Klesl odhad prodeje elektrovozidel

Očekáváné objemy celosvětových i evropských prodejů elektroaut v roce 2030 jsou mnohem méně ambiciózní. Zároveň přetrvávají obavy o včasnost a úplnost dodávek dílů a surovin. Současně ale výrazně posílila víra, že v globálním autoprůmyslu v příštích pěti letech poroste ziskovost. Stoupne také význam smluvní výroby a přímého a on-line prodeje. Zákazníci si auto vyberou hlavně podle výkonu a značky. Vyplývá to z 23. ročníku průzkumu GAES od poradenské společnosti KPMG, která, pokud jde o porovnání roku 2022 oproti roku 2021, vyzpovídala 915 manažerů autoprůmyslu působících ve 29 zemích včetně Česka.

Celkově v sektoru znatelně posílil optimismus, osmdesát tři procent respondentů věří ve vyšší ziskovost v příštích pěti letech, zatímco předloni takto odpovědělo pouze 53 procent. Zisky si dotázaní neslibují jen od prodejů aut, ale i od poprodejních služeb. Šedesát dva procent vyjádřilo silné přesvědčení, že zákazníci budou ochotni platit měsíční poplatky za

pokročilé asistenční systémy řidiče a/nebo softwarové služby, které pomohou s nabíjením elektromobilů či analýzou stavu vozu. Další zdroj příjmů vidí oslovení v množství dat, která generuje provoz vozů umožňujících konektivitu.

Častější veřejné dobíjení elektromobilů

Předloni průzkum předpovídal rychlejší prosazování elektromobilů. Podle tehdejších odhadů měl jejich podíl na celosvětových prodejích nových vozů v roce 2030 dosahovat 20 až 70 procent. Loni ale respondenti toto rozpětí snížili na 10 až 40 procent. Přibližně na 60 procentech zůstává podíl manažerů přesvědčených o tom, že i bez jakýchkoliv dotací se (výrobní) náklady na elektromobily do roku 2030 sníží na úroveň vozů se spalovacím motorem. Podle pětiny dotázaných bude této parity dosaženo až kolem roku 2035. Z 30 na 23 procent se snížil podíl manažerů, podle kterých budou majitelé své elektromobily dobíjet hlavně ve vlastních domovech. Počítá se totiž s častějším dobíjením u veřejných dobíjecích stanic, v práci nebo na ulici.

Rozhodne výkon a značka

Ve výhledu do roku 2030 respondenti jako předloni očekávají, že americká automobilka Tesla zůstane lídrem na trhu elektromobilů. Podle GAES bude v příštích čtyřech letech uvedeno na světový trh až 160 nových modelů elektromobilů. Ve většině zemí zůstane nabídka široká i v kategorii vozů se spalovacími motory. Průzkum znovu potvrdil, že posílí přímý prodej na úkor dealerů. Manažeři si myslí, že do roku 2030 automobilky samy prodají kolem 34 procent nových vozů rovnou konečným zákazníkům, kteří budou automobily nakupovat stále více na internetu. Respondenti zároveň předpovídají, že vozy začnou nabízet i tradiční hráči v e-commerce.

Automobilky investují do dodavatelů

Zhruba polovina respondentů vyjádřila velké nebo extrémní znepokojení ohledně plynulosti dodávek všech osmi komodit a dílů, na které se průzkum ptal. Tyto komodity a díly zahrnují 1. lithium, 2. polovodiče, 3. ocel, hliník, měď, 4. fosilní paliva, 5. elektrické součástky, 6. speciální lehké materiály (titan, hořčík), 7. speciální kovy (elektroocel), 8. prvky vzácných zemin (skandium). Rozšiřuje se také smluvní výroba vozidel. Sedmdesát šest procent oslovených věří, že automobilky mohou uspět i tehdy, když výrobu přenechají třetí straně. Například americké automobilce Fisker vyrábí její modely tchajwanská firma Foxconn a rakouská společnost Magna Steyr.

https://kpmg.com

Další články