Společnost SKF je prémiovou značkou náhradních dílů a po mnoho dekád vyhledávaným partnerem pro OEM a aftermarket. Jaký byl pro značku SKF uplynulý rok a zejména co lze očekávat v roce 2025, představí Vladimír Durlej, technický poradce a lektor technických a odborných školení VA SKF.
Rok 2024 byl určitě významný, a abychom mohli některé faktory zhodnotit jako opravdu zásadní, je nutné se podívat na jednotlivé aspekty různých činností a iniciativ SKF trochu podrobnější optikou.
Loňský rok ve znamení inovací, rozvoje a podpory
V prvé řadě společnost SKF i v roce 2024 rozsáhle investovala, a to jak do nových technologií, tak do podpory svých zákazníků.
Jedním z těch velkých počinů bylo rozšíření továrny SKF Automotive OE v Airasce, což je jednak největší továrna SKF v Itálii a jednak jedna z největších na výrobu ložisek kol pro největší světové výrobce OEM, a to s více než 20 miliony vyrobených kolových ložisek ročně. Hovoříme zejména o rozšíření výroby homokinetických kloubů a hnacích hřídelí. Tyto díly se nyní vyrábějí ve zmíněných nových prostorách inovativním způsobem se zaměřením na maximální životnost a shodu všech používaných komponent se standardy OE.
Nejde však jen o nové výrobní prostory, ale také o jiný přístup k testování, na němž se podílí SKF Engineering a OE výrobci. Vzájemná spolupráce je zaměřena na eliminaci nejznámějších projevů neshod, které se mohly projevovat v průběhu provozu. Hnací hřídele a klouby se proto podrobují důkladnějším testům, třeba na tuhost kloubů v různých pracovních úhlech, postupy pro snižování hlukových vibrací a hodnocení tvrdosti komponent, trvanlivosti a těsnosti manžet a vhodnosti použitých materiálů až po testování přímo ve vozidlech s využitím polygonu.
Dalším výrazným krokem bylo rozšíření sad pro co nejširší pokrytí vozidel evropského vozového parku a sjednocení shody s OE pro různé kombinace a varianty oprav plně vyměnitelných kloubů a manžet. Úspěšného rozšíření doznala nabídka brzdových dílů, zejména brzdových destiček, kotoučů a bubnů. Tyto díly si v loňském roce našly mnoho spokojených zákazníků. A v neposlední řadě bylo značně obohaceno portfolio sad rozvodových řetězů a podvozkových dílů.
Ta druhá rovina se týká předávání informací a vzdělávání. Za nejdůležitější já osobně považuji zdařilé vylepšení katalogu SKF vehicleaftermarket.skf.com, který tak poskytuje maximální množství informací. Například byla nově přidána možnost vyhledávat vozidla podle VIN a rovněž umožněn vstup do tzv. technologického centra, kde se nacházejí veškeré důležité informace ke konstrukci dílů a sad, videa a tutoriály. Hodně zajímavá je možnost stažení deseti návodů a pokynů k opravě či výměně týdně, a to zcela zdarma a bez jakýchkoliv závazků, stačí pouze registrace. A to je z mého pohledu velmi podstatná pomoc SKF směrovaná k zákazníkům a odběratelům.
Na konec stojí určitě za zmínku uspořádání více než 60 technických a odborných školení a seminářů, kterých se v České republice a na Slovensku účastnilo téměř 900 mechaniků a pracovníků servisů a služeb.
Čím společnost SKF osloví zákazníky a partnery letos?
Společnost SKF přináší ročně zhruba 2 000 novinek a inovací, třeba v podobě nově koncipovaných sad, takže je předpoklad, že o další příjemná překvapení nebude nouze. Rovněž bude pokračovat další rozšiřování sad brzdových dílů, podvozkových dílů a dílů pro elektrovozidla. Hlavním cílem však stále zůstává podpora partnerů a zákazníků a udržování vysoké kvality a variability i dostupnosti výrobků a nástrojů.
Jednou z připravovaných novinek, představenou na veletrhu Automechanika, je koncepce tzv. master kitů, což jsou kombinované sady řemenových rozvodů s vodním čerpadlem. U společnosti SKF jde o dlouhodobou tradici, protože byla první mezi výrobci, kteří začali sady nabízet. Právě master kit bude v tomto ohledu další počin, který jde ruku v ruce s požadavky výrobců vozidel a servisních týmů. Jde o kompletní rozvodovou sadu sloučenou s díly pomocného pohonu motoru v jednom balení.
Pokud jde o vzdělávací programy, dojde k jejich obohacení o typ semináře na podrobnější analýzu rozpoznávání závad vozidla. V něm se zájemci naučí, jak zjednodušit jejich analýzu pomocí zatím nezažité, ale velmi účinné metody, a to díky přístrojům, které jsou dobře dostupné i na našem trhu. Podrobnosti si zatím nechám pro sebe. Odborná veřejnost bude s tímto typem školení včas seznámena také prostřednictvím časopisu AutoEXPERT.
Třešničkou na dortu určitě bude otevření moderně vybaveného školicího centra v Německu, kam budeme zvát partnery a zákazníky z Česka i Slovenska, v průběhu prvního čtvrtletí.
Samozřejmě také přibudou nové tutoriály ve videoknihovně v katalogu i na kanálu YouTube.
I nadále bude probíhat podpora motosportu na různých úrovních.
Co vzkázat čtenářům a zákazníkům?
Zejména chci poděkovat za přízeň a důvěru, kterou nás poctili během loňského roku. Přeji vše nejlepší v roce 2025, hodně zdraví a úspěchů v pracovním a osobním životě. Zároveň můžete věřit tomu, že tým SKF bude dělat maximum, abyste se na podporu i výrobky mohli kdykoliv a kdekoliv spolehnout. Těším se setkání na našich školeních a seminářích.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 1+2/2025.