představte nám, prosím, společnost Auto Fit – jak vznikla, kdo za tím stál – a ve stručnosti i její historii.
Začátky se datují už do 90. let, kdy společníci Ing. Marie Ryšavá (za svobodna Ličková) a Norbert Gebhart z Rakouska založili původně firmu Gelit (Gebhart-Ličková-Technik). Její činnost se týkala dovozu vozidel Toyota a jejich oprav. Na těchto základech vznikla v roce 1992 oficiálně společnost Auto Fit se zaměřením na prodej náhradních dílů a autodoplňků. V roce 1994 začalo výhradní zastoupení pro značku ICI Autocolor, výrobce laků z Velké Británie. Díky tomu jsme v roce 1996 uvedli jako první v ČR světovou novinku – systém vodou ředitelných laků Aquabase.
Kdy jste se zaměřili čistě na „lakařinu“?
To bylo někdy mezi lety 1996 a 1998, kdy jsme zcela přešli na prodej autolaků a veškerého příslušenství. V té době za námi chodilo hodně zákazníků na veletrhu Autotec v Brně, kde zjišťovali, co je vlastně možné s novými laky dělat. Spousta jich totiž ještě stříkala „vypalovačkami“. Velký zájem vzbudilo i předvádění nového míchacího systému laků, z čehož byli lakýrníci u vytržení, že se dá namíchat barva, která velmi dobře koresponduje s tou na autě.
Jak jste vybírali dodavatele dalšího vybavení, třeba pistolí, kabin…?
Značka laků byla zpočátku daná panem Gebhartem, který je sám používal ve svém servisu u Vídně. S naším rozvojem jsme postupně začali se značkami 3M, SATA, DeVilbiss a dalšími. V roce 1996 jsme díky novému kolegovi, který tehdy nastoupil a měl správné kontakty, zahájili úzkou spolupráci s italským výrobcem kabin Saima Meccanica, což nám zůstalo až dodnes.
Kdy jste začali spolupracovat se společností PPG a jak se ta spolupráce vyvíjela?
To bylo někdy kolem let 1998–2000, kdy se tento americký dodavatel chtěl více uchytit na evropském trhu. To se mu povedlo v roce 2000 odkoupením divize Paints od koncernu ICI, což zahrnovalo nejenom naše opravárenské laky, ale i další produkty, dnes běžně známé právě pod značkou PPG.
Vrátím se trochu do historie, protože jsem za vámi jezdíval do jiného místa. Dnes jsme tady na Vídeňské. Kdy jste toto nové sídlo vybudovali?
Původně jsme začínali v nájmu kousek od centra na ulici Minská. Později, v roce 1998, jsme koupili jeden z objektů v areálu bývalé slévárny v Brně-Slatině. Na Vídeňské jsme začali stavět v roce 2008 a v následujícím roce na podzim jsme se již stěhovali.
Na co jste hrdí za tu dobu, co byste udělali jinak a kolik máte zaměstnanců?
Celkově jsme za ty roky vyrostli do velkých rozměrů, máme také pobočku v Praze se zázemím a sklady. Zde v Brně máme komplexní spektrum služeb i vlastní školicí středisko.
Teď je nás zhruba 41 a počítáme s dalším nárůstem, do konce roku až na 44 zaměstnanců. Na co jsme hrdí, to jsou dosažené úspěchy – ať už jsou to smlouvy s importéry, nebo spolupráce s významnými zákazníky, kteří nás doprovázejí 10 až 15 let a někteří vlastně už od počátku.
Kdo jsou vaši typičtí zákazníci? Jsou to značkové či neznačkové lakovny nebo průmysl? Jak je na tom sortiment laků?
V dnešní době tvoří autoopravárenství 60 % a 40 % průmysl. Z těch 60 % je asi třetina autorizovaných servisů, další třetina jsou servisy, které pracují nebo lakují smluvně pro autorizované servisy, a poslední třetinu tvoří neznačkoví zákazníci.
Pokud jde o oblast laků, naše původní portfolio laků značky ICI bylo přejmenováno na Nexa Autocolor. Z prémiových brandů děláme PPG a následně MaxMeyer a potom dodáváme ještě další materiály, které jsou vhodné především pro ty menší lakovny.
Vy jste před nedávnem předávali škole ISŠA v Brně zařízení PPG MoonWalk, což koresponduje s vaší podporou právě odborného vzdělávání. Co k tomu můžete říct?
Spolupracujeme s pěti školami, což je nadpoloviční většina z celkového počtu odborných škol v rámci ČR, které vyučují obor autolakýrník. Vzdělávání v této specializaci bylo obecně asi do roku 2015 na velmi špatné úrovni. Vlastně fungoval jen jeden povšechný obor malíř-natěrač. Hlavně díky aktivitám některých odborných škol v čele s ISŠA se v národní soustavě kvalifikací obor rozdělil na dva lépe zaměřené – lakýrník, přípravář a autolakýrník, finální povrchy. Na této změně jsme se podíleli i my. Zajišťujeme však i další podporu ve školství, a to zejména účastí našich techniků, kteří jezdí školit mistry odborného výcviku i zájemce z řad žáků přímo ve školách. Dále podporujeme soutěž s dlouholetou tradicí – Autolakýrník junior. Máme i řadu školicích programů, ty korespondují s osnovami škol a doplňují je.
Před chvílí jste říkal, že PPG značně rozšířilo podporu, v jakém smyslu?
Školám poskytuje nejen rozsáhlé výukové materiály, ale i další pomoc. Tím se dostáváme k předání nejmodernějšího zařízení brněnské automobilové škole. Je to takový řeknu i závazek ze strany PPG podporovat školství. V rámci toho převzala ISŠA dar od PPG v podobě zařízení MoonWalk a koloristického systému PPG LINQ, což je úplná novinka i technologická špička. Vlastně to byla teprve druhá škola v Evropě, která vůbec tuto možnost dostala a zařízení obdržela.
Máte už od nich zpětnou vazbu? Jak se jim se zařízením pracuje, jak jsou žáci spokojení?
Nejdříve jsme museli naučit mistry, jak s tím pracovat. Úžasný je i zájem žáků, kteří oceňují jednoduché ovládání pomocí tabletu, protože mají k elektronice blíž. Na začátku jsme pořádali exkurze tak, aby se mohli všichni žáci od prvního až do třetího ročníku s tímto systémem seznámit. Tím se snažíme podporovat to, aby mělo zařízení co největší využití ve výuce.
Jaké máte plány do budoucna? Kde vidíte společnost Auto Fit řekněme za 10 až 15 let?
V nejbližších letech hodláme více posílit další část autoopravárenství, proto se už dnes věnujeme třeba i karosárnám. Každopádně se chceme ve větší míře věnovat všem digitálním a zobrazovacím technologiím tak, jak je trend třeba v podobě PPG LINQ, což určitě bude směr do budoucna. Postupně chceme zákazníky oslovit nejenom tím, že máme kvalitní výrobky včetně servisu, ale obecně i celkovým přístupem směrem k ekologii a udržitelnosti. Těmto trendům se věnuje zejména majitelka společnosti Marie Ryšavá, která tuto cestu intenzivně rozvíjí. Je totiž téměř jisté, že naši zákazníci budou do budoucna opravdu cíleně směrováni k tomu, aby bylo znečištění co nejmenší, ať už jde o environmentální politiku celkově, nebo třeba jen o nějaké emisní povolenky i pro menší podniky. Tento trend nás určitě brzy dostihne, proto je potřeba se v tom dobře orientovat.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 9/2024.