Průlom ve vodíkové technologii

16. 1. 2024

Japonští vědci dosáhli průlomu, který by mohl usnadnit používání a skladování vodíkového paliva. Tým z Japonského institutu fyzikálního a chemického výzkumu vytvořil elektrodu, která umožňuje účinný transport vodíkových iontů za pokojových podmínek.

Výzkumníci zdůrazňují, že jde o průlomový objev, který má potenciál umožnit výrobu bezpečných, kapacitních a účinných baterií a palivových článků.

Vodík je obecně považován za ideální palivo, protože při jeho spalování vzniká pouze voda. Bezpečné skladování vodíku a získávání energie z něj však představuje značnou výzvu.

Například vodíkové palivové články, které vyrábějí elektřinu a používají se v některých vozidlech, fungují tak, že protony, tedy atomy vodíku zbavené elektronů, či kladné vodíkové ionty, proudí přes speciální membránu z jedné části článku do druhé, kde probíhá reakce. Tato technologie je složitá, protože mimo jiné vyžaduje neustálou hydrataci systému.

Toyota v USA začala vyrábět elektřinu a vodík z bioplynu

Na výrobu vodíku cílí už mnohé světové technologické firmy včetně automobilek. Americká divize automobilky Toyota Motor spolu se společností FuelCell Energy dokončily na Long Beach první „Tri-gen“ systém, který z bioplynu vyrábí ekologickou elektřinu, vodík a vodu. Společnost FuelCell Energy uzavřela se společností Toyota dodavatelský kontrakt na 20 let.

Společnost Toyota Logistic Services (TLS) Long Beach se stane prvním přístavním provozem, který bude kompletně poháněný přímo na místě generovanou energií z obnovitelných zdrojů. 

„Využíváním pouze obnovitelné výroby vodíku a elektřiny bude TLS Long Beach razit cestu i pro další naše provozy v různých částech světa,“ uvedl administrativní ředitel Toyoty Chris Reynolds.

Vodík se bude vyrábět i z hnoje a odpadu

Toyota s partnery v Thajsku představila také zařízení na výrobu vodíku na bázi bioplynu. Vyrábět budou vodík z kuřecího hnoje a potravinového odpadu.

Toyota je na poli vodíkové mobility a energetiky velmi aktivní. Vedle prvního sériového vodíkového vozu Mirai se účastní projektů na vývoj vodíkových nákladních aut, vlaků či lodí. Podílí se také na projektech výroby a distribuce vodíku a testuje jeho využití v rámci experimentálního města Wowen City.

www.toyota.cz

Další články