
30. 9. 2025

Jednoduché, ale přesto detailní a velmi přesné měření hloubky i stavu dezénu pneumatik či vzorců jejich opotřebení poskytuje robustní ruční skener TreadReader HD, který švédská společnost JOSAM představila na loňském veletrhu Automechanika ve Frankfurtu, a který nově doplnil sortiment společnosti Siems & Klein CZ.
Kompaktní zařízení přizpůsobené i pro skenování velkých pneumatik nákladních vozů či autobusů využívá pokročilou technologii k vytváření detailních 3D snímků přesně zobrazujících stav dezénu, a to i na mokrých nebo znečištěných pneu. Ve spojení s bezplatnou mobilní aplikací a cloudovou platformou pak umožňuje snadné reportování, ukládání dat i analýzu stavu nejen samotných pneumatik, ale i správného nastavení geometrie vozu a následně mechaniky či provozovatele vozových parků upozorňuje na potenciální technické či bezpečnostní problémy.
S přesností na 0,2 mm
TreadReader HD (Heavy Duty) rychle analyzuje stav dezénu v celé šířce pneumatiky. Patentovaná technologie TREADERTM vytváří detailní 3D sken sestavený z 320 000 měřicích bodů s přesností na 0,2 mm, čímž překonává přesnost a spolehlivost tradičních tlakoměrů a bezkontaktních laserových měřicích zařízení na zobrazování stavu pneumatiky, a to i v náročných provozních podmínkách. Cloudová platforma TREADMANAGER pro správu dat z měření, dostupná pro Android® a iOS®, je uživatelsky přívětivá aplikace, která mechanika provede procesem skenování. Nastavení je jednoduché a párování zařízení umožňuje nastavit podrobnosti, provádět skenování a přistupovat k uloženým datům.
„Tento unikátní nástroj může přinést revoluci ve správě pneumatik pro všechny provozovatele těžkých nákladních vozidel, autobusů a lehkých užitkových nebo osobních vozidel,“ říká Tom Coad, zástupce britského zastoupení značky JOSAM s tím, že pomocí specializované aplikace lze každou pneumatiku změřit přibližně za 20 sekund a všechna data se ukládají do cloudu pro tisk nebo pro případné kontroly a zprávy o údržbě. „TreadReader tak zrychluje běžnou údržbu vozidla a pomáhá chránit před defekty pneumatik, přičemž přesnost a jednoduchost systému navíc umožňuje i preventivní kontroly geometrie kol,“ pokračuje Tom Coad a připomíná, že nerovnoměrné opotřebení pneumatik často souvisí právě se špatnou geometrií. „Tohle moderní zařízení tedy nejen okamžitě upozorní na bezpečnostní problémy a potřebu výměny pneumatiky, ale také včas varuje před špatně seřízenými koly a nápravami. Dílny tak mohou okamžitě zajistit nápravu a předcházet vážnějším problémům.“