AD Technik pro studenty: líheň talentů

Studenti na semináři v AD technik

Společnost AD Technik určitě představovat nemusíme, stejně tak je obecně známý její koncept školení. Přesto vás chceme seznámit s jejím zcela novým záměrem cíleného vzdělávání nejlepších studentů.

Dva červencové týdny hostilo školicí středisko společnosti AD Technik šest studentů Daniela Tománka, Lukáše Hájka, Stanislava Ivancha, Marka Nováka, Adama Zabloudila a Adama Šmiguru – z ISŠA Brno, kteří na základě nabídky projevili zájem o nadstavbové komplexní školení poskytnuté zdarma. Vězte, že nešlo o zanedbatelnou úsporu. Vždyť hodnota všech odborných seminářů dohromady přesahuje 30 000 Kč. Jediným nákladem bylo pro ně ubytování a strava.

Oblasti a témata školení

Všichni studenti byli autotronici, přesto pozorně sledovali probíraná témata (geometrie osobních a nákladních vozidel, ADAS, moderní světlomety a světelné zdroje vozidel, test brzd a zavěšení, montáž pneumatik, vibrace a vyvažování a funkce a servis klimatizačních systémů – podrobně viz samostatný rámeček), z nichž některá nemají s tímto oborem zdánlivě nic společného. Informace i praktické zkušenosti jim předával lektor odborných školení Petr Kunzl. Teoretické znalosti nabyté v rámci seminářů si mohli studenti prakticky vyzkoušet na nejmodernějších zařízeních a strojích, které jsou na trhu v současné době dostupné a tvoří špičku ve vybavení pro značkové i neznačkové autoservisy a pneuservisy.

Zeptali jsme se

Akcí, které podporují špičkové studenty, stále moc není. Nás v redakci proto zajímalo, co studenty vedlo k tomu, že se ve volném čase a v období prázdnin vypravili za dalším poznáním ke společnosti AD Technik, a proto jsme se do školicího střediska vydali i my. Během nabitého školicího programu se podařilo najít volnou chvilku a my jsme mohli studentům (dvěma z nich i bývalým, protože studium na škole úspěšně dokončili) položit následující otázky. Ptali jsme se všech, z odpovědí jsme vybrali jen ty nejzajímavější.

Studenti u pneuservisního stroje v rámci školení
Obr.1: Studenti si vyzkoušeli práci s těmi nejmodernějšími stroji na trhu.

Proč jste se rozhodli pro obor autoopravárenství?

Lukáš Hájek: Mě to zajímalo od mala, protože jsem měl inspiraci ve svém taťkovi. Rád jsem s ním jezdil na závody do vrchu nebo i na motokros, což mě hodně bavilo. Proto jsem se chtěl dozvědět víc.

Stanislav Ivancho: Můj táta má svoji dílnu a mě vždy zajímalo a líbilo se mi, jak zjišťoval, kde je u auta problém. Při tom mě všechno učil.

Adam Zabloudil: Mě zaujala na naší škole nabídka zaměření autotronik v rámci veletrhu středních škol. Na ten popud jsem se přihlásil a dostal jsem se na tento obor, který mě hodně zajímá.

Co vám škola dává (dala), jak hodnotíte kvalitu a možnosti výuky, případně profesionalitu vyučujících?

Daniel Tománek: Určitě mi škola dala hodně, jelikož v rodině nemáme servis, a proto jsem nemohl nikomu koukat přes rameno. Moc jsem toho o autech před studiem na škole nevěděl, třeba že existuje tolik druhů motorů a dalších technických řešení.

Lukáš Hájek: Sice jsem byl mezi auty od mala, ale nevěděl jsem pořádně, jak fungují. V tomto směru díky škole sice už dost umím, ale určitě se budu muset dál vzdělávat a pracovat na sobě, protože chci v životě něco dokázat.

Marek Novák: Ve škole máme výborné vybavení, ať už zařízení a techniku, či sortiment demovozidel. Učitelé i mistři odborného výcviku jsou sami výborní mechanici a tím, že pracují celý život kolem aut, toho vědí opravdu hodně. Je zajímavé se od nich vše dozvídat.

Adam Šmigura: Já na školu přicházel s tím, že jsem znal prakticky pouze jednodušší základy o tom, jak takové auto funguje. Během studia jsem se dozvěděl mnoho nových věcí, které mi určitě v oboru budou ku prospěchu. Pokud jde o mistry, naučili nás věci, které třeba na internetu nenajdeme.

