2. 10. 2025
Automobilka Toyota je známa svou precizností a důrazem na kvalitu. Své vozy podrobuje různým testům, které mají ověřit jejich bezpečnost, spolehlivost nebo uživatelský komfort, přesto asi leckoho překvapí, že testuje i to, jak nové vozy uvnitř voní.
Vůně nového auta je spíše vedlejší produkt výrobního procesu, přesto může první pachový dojem ovlivnit rozhodování zákazníka, zda se nakonec rozhodne pro koupi.
Pachový test u značky Toyota probíhá tak, že testeři umístí vybrané materiály interiéru, zejména různé plasty nebo potahové látky, do speciálních malých kontejnerů a zahřejí je v troubě. Poté přijdou proškolení panelisté, kteří musí říci, který materiál voní příjemně a který méně. Následně doporučí výrobci změnu, která by pachový vjem vylepšila.
Na testování v Toyotě se můžete podívat v rámci druhého dílu seriálu Behind the Wheel s Tine Verdeyenovou, technickou expertkou materiálového inženýrství Toyota Motor Europe.
Odolnost a životnost materiálů v extrémních podmínkách
Mezi další „extrémní“ testy patří například zkoušení odolnosti a životnosti materiálů v extrémních podmínkách. Vozidlo je umístěné v obřím mrazicím boxu a po zchlazení na minus 30 °C jsou různé druhy materiálu podrobeny nárazovým testům, aby se zjistilo, jak jsou flexibilní. Materiály jsou také podrobovány zkoušce solným sprejem, který má odhalit jejich odolnost proti korozi.
Testování přitom ještě více nabývá na důležitosti se stále větším využitím recyklovaných materiálů, které souvisí se závazky automobilky v oblasti udržitelnosti. Různými způsoby recyklace totiž materiály dosáhnou odlišných vlastností.
Odkaz na seriál Behind the Wheel ZDE.