S průměrným stářím osobních automobilů 16,2 roku je Česko označováno jako vrakoviště Evropy. Podle TipCars by nejrychlejší cestou k jeho omlazení by bylo, kdyby Češi přesedli do nových aut. To ale kvůli jejich vysokým cenám, ale i zvýšeným životním nákladům není reálné.
Řešením by mohla být postupná obměna prostřednictvím mladých ojetin. Průměrný věk použitých vozů se na bazarovém trhu dlouhodobě pohybuje kolem osmi let. Přes 40 % inzerovaných aut má dokonce nejvýše pět let. Zatímco vozy starší deseti let jsou na českých silnicích zastoupené téměř dvoutřetinově, v inzerci mají pouhou třetinu. Vyplývá to z analýzy více než jednoho milionu inzerátů na webu TipCars.com a dat Ministerstva dopravy.
Chybí finance
„Na léčbu staří českého vozového parku neexistuje rychlé řešení. Češi nemají ekonomické podmínky, aby masově přesedali z dvacetiletých aut do úplně nových. Mohou si ale dovolit častější obměnu o pět deset let mladší ojetinu,“ říká Ing. Marek Knieža, ředitel jednoho z největších českých auto-moto inzertních webů TipCars.com, který má aktuálně v nabídce přes 75 tisíc nových i ojetých vozidel.
Právě postupná obměna by mohla být sice pozvolnější, ale realističtější cestou k omlazení českého autoparku. Podle dat Ministerstva dopravy je v Česku více než 6,5 milionu osobních aut. Jejich průměrný věk loni překročil 16 let. Dvě třetiny jsou přitom starší 11 roků. Naopak těch mladých, nejvýše pětiletých, je sotva pětina. Trh s ojetinami se podle dat webu TipCars.com pohybuje v jiných číslech.
Nabídka i poptávka jede v mladších autech
„Analyzovali jsme přes jeden milion inzerátů za uplynulých pět let. Průměrný věk nabízených osobních aut se pravidelně pohybuje kolem osmi let. Hitem je především kategorie nejvýše pětiletých vozidel. S podílem 40 % tvoří nejpočetnější skupinu. Na silnicích jim patří naopak pouhých 20 %,“ říká Ing. Marek Knieža. Vůbec nejsilnějšími jednotlivými ročníky jsou jednoletá a čtyřletá vozidla. Jejich cenový průměr je přitom 936 000 Kč, resp. 552 000 Kč. Symbolický bronz pak připadá pětiletým za průměrných 473 000 Kč. Vozidla ve věku od šesti do deseti let mají v inzerci zastoupení čtvrtinové, na silnicích je to šestina. Nabídku táhnou šestiletá auta za průměrných 423 000 Kč. Následují sedmiletá za 367 000 Kč a osmiletá za 318 000 Kč. Hranice pěti let přitom v roce 2023 patřila k nejčastějším parametrům ve vyhledávání na webu TipCars.com. Ukázala to analýza více než 10 milionů vyhledávání s uvedením ceny nebo věku. Věkový průměr prvních tří nejčastějších hledání pak byl šest let. Celkově se nejvýše desetileté vozy podílely na hledání z 64,2 %. „Nejen nabídka mladých ojetin na serveru TipCars.com, ale především jejich vyhledávání dává signál, že zájem omladit český vozový park tu je. Pro Čechy je schůdnější k tomuto cíli jít ekonomicky méně zatěžující cestou prostřednictvím mladých ojetin,“ dodává Ing. Marek Knieža.