Obr. 3: Při měření geometrie záleží i na detailech, mezi něž patří třeba správné upnutí měřicích elementů.
Obr. 2: Bez využití pomocných ramen a korektního postupu montáže hrozí poškození disku i pneumatiky.

Kde jste se o této vzdělávací akci dozvěděli a proč jste se rozhodli přijet sem na školení?

Lukáš Hájek: Mě zaujala nabídka společnosti AD Technik, když k nám přijeli do školy. Poptal jsem se u nich a hned jsem se domluvil. Nejvíc mě zaujalo nastínění nejnovějších opravárenských technologií, o kterých se sice ve škole také něco dozvídáme, ale už není tolik času vysvětlit si vše podrobně. Třeba proč použít zrovna ten či onen postup a který je pak v praxi nejvhodnější.

Adam Šmigura: Já jsem se o možnosti školení dozvěděl u nás na škole, kde měla prezentaci společnost AD Technik. Jelikož mě informace zaujaly, řekl jsem si, proč to nezkusit. Jedním z dalších důvodů byl i příslib případné pomoci se získáním práce po škole, a to díky nadstandardním vztahům společnosti AD Technik s mnoha servisy.

Petr Kunzl dodává

„Kluci sledovali přednášky se zájmem, vždy měli hodně dotazů. Při praktické části bylo vidět, že už si leccos vyzkoušeli, a v mnoha případech věděli jak na to. Uvedu malý příklad: poslední den jsme měli probírat klimatizaci. Ještě předtím, než jsem je začal seznamovat s tímto tématem, zeptal jsem se jich, zda by věděli, jak opravovat auto s nefunkční klimatizací. Svorně začali popisovat základní postup.

Za společnost AD Technik studentům děkuji za účast a přeji jim zajímavé zaměstnání, třeba se někdy potkáme i v jejich budoucím vlastním autoservisu.“

Podrobná specifikace jednotlivých kurzů

  • Geometrie osobních a nákladních vozidel: Základní a pokročilé parametry, definice geometrie a vliv na provozní a jízdní vlastnosti vozidla, vliv světlé výšky a správného zatížení na měření a seřízení, co si představit pod pojmem kinematika jednotlivých koncepcí náprav a jak správně připravit stanoviště a vozidlo pro měření a seřízení. Nechyběla ani praktická cvičení na různých typech vozidel včetně půldenní praxe na autobusech.
  • ADAS a moderní světlomety: Definice systémů ADAS a status v případě moderních vozidel, základní princip funkcí této technologie a návaznost na další systémy vozidla, provázanost ADAS se správným nastavením geometrie, základní snímače a jejich funkce. V servisní praxi pak prováděli kalibraci a další související operace.
  • Světelné zdroje vozidel (halogen – xenon – LED): Konstrukce světlometů a základní parametry pro jejich kontrolu a seřízení, adaptivní systémy se zaměřením na aktivní stínování (matrix), předpoklady a vybavení pro kontrolu světlometů v dílenské praxi (digitální regloskopy). Vše si následně procvičili v praxi včetně kalibrace všech systémů světlometů.
  • Test brzd a zavěšení (tlumičů): Principy mechanických brzd i elektronických parkovacích brzd, metodika a měřené parametry. Význam zkoušení brzd v dílenské praxi a praktická část. Tuto oblast doplnily ještě metodiky a princip zkoušení zavěšení (tlumičů) i s praktickou částí a významem v servisní praxi.
  • Montáž pneumatik: Pokročilá metodika pro nízkoprofilové pneumatiky a disky s velkým průměrem, důležitost správné přípravy kola i pneumatiky. Ani zde nechyběla praktická cvičení na moderních strojích se středovým upnutím a dynamickým odrážením patky.
  • Vibrace a vyvažování: Fyzikální podstata vibrací a specifické jevy (harmonické vibrace, sčítaní vibrací, vlastní frekvence atd.), trendy způsobující stále častější potíže s vibracemi vozidel, nejčastější zdroje vibrací, vibrace způsobené koly a tvarovou odchylkou disku a nekonzistentní tuhostí bočnice pneumatiky a jak je identifikovat. V praxi si vyzkoušeli správné vyvážení kola včetně optimalizace kompletní sady kol.
  • Funkce a servis klimatizačních systémů: Legislativní podmínky pro práci s chladivy a údržbu klimatizací, fyzikální podstata chladiv a jejich rizikovost pro životní prostředí, základní funkce jednotlivých koncepcí klimatizačních okruhů a jejich komponent. V rámci konkrétních příkladů došlo na metodiku údržby klimatizace i základní principy diagnostiky klimatizací, a to přímo na vozidle.

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 9/2024.

Další články