Kdo je Autocom a proč by autoservisy měly dávat přednost diagnostickým řešením právě od této společnosti? Švédský výrobce diagnostických zařízení posiluje své zastoupení v českých i slovenských autoservisech a je zřejmé, že si na našich trzích vydobyl pevné místo.
Autocom využívá věhlasné skandinávské technologické dovednosti a má blízko k výrobcům vozidel i k autoservisům. Díky tomu je předním hráčem v odvětví uživatelsky přívětivých a vysoce kvalitních diagnostických řešení, která už po více než tři desetiletí své existence dodává i několika velkým globálním společnostem.
S Perem Gillbergem a Patricem Johanssonem, promotéry produktů Autocom ve Švédsku, jsme hovořili o budoucnosti nezávislých servisů a důležitosti výběru vhodných diagnostických zařízení.
95% pokrytí vozového parku
Společnost Autocom byla založena ve Švédsku v roce 1991 a od té doby nashromáždila obrovské množství dat o vozidlech. Tato data představují samotné jádro know-how společnosti, na jehož základě probíhá vývoj řešení usnadňujících automechanikům každodenní diagnostiku, servis a opravy vozidel. Autocom uvádí, že ve své databázi má přibližně 60 000 unikátních systémů osobních automobilů, lehkých užitkových vozidel, nákladních vozidel, přívěsů a autobusů. V případě osobních automobilů to podle něj představuje cca 95 % evropského vozového parku
S diagnostickými zařízeními Autocom se pravděpodobně setkala většina pracovníků švédských autoservisů. Ne každý z nich ovšem ví, že společnost má na trhu postavení, o kterém se jiným může jen zdát. Společnost Autocom uvádí, že její zařízení využívá 99,9 % všech stanic technické kontroly ve Švédsku, a nyní zahájila expanzi do zahraničí.
„Je to punc kvality. Tyto stanice nemohou používat jen tak nějaké vybavení. Potřebují mít jistotu, že budou mít vždy správná a přesná data,“ říká Per Gillberg. To se pak promítá i do oblíbenosti zařízení u autoservisů.
Výzvy pro nezávislé servisy
Budoucnost přinese nezávislým servisům celou řadu výzev. Ale také spoustu příležitostí. „Autoservisy si nemohou dovolit ustrnout ve vývoji. Především v dnešní době, kdy jsou vozidla technologicky stále vyspělejší,“ uvádí Patric Johansson.
Jedním z důležitých faktorů rozhodujících o relevantnosti diagnostických zařízení je jejich schopnost komunikovat se systémem DoIP (Diagnostics over Internet Protocol). „Komunikace prostřednictvím DoIP je v automobilovém odvětví stále běžnější,“ říká Per Gillberg. Diagnostické zařízení Autocom ICON má tento systém integrován, takže nevyžaduje adaptéry, jejichž použití bývalo dříve nutností.
Pokud má být diagnostické zařízení použitelné i v budoucnosti, je také důležité, aby dokázalo spolupracovat s OEM (Original Equipment Manufacturer) portály a OEM softwarem. „Diagnostické zařízení Autocom ICON má vestavěnou podporu pro certifikaci J2534, používanou v automobilovém průmyslu. Z hlediska diagnostiky a aktualizací softwaru je tedy kompatibilní s vybavením OEM,“ říká Patric Johansson.
Per a Patric vědí, že servisy budou muset zajišťovat servis a opravy různých systémů ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Důležitým doplňkem diagnostických zařízení tak budou kalibrační prvky. „Samostatné kalibrační zařízení už nestačí. Potřebujete také diagnostické zařízení schopné komunikovat s vozidlem v průběhu kalibrace,“ vysvětluje Per Gillberg.
Secure Gateway – v dnešní době nezbytnost
Další významný faktor představuje skutečnost, že výrobci vozidel zajišťují své systémy proti neoprávněnému přístupu. Tato ochrana s názvem Secure Gateway představuje bezpečnostní bariéru, bránící neoprávněnému přístupu k řídicím jednotkám a systémům vozu.
Pro společnost Autocom je úzká spolupráce s automobilovým průmyslem na řešení Secure Gateway naprosto zásadní. „Můžeme tak aktualizovat naše řešení téměř současně s OEM,“ říká Patric a doplňuje, že „pro nezávislý servis může být často velmi náročné držet krok s tím, co dělá výrobce vozu. Pokud nemá vhodné diagnostické zařízení, hrozí mu v takovém případě, že přijde o výdělek ze servisu či opravy.“
Nikdo nemůže vědět, jak bude Secure Gateway vypadat v budoucnosti, ale Per je klidný. „Servisy využívající Autocom ICON mají k dispozici vše, co je dnes potřeba, a co se týče budoucnosti, budeme jim i nadále zajišťovat vše, co nezávislý autoservis ke své práci potřebuje.“
„Je to jedna z věcí, bez kterých se autoservisy neobejdou, takže je to samozřejmě priorita i pro nás,“ dodává Patric.
Důležité je zvolit vhodný nástroj
Slučování maximálního množství funkcí do jednoho diagnostického řešení představuje usnadnění, které ocení každý mechanik. Znamená totiž, že si vystačíte s menším počtem zařízení, a navíc je velmi praktické. Užitečné jsou i on-line služby, a to jak z hlediska technické podpory, tak aktualizace softwaru.
Software Autocom pracuje s push notifikacemi, které mechaniky upozorňují na dostupnost jeho aktualizací. Mechanik si pak může sám vybrat, kdy aktualizaci provede. Je k tomu potřeba jen připojení k internetu a mechanik nemusí přerušovat svou práci.
Na závěr snad jen tolik, že servisy by měly svá diagnostická zařízení pečlivě vybírat tak, aby dokázaly řešit výzvy, které přinese budoucnost. Per a Patric se shodují, že nezávislé servisy mají do budoucnosti dobré vyhlídky. „Nezáleží na tom, jestli jste součástí rozsáhlejší sítě servisů, nebo nikoliv,“ zdůrazňuje Per. „Záleží na správném výběru diagnostického zařízení.“
Autocom prodává svá řešení v České republice a na Slovensku prostřednictvím těchto oficiálních distributorů:
Auto Slavíček, Autodiagnostika Jantolák, Univer, Lincos a Europart.
Veškeré kontaktní informace jsou k dispozici na: