Vážení čtenáři, v dalším pokračování volného seriálu o zajímavých osobnostech v autobranži jsme se vypravili do Chotěboře, kde sídlí společnost AUTOTECH – VT, s.r.o., která se jako jedna z mála v Česku zabývá vývojem a výrobou vybavení pro autoservisy a STK. Jejím zakladatelem a jednatelem je Vladimír Tůma, který během rozhovoru uvedl: „Zákazníci rádi slyší na náš český výrobek, což mě těší a zároveň i motivuje do další práce.“
Úvodem připomeňme, že jde o ryze českou rodinnou společnost, dříve známou pod obchodním názvem AUTOTECH Chotěboř, která působí na trhu již 30 let – od roku 1994. O dva roky později zde zahájili vlastní vývoj a výrobu, v roce 2000 došlo ke změně názvu na AUTOTECH – VT, s.r.o., kde iniciály VT značí jméno a příjmení zakladatele Vladimíra Tůmy. Za tuto dobu se společnost s tisíci vyrobenými zařízeními stala jedním z předních českých výrobců a dodavatelů autoservisní techniky – zejména pro servisy nákladních vozidel. V sortimentu najdete především jámové zvedáky různých typů, nosností a pohonů, portálové jeřáby, zařízení na kontrolu vůlí náprav, hydraulické lisy, lisy na svislé čepy, sloupové zvedáky pro osobní i nákladní vozidla, pro zahradní techniku atd. Další činností jsou dodávky kompletního vybavení stanic technické kontroly v Česku, kdy jde o více než 30 linek pro nákladní vozidla a přes 120 linek pro vozidla osobní. Nyní již dejme slovo panu Tůmovi ze společnosti Autotech.
Kdy a jak jste se do autobranže dostal?
Já se chtěl vždy věnovat strojírenství a v této oblasti se pohybuji stále. Takovým potvrzením začátku mé profesní cesty bylo úspěšné absolvování střední průmyslové školy strojnické v Čáslavi. Posledním zaměstnáním předtím, než jsem začal podnikat, byl pracovník technického rozvoje v Chotěbořských strojírnách. Do autobranže jsem se dostal až v roce 1992, kdy jsem si založil první živnost a začal jsem velmi intenzivně objíždět autoservisy po celé republice s nabídkou programu pro čištění interiérů a exteriérů vozidel. Jelikož to bylo v době, kdy byl hlad po vybavení servisů, často se mě tehdy zákazníci ptali, zda bych nevěděl, kde sehnat to či ono. Nejvíce poptávané byly právě nejrůznější zvedáky. Napadlo mě, proč nenavrhnout a nevyrobit něco vlastního, vždyť je to z převážné části strojírenská výroba, která je mi blízká. Proto velmi záhy spatřil světlo světa první ruční jámový zvedák vlastní konstrukce i výroby. S jeho návrhem mi pomohl skvělý člověk, Milan Hlinovský, s nímž spolupracuji dodnes. Vlastně je i společníkem v naší výrobní firmě Autoservisní výroba a hydraulické systémy, s.r.o., založené v roce 2006. S tím, jak jsme se začali dostávat do servisů, začali jsme postupně rozšiřovat i sortiment našich výrobků.
Váš výrobní sortiment je náročný na prostor, ať už jde o sklad materiálu, prostor pro výrobní stroje, nebo o uložení hotových výrobků před expedicí. Jak to řešíte?
Úplně zpočátku jsem měl pronajaté prostory v zemědělském zásobování a nákupu, kde byla kancelář a vyhrazený sklad. Tam ale začalo být vlhko, což pro naše zboží ani materiál pro výrobu nebylo zrovna vhodné. Také jsme tam nemohli mít žádné stroje, proto jsme měli výrobu (a zatím ještě máme) v Bystřici u Benešova. Začal jsem se proto poohlížet po něčem vlastním. Podařilo se mi koupit vhodný pozemek v průmyslové zóně na okraji Chotěboře a v roce 2006 jsem začal stavět. Areál, jaký je v současné podobě, jsme stavěli ve třech etapách. Nyní máme vyřešeny prostory pro výrobu, montáž, skladování a expedici našich výrobků, ale i reprezentativní prostory, a to vše v nové budově. Domnívám se však, že v budoucnu nás čeká další rozšíření našeho areálu.
V další činnosti se zaměřujete na vybavení STK. Co vás přivedlo do této oblasti?
Vše postupně vyplynulo z naší obchodní činnosti. STK se začaly zpočátku poptávat po jámových zvedácích a my jsme jim uměli nabídnout kompletní vybavení, i když ne vše jsme si sami vyráběli. V souvislosti s tím jsme brzy vyvinuli a začali dodávat třeba zařízení na zjišťování vůlí náprav, které bylo a je stále velmi úspěšné.
Musíte mít pro své výrobky nějaké schválení nebo certifikaci?
Pro všechny zvedáky máme na základě našich výpočtů certifikaci Strojírenského zkušebního ústavu v Jablonci nad Nisou. Dále máme zařízení na zjišťování vůlí náprav schválené ministerstvem dopravy pro provozování v síti STK. Naše jámové zvedáky jsou rovněž doporučeny společností Dekra pro používání v STK.
Nabízíte kromě vývoje a výroby vlastních zařízení třeba i zákaznická řešení nebo jiné služby?
V poslední době jsme pro jednoho dodavatele garážové techniky navrhli a vyrobili poměrně složité nosníky na sloupové zvedáky pro zvedání autobusů Solaris. Občas se na nás někdo obrátí s prosbou o atypickou opravu nějakého zvedáku jiných výrobců, což se nám docela daří. Nedávno jsme řešili poradenství k opravě ohnuté pístnice hydraulického zvedáku zahraniční výroby nebo jsme zase v jiném případě byli schopni za nepatrný zlomek ceny opravit zvedák zahraničního výrobce, který měl konstrukci podobnou té naší. Tito zákazníci jsou pak za každé rozumné řešení rádi a většinou si spokojenost s naším přístupem nenechají jen pro sebe.
Obchodně pokrýváte Česko, Slovensko, nebo celou Evropu?
Nejvíce dodáváme do Česka a o trochu méně na Slovensko. Objednávky jsme dostali třeba i z Bulharska a nyní máme připraveny zvedáky na expedici do Litvy. Měli jsme také prodejce v Rusku, který se na nás sám obrátil a byl poměrně úspěšný. Cíleně zatím zahraniční odběratele nevyhledáváme, protože teď z kapacitních důvodů sotva stíháme uspokojovat tuzemskou poptávku. Určitě se ale do budoucna nebráníme, aby zůstaly dveře otevřené.
Zajímavé je, že se nám zájemci ozývají také sami, a to na základě doporučení. Přece jen je našich zařízení mezi zákazníky poměrně hodně, celkem jsme vyrobili jen jámových zvedáků víc než 2 500. K tomu samozřejmě i ostatní zařízení. Dovolíme si proto uvést do nabídek třeba takovéto reference: Dopravní podnik hl. m. Prahy – 80 zvedáků, Volvo Česká republika – 60 zvedáků…
Připravujete nebo máte nějakou novinku?
V nedávné době jsme vyvinuli a vyrobili první kusy zařízení na čištění chladicích soustav autobusů CIP 150, které jsou v pražském a mosteckém dopravním podniku. Proces je plně automatický, stačí doplnit čisticí kapalinu, kterou přístroj ohřeje na 95 °C, a spustit přednastavený program. Uvidíme, jaký bude další zájem ze strany přepravců. Také jsme představili jednosloupový zvedák pro zahradní techniku řady AUT 2000 ZT s nosností až 800 kg, určený pro zvedání zahradních traktůrků, sekaček, čtyřkolek a další zahradní techniky.
Vy sám jste již v důchodovém věku, jak plánujete zajištění chodu společnosti? Může pomoci tzv. generační obměna?
Jsem hrdý na to, že se do práce v naší rodinné společnosti Autotech zapojila nejen dcera Marcela Jeřábková s vysokoškolským vzděláním v oboru marketingu, obchodu a bankovnictví, která má na starosti ekonomiku a obchod, ale i syn Vladimír Tůma, který zůstává rovněž věrný strojírenství. Vystudoval vysokou školu s tímto zaměřením. Ten má na starosti výrobu. Navíc jsou schopni se vzájemně velmi dobře domluvit a respektovat, což se tak často nevidí.
Co vás čeká v blízké budoucnosti?
Nejdříve musíme kompletně přesunout výrobu k nám do Chotěboře, proto se postupně vybavujeme zejména dalšími kovoobráběcími stroji – jedním z nich je plně automatická frézka od renomovaného tchajwanského výrobce, kterou právě zprovozňujeme. Také sem k nám budeme muset získat buď pracovníky, kteří jsou ve výrobě v Bystřici, nebo zajistit schopné nové. Tím budeme vše mít pod jednou střechou. Samozřejmě po rozšíření výroby se postupně vydáme v širším měřítku na zahraniční trhy. Dále chceme ještě více rozšířit spolupráci se společností z Týniště nad Orlicí, která má v sortimentu kompletní montážní jámy. My jim dodáváme jámové zvedáky a zařízení na zjišťování vůlí náprav. Pokud jde o výrobky, chceme u nich zavést více elektroniky a systémy pro sofistikovanější ovládání i nové funkce.
Děkujeme za rozhovor.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 1+2/2025.