Rozhovor
Tento článek původně vznikl pro AutoEXPERT č. 4, tedy speciál zaměřený na lakování a povrchové úpravy. Z prostorových důvodů jsme jej museli posunout do tohoto vydání, což mu však nijak neubírá na aktuálnosti. Dana Balihara ze společnosti Klobal jsme se totiž zeptali na situaci na pojistném trhu.
Jak se z vašeho pohledu vyvíjí pojistný trh vozidel a jak do něj promlouvají události poslední doby (zejména růst cen energií)?
Obecně lze říct, že růsty cen energií samozřejmě ovlivňují ceny pojištění vozidel – i když ne tak zásadním způsobem, jak by se dalo očekávat. Ceny pojistek v průměru rostou, je rovněž znát, že „selekce“ klientů při vstupu do pojištění probíhá čím dál intenzivněji, stejně tak i kontroly stavu vozidel atd. Pojišťovny se snaží ty, kteří způsobují škody, identifikovat již na vstupu a u nich se aktivně pracuje s cenou pojištění – tento trend je již dlouhodobý, ale právě v této době narůstá jeho význam. Stejně jako u jiných výrobků či služeb nelze růst všech nákladů přímo propsat do konečné ceny pro zákazníka, takže se hledají úspory, kde se dá.
Dost často se setkáváme s odezvou servisů, které si stěžují na velký tlak ze strany některých pojišťoven na hodinovou sazbu, používání laciných náhradních dílů atd. Jak tuto situaci vnímáte z pozice nezávislého likvidátora?