Paliva pro čistotu motoru a palivového systému

Pro zachování dlouhodobého optimálního provozu vozidla hraje zásadní roli čistota motoru. Jenže motor nelze jen tak jednoduše vymontovat a vