Při provozování elektromobilů v Česku jsou tato vozidla schopna vyrovnat uhlíkovou stopu, která vznikne při jejich výrobě, přibližně po ujetí 100 000 kilometrů. Dokládá to studie leasingové společnosti Arval, která je největším poskytovatelem elektromobilů na operativní leasing v Česku. Podle jejího konzultanta Tomáše Kadeřábka je provoz vozidla na čistě elektrický pohon až o třetinu čistší než u srovnatelného auta se spalovacím motorem.
Studii vypracovala leasingová společnost Arval z veřejně dostupných zdrojů a hodnotila relevantní materiály, které sledovaly celý cyklus výroby a provozu elektromobilů od těžby až po recyklaci/likvidaci na konci životnosti vozidla.
Závislost na energetickém mixu
Nejzásadněji ovlivňuje uhlíkovou stopu při výrobě vozidel zdroj elektrické energie v dané zemi. Ve státech s vyšším podílem elektráren, které využívají fosilní paliva, je uhlíková stopa vysoká. V zemích, kde se elektřina vyrábí z obnovitelných zdrojů, uhlíková stopa vozidla klesá. Ve státech jako Čína nebo Polsko, kde se většina elektrické energie vyrábí z uhlí, je uhlíková stopa 1 kWh až 800 g CO2. V zemích, jako je Norsko, které využívají elektřinu vyrobenou vodními
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.