Scania: pohony pro budoucnost (1)

Společnost Scania jako přední výrobce těžkých nákladních vozidel nabízí široké spektrum nejrůznějších pohonných ústrojí. Od konvenčních vznětových motorů přes pohonné jednotky na plyn až po kompletní nabídku elektrifikovaných řešení: od hybridů až po čistě bateriové elektromobily. V tomto článku poznáme pohled tohoto švédského výrobce na budoucnost pohonů a přiblížíme vám zkušenost z testu čistě elektrické scanie.

V roce 2020 se Scania jako první výrobce těžkých nákladních vozidel přidala k iniciativě vědecky podložených cílů (Science Based Targets initiative). Záměrem je zavést taková opatření, která globální oteplování omezí na zvýšení teploty o 1,5 °C oproti předindustriální éře (Pařížská dohoda vyžaduje benevolentněji dva stupně Celsia). Co Scania dělá, nabízí a plánuje?

Klimatická strategie společnosti Scania

  • V případě vlastních provozů (výrobních závodů, servisů…) snížit emise CO2 do roku 2025 o 50 % v porovnání s rokem 2015.
  • V případě provozu vlastních produktů snížit emise CO2 do roku 2025 o 20 % v porovnání s rokem 2015.

Co k tomu povede?

  • Vyšší efektivita konvenčních pohonných ústrojí. Např. nové pohonné ústrojí Super s 13litrovým šestiválcem nabízí pro dálkovou dopravu 8% úsporu paliva a emisí CO2.
  • Důsledná školení řidičů a optimalizace specifikací vozidel.
  • Využití alternativních paliv, která nabízejí výrazný provozní potenciál úspory emisí CO2:
    • stlačený bioplyn (CBG): 50–90 %
    • zkapalněný bioplyn (LBG): 50–90 %
    • hydrogenované rostlinné oleje (náhražka nafty): 50–90 %
    • bionafta/FAME: 50–80 %
    • ED95 (palivo na bázi etanolu): 75–85 %
  • Rostoucí podíl čistě elektrických vozidel
Obr. 1: Schéma vlivu nejrůznějších opatření na snížení emisí CO2.

Jaká pohonná ústrojí Scania nabízí?

  • Všechny vznětové motory Euro 6 jsou schopné spalovat kromě fosilní nafty i její nefosilní varianty: HVO nebo bionaftu.
  • Plynové motory zvládají fungovat jak na stlačený (CNG), tak na zkapalněný (LNG) zemní plyn, případně jeho nefosilní varianty, tedy biometan a opět ve stlačené plynné formě CBG nebo zkapalněné LBG.
  • V posledních letech nabídku rozšiřují elektrifikovaná nebo čistě elektrická pohonná ústrojí.
  • Vhodné pohonné ústrojí vždy vybírá prodejce společně se zákazníkem podle jeho potřeb a požadavků.

Vznětové motory

Řadový šestiválec, sedm litrů

  • Tento motor je vhodný pro městský provoz, je lehčí než větší, devítilitrové motory, tím pádem úspornější.
  • Tři výkonové verze: 220 k/1 000 Nm, 250 k/1 100 Nm a 280 k/1 200 Nm.
  • Umožňuje spalování fosilní nafty, bionafty nebo HVO.
  • Možnost kombinace s osmi- nebo dvanáctistupňovými převodovkami.

Řadový pětiválec, devět litrů

  • Pro regionální/městskou distribuci, vozidla městských služeb, případně méně náročné stavební aplikace, častý rovněž v autobusech.
  • Tři výkonové verze: 280 k/1 400 Nm, 320 k/1 600 Nm, 360 k/1 700 Nm.
  • Umožňuje spalování fosilní nafty, bionafty nebo HVO.
  • Možnost kombinace s osmi- nebo dvanáctistupňovými převodovkami.

Řadový šestiválec „Super“, 13 litrů

  • Pro dálkovou silniční dopravu, standardní stavební aplikace.
  • Příprava na požadavky budoucích emisních norem.
  • Místo retardéru možnost nasadit kompresní brzdu CRB.
  • Čtyři výkonové verze: 420 k/2 300 Nm, 460 k/2 500 Nm, 500 k/2 650 Nm, 560 k/2 800 Nm.
  • Objem 12,74 litru, kompresní poměr 23:1, tlak ve válcích až 250 barů, zcela přepracovaný motor s rozvodem DOHC, nové vstřikovače, optimalizované turbodmychadlo, palivové čerpadlo, systém dvojitého vstřikování AdBlue pro redukci škodlivých emisí NOx.
  • Až 50% tepelná účinnost.
  • Kombinace s novou generací odlehčených převodovek Scania Opticruise (G25 a G33), 12. stupeň je u nich přímý převod (1:1), nad ním je ještě rychloběžný převod (0,78:1), který umožňuje na dlouhých trasách při nízké zátěži držet pracovní otáčky motoru pod 1 000 min-1.
  • Rychlý převod zadní nápravy – zákazník má na výběr několik možných typů, určuje finální chování převodovky a otáčky v různých jízdních režimech. Otáčky ovlivňuje i rozměr pneumatik.
  • Výsledkem sladění motoru, převodovky a převodu zadní nápravy je 8% úspora paliva.
  • Umožňuje spalování fosilní nafty, bionafty nebo HVO.
  • Třináctilitry jsou nejprodávanější motory Scania, typické pro tahače.

Vidlicový osmiválec, 16,4 litru

  • Jediný osmiválcový motor pro nákladní automobily v Evropě.
  • Využití v silničních tahačích, těžkých tahačích (vojenská vozidla, těžké soupravy), případně i mimo civilní silniční vozidla (vojenské verze pro bojová vozidla pěchoty).
  • Čtyři civilní výkonové verze: 530 k/2 800 Nm, 590 k/3 050 Nm, 660 k/3 300 Nm, 770 k/3 700 Nm.
  • Nejnovější generace představena v roce 2020.
  • Čištění výfukových plynů systémem dvojitého vstřikování AdBlue podobně jako u nové generace řadových 13litrových šestiválců.
  • Kombinace s převodovkou Opticruise G33, s výjimkou nejsilnější, 770k verze (převodovka GRSO926).
  • Možnost kombinace s elektromotorem: speciální hybrid pro hasičské letištní speciály.

Plynové motory

  • Možnost spalovat stlačený (CNG) nebo zkapalněný (LNG) zemní plyn, případně biometan ve stejném skupenství (CBG, LBG) – zejména pro severské země.
  • Plynové verze pro devítilitrový pětiválec (280 k/1 350 Nm, 340 k/1 600 Nm) a 13litrový šestiválec (410 k/2 000 Nm, nově ve verzích o výkonu 420 k/2 100 Nm a 460 k/2 300 Nm).
  • K zažehnutí směsi ve válcích slouží zapalovací svíčky podobně jako u zážehového motoru v osobním autě – není nutné vstřikování nafty ani dodatečná úprava výfukových plynů s využitím činidla AdBlue. K zajištění shody s normami se využívá systém zpětné recirkulace výfukových plynů.

Elektrifikovaná pohonná ústrojí

  • Scania nabízí hybridní, plug-in hybridní a bateriová elektrická vozidla, vozidla na vodíkové palivové články jsou po splnění určitých podmínek k dispozici v rámci programu Pilot Partner (prototypové stadium).

Usedli jsme za volant

V rámci představení elektrických nákladních vozidel Scania jsme měli možnost vyzkoušet si v provozu čistě elektrické rozvážkové vozidlo o celkové hmotnosti 19 500 kg osazené elektrickým motorem o výkonu 230 kW a točivém momentu 2 200 Nm. Základnu testu nám poskytlo slovenské zastoupení značky Scania v Senci, takže jsme se pohybovali v příměstské části Bratislavy, a to v poměrně silném provozu. Devět Li-ion akumulátorů nám dávalo k dispozici 300 kWh elektrické energe.

Jízdní dojmy

Po zkušenosti s jízdou s jinými nákladními elektrickými automobily nás jízdní dojmy nepřekvapily: jsou i zde skvělé. Tichá jízda elektromobilu významně snižuje únavu řidiče a umožňuje mu daleko lépe se soustředit na další vjemy z provozu.

Výborně je pohonné ústrojí zpřevodováno: Scania v tomto případě používá pouze dvoustupňovou převodovku a ta skvěle plní svoji úlohu. Díky specifické momentové charakteristice elektromotoru má vozidlo pořádný zátah již od nulových otáček.

A jako třešnička na dortu

Tak nějak jsme očekávali, že příměstský provoz plný rozjezdů a brzdění bude testovanému vozidlu svědčit a přinese mu velký podíl zrekuperované energie. Výsledek však zdaleka předčil naše očekávání: jak můžete sami porovnat na obrázcích Test 1 (na začátku testu) a Test 2 (po jeho ukončení), po 65,7 kilometru se náš dojezd zkrátil z 209 na 207 kilometrů. Za nás tedy jednoznačně palec nahoru.

Test 1
Test 2

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT vydání č. 7+8/2023.

Další články