Jak se staví metro v Praze

5. 9. 2024

Mezinárodní stavební koncern PORR získal v rámci sdružení v roce 2020 zakázku na první fázi největšího souvislého stavebního projektu společnosti Wiener Linien, vídeňské formy pražského dopravního podniku. Zakázka zahrnuje výstavbu přibližně sedmi kilometrů nových tunelů a čtyř nových stanic na trase metra U2. Na staveništi pracuje více než 550 lidí dnem i nocí, přičemž tato fáze výstavby by měla být dokončena v roce 2030. Naopak v Praze se výstavba metra linky D stále zpožďuje kvůli netransparentním postupům pražského Dopravního podniku hl. m. Prahy.

„Rozšíření sítě metra v centru města představuje významný krok vpřed pro rozvoj Vídně. Díky našim desetiletím zkušeností a vynikajícímu technologickému know-how v oblasti výstavby metra hrajeme klíčovou roli při udržitelném zlepšování veřejné dopravní infrastruktury ve Vídni,“ říká Karl-Heinz Strauss, generální ředitel společnosti PORR. „Harmonogram prací je mimořádně náročný. Výstavba obou plánovaných tunelů v centru města probíhá nepřetržitě, 24 hodin denně, ve směnném provozu. Přibližně čtyři kilometry tunelu budou vykopány pomocí razicího stroje metodou (TBM) a další tři kilometry budou postaveny podle Nové rakouské tunelovací metody (NRTM).“.

Společnost Wiener Linien zdůrazňuje kompetence společnosti PORR: „Rozšíření metra ve Vídni je největším klimatickým projektem města. Vytvoří prostor pro 300 milionů nových cestujících a může ročně ušetřit 75 000 tun CO2. Projekt této velikosti lze realizovat pouze se spolehlivými a zkušenými společnostmi. Jsme rádi, že jsme získali PORR jako kompetentního partnera,“ uvádí Helmut Schweiger, projektový manažer Wiener Linien.

A jak se staví metro v Praze?

Podobně jako Vídeň i Praha v roce 2020 odstartovala výběrové řízení na výstavbu metra linky D. Plánovaná trasa měří 10,6 km a zahrnuje 10 stanic. O čtyři roky později však byla Praha na rozdíl od Vídně dosud zahájila stavbu schopna zahájit pouze stavbu prvního úseku (Pankrác-Olbrachtova) o délce pouhých 1,2 km.

Práce na druhé fázi výstavby (v úseku Olbrachtova – Nové Dvory), jejíž součástí je i vyražení tunelu až do budoucí konečné stanice Depo Písnice (celková délka 6,9 km) a jejichž zahájení bylo plánováno v roce 2023, dosud zahájeny nebyly. V roce 2022 sice Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsala veřejnou soutěž, ta však do dnešního dne nebyla úspěšně zakončena. DPP se z nepochopitelných důvodů rozhodla vyloučit cenově nejvýhodnější nabídku sdružení vedeného společností PORR a již více než rok se snaží vybrat za vítěze druhého v pořadí – sdružení vedené společností Subterra, jehož cena je o 2,2 mld. vyšší.

Nabídka sdružení vedeného společností Subterra nesplňuje ani základní kvalifikační požadavky soutěže. Ani reference odborného personálu, které tvoří významnou část hodnocení projektu, nebyla společnost Subterra dodnes schopna prokazatelně doložit. Zadavatel se však přesto nepochopitelně již rok snaží zadat zakázku sdružení, jehož nabídka měla být vyloučena z výběrového řízení hned na začátku. Naše nabídka je naproti tomu kompletní, všechny reference byly opakovaně ověřeny a vyloučení z důvodu údajných chyb v harmonogramu je tak čistě účelové. Stavíme metro ve Vídni a ve Frankfurtu, máme za sebou celou řadu rozsáhlých realizací ve světě. Výsledkem počínání zadavatele je bezdůvodné odkládání zahájení tak důležité části pražské infrastruktury“, komentuje Dušan Čížek, generální ředitel společnosti PORR, a. s.

Na začátku srpna DPP opět vybrala nabídku sdružení Subterra jako vítěznou a to přesto, že nabídka nebyla nijak doplněna a rozhodnutí o výběru je téměř totožné s rozhodnutím ze září 2023, které zadavatel sám zrušil dříve, než k tomu byl donucen Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

Sdružení vedené společností PORR proti tomuto rozhodnutí podalo námitku, která pravděpodobně opět skončí u ÚOHS. Zahájení druhé fáze výstavby metra D je tak bohužel v nedohlednu.

Štítky: 

Další články