Společnost Scania jako přední výrobce těžkých nákladních vozidel nabízí široké spektrum nejrůznějších pohonných ústrojí. Od konvenčních vznětových motorů přes pohonné jednotky na plyn až po kompletní nabídku elektrifikovaných řešení: od hybridů až po čistě bateriové elektromobily. V tomto článku poznáme pohled tohoto švédského výrobce na budoucnost pohonů a přiblížíme vám zkušenost z testu čistě elektrické scanie.
V roce 2020 se Scania jako první výrobce těžkých nákladních vozidel přidala k iniciativě vědecky podložených cílů (Science Based Targets initiative). Záměrem je zavést taková opatření, která globální oteplování omezí na zvýšení teploty o 1,5 °C oproti předindustriální éře (Pařížská dohoda vyžaduje benevolentněji dva stupně Celsia). Co Scania dělá, nabízí a plánuje?
Klimatická strategie společnosti Scania
- V případě vlastních provozů (výrobních závodů, servisů…) snížit emise CO2 do roku 2025 o 50 % v porovnání s rokem 2015.
- V případě provozu vlastních produktů snížit emise CO2 do roku 2025 o 20 % v porovnání s rokem 2015.
Co k tomu povede?
- Vyšší efektivita konvenčních pohonných ústrojí. Např. nové pohonné ústrojí Super s 13litrovým šestiválcem nabízí pro dálkovou dopravu 8% úsporu paliva a emisí CO2.
- Důsledná školení řidičů a optimalizace specifikací vozidel.
- Využití alternativních paliv, která nabízejí výrazný provozní potenciál úspory emisí CO2:
- stlačený bioplyn (CBG): 50–90 %
- zkapalněný bioplyn (LBG): 50–90 %
- hydrogenované rostlinné oleje (náhražka nafty): 50–90 %
- bionafta/FAME: 50–80 %
- ED95 (palivo na bázi etanolu): 75–85 %
- Rostoucí podíl čistě elektrických vozidel
Jaká pohonná ústrojí Scania nabízí?
- Všechny vznětové motory Euro 6 jsou schopné spalovat kromě fosilní nafty i její nefosilní varianty: HVO nebo bionaftu.
- Plynové motory zvládají fungovat jak na stlačený (CNG), tak na zkapalněný (LNG) zemní plyn, případně jeho nefosilní varianty, tedy biometan a opět ve stlačené plynné formě CBG nebo zkapalněné LBG.
- V posledních letech nabídku rozšiřují elektrifikovaná nebo čistě elektrická pohonná ústrojí.
- Vhodné pohonné ústrojí vždy vybírá prodejce společně se zákazníkem podle jeho potřeb a požadavků.
Vznětové motory
Řadový šestiválec, sedm litrů
- Tento motor je vhodný pro městský provoz, je lehčí než větší, devítilitrové motory, tím pádem úspornější.
- Tři výkonové verze: 220 k/1 000 Nm, 250 k/1 100 Nm a 280 k/1 200 Nm.
- Umožňuje spalování fosilní nafty, bionafty nebo HVO.
- Možnost kombinace s osmi- nebo dvanáctistupňovými převodovkami.
Řadový pětiválec, devět litrů
- Pro regionální/městskou distribuci, vozidla městských služeb, případně méně náročné stavební aplikace, častý rovněž v autobusech.
- Tři výkonové verze: 280 k/1 400 Nm, 320 k/1 600 Nm, 360 k/1 700 Nm.
- Umožňuje spalování fosilní nafty, bionafty nebo HVO.
- Možnost kombinace s osmi- nebo dvanáctistupňovými převodovkami.
Řadový šestiválec „Super“, 13 litrů
- Pro dálkovou silniční dopravu, standardní stavební aplikace.
- Příprava na požadavky budoucích emisních norem.
- Místo retardéru možnost nasadit kompresní brzdu CRB.
- Čtyři výkonové verze: 420 k/2 300 Nm, 460 k/2 500 Nm, 500 k/2 650 Nm, 560 k/2 800 Nm.
- Objem 12,74 litru, kompresní poměr 23:1, tlak ve válcích až 250 barů, zcela přepracovaný motor s rozvodem DOHC, nové vstřikovače, optimalizované turbodmychadlo, palivové čerpadlo, systém dvojitého vstřikování AdBlue pro redukci škodlivých emisí NOx.
- Až 50% tepelná účinnost.
- Kombinace s novou generací odlehčených převodovek Scania Opticruise (G25 a G33), 12. stupeň je u nich přímý převod (1:1), nad ním je ještě rychloběžný převod (0,78:1), který umožňuje na dlouhých trasách při nízké zátěži držet pracovní otáčky motoru pod 1 000 min-1.
- Rychlý převod zadní nápravy – zákazník má na výběr několik možných typů, určuje finální chování převodovky a otáčky v různých jízdních režimech. Otáčky ovlivňuje i rozměr pneumatik.
- Výsledkem sladění motoru, převodovky a převodu zadní nápravy je 8% úspora paliva.
- Umožňuje spalování fosilní nafty, bionafty nebo HVO.
- Třináctilitry jsou nejprodávanější motory Scania, typické pro tahače.
Vidlicový osmiválec, 16,4 litru
- Jediný osmiválcový motor pro nákladní automobily v Evropě.
- Využití v silničních tahačích, těžkých tahačích (vojenská vozidla, těžké soupravy), případně i mimo civilní silniční vozidla (vojenské verze pro bojová vozidla pěchoty).
- Čtyři civilní výkonové verze: 530 k/2 800 Nm, 590 k/3 050 Nm, 660 k/3 300 Nm, 770 k/3 700 Nm.
- Nejnovější generace představena v roce 2020.
- Čištění výfukových plynů systémem dvojitého vstřikování AdBlue podobně jako u nové generace řadových 13litrových šestiválců.
- Kombinace s převodovkou Opticruise G33, s výjimkou nejsilnější, 770k verze (převodovka GRSO926).
- Možnost kombinace s elektromotorem: speciální hybrid pro hasičské letištní speciály.
Plynové motory
- Možnost spalovat stlačený (CNG) nebo zkapalněný (LNG) zemní plyn, případně biometan ve stejném skupenství (CBG, LBG) – zejména pro severské země.
- Plynové verze pro devítilitrový pětiválec (280 k/1 350 Nm, 340 k/1 600 Nm) a 13litrový šestiválec (410 k/2 000 Nm, nově ve verzích o výkonu 420 k/2 100 Nm a 460 k/2 300 Nm).
- K zažehnutí směsi ve válcích slouží zapalovací svíčky podobně jako u zážehového motoru v osobním autě – není nutné vstřikování nafty ani dodatečná úprava výfukových plynů s využitím činidla AdBlue. K zajištění shody s normami se využívá systém zpětné recirkulace výfukových plynů.
Elektrifikovaná pohonná ústrojí
- Scania nabízí hybridní, plug-in hybridní a bateriová elektrická vozidla, vozidla na vodíkové palivové články jsou po splnění určitých podmínek k dispozici v rámci programu Pilot Partner (prototypové stadium).
Usedli jsme za volant
V rámci představení elektrických nákladních vozidel Scania jsme měli možnost vyzkoušet si v provozu čistě elektrické rozvážkové vozidlo o celkové hmotnosti 19 500 kg osazené elektrickým motorem o výkonu 230 kW a točivém momentu 2 200 Nm. Základnu testu nám poskytlo slovenské zastoupení značky Scania v Senci, takže jsme se pohybovali v příměstské části Bratislavy, a to v poměrně silném provozu. Devět Li-ion akumulátorů nám dávalo k dispozici 300 kWh elektrické energe.
Jízdní dojmy
Po zkušenosti s jízdou s jinými nákladními elektrickými automobily nás jízdní dojmy nepřekvapily: jsou i zde skvělé. Tichá jízda elektromobilu významně snižuje únavu řidiče a umožňuje mu daleko lépe se soustředit na další vjemy z provozu.
Výborně je pohonné ústrojí zpřevodováno: Scania v tomto případě používá pouze dvoustupňovou převodovku a ta skvěle plní svoji úlohu. Díky specifické momentové charakteristice elektromotoru má vozidlo pořádný zátah již od nulových otáček.
A jako třešnička na dortu
Tak nějak jsme očekávali, že příměstský provoz plný rozjezdů a brzdění bude testovanému vozidlu svědčit a přinese mu velký podíl zrekuperované energie. Výsledek však zdaleka předčil naše očekávání: jak můžete sami porovnat na obrázcích Test 1 (na začátku testu) a Test 2 (po jeho ukončení), po 65,7 kilometru se náš dojezd zkrátil z 209 na 207 kilometrů. Za nás tedy jednoznačně palec nahoru.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT vydání č. 7+8/2023.