8. června, 2023
Ojetá auta z Německa letos výrazně podražila, meziročně o 17 %
Kdo si chce letos koupit ojeté auto z Německa, ten si připlatí. Průměrná cena za ojetinu s německým původem stoupla meziročně o 17,4 % na 453 700 Kč. Zatímco loni se dala v průměru pořídit za 386 500 Kč, letos ji lze tedy pořídit v průměru o 67 200 Kč dráž. Auta s německým původem přitom zdražují více, než zbytek trhu. Průměrná cena všech ojetých aut totiž vzrostla letos meziročně o necelých 10 % na 299 000 Kč.
„Za růstem cen ojetých aut z Německa je především dlouhodobě velký zájem ze strany českých zákazníků,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia a dodává, že i vzhledem k nízkému kurzu koruny vůči euru se jedná o markantní zdražení, neboť nižší kurz by měl auta v průměru zhruba o 15 000 Kč zlevnit.
Levnější auta zdražují rychleji
Vysoká průměrná cena za německá auta je dána extrémně velkým zastoupením luxusních vozů, které tvoří 27,9 % nabídky. Pro srovnání celkový podíl ojetých luxusních aut bez ohledu na původ tvoří 12,7 % českého trhu. Pokud by se luxusní auta nebrala v potaz, činí letos průměrná cena za ojetinu s německým původem 249 000 Kč, což je o 25 % více než loni. Levnější auta tedy zdražují ještě rychleji.
Průměrné stáří německých aut na českém trhu činí 11 let. Průměrně tato auta najela 155 254 km a většina má motor na naftu (54,7 %). Nejprodávanější značkou je Volkswagen (19,1 %) následovaný Škodou (18,4 %). Na třetí příčce se umístil Ford s 9,5 % trhu, těsně následovaný vozy BMW (8,9 %), Mercedes (8,3 %) a Audi (7,1 %). Veškerá ojetá auta koncernu Volkswagen si nárokují 46,6 % trhu.
Z hlediska modelů vede opět Škoda Octavia, která je však zastoupená jen z 6,8 %. Druhou příčku pak zatím obsadil Volkswagen Golf s vysokým podílem 4,9 % následovaný Škodou Superb (4 %) a Volkswagenem Passat (3,6 %). Mezi 10 nejprodávanějších modelů patří z luxusních značek vozy BMW řada 3 a řada 5 a Audi A4.
Vysoký podíl luxusních aut zhoršuje podvody
„Vysoký podíl luxusních značek ještě zhoršuje podvody, které se u německých aut vyskytují. Možnost vyšších výdělků na luxusních autech láká o to více podvodníky. Podíl aut, která jsou po havárii, dosahuje zhruba 38 % a zhruba 6 % aut je po totální škodě. Stočený tachometr se vyskytuje téměř u poloviny a každé páté auto není ve skutečnosti německé. Určitě se vyplatí být obezřetný a obzvláště drahé auto si před nákupem prověřit,“ říká Martin Pajer z Cebia, která pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin už 32 let. V systému AUTOTRACER na www.cebia.cz si lze prověřit u aut z Německa nejen případná poškození a havárie, ale také ujeté kilometry, odcizení, skutečnou zemi původu a rok výroby a první registrace, zatížení financováním či například předchozí inzerci. Údaje jsou k dispozici do několika málo minut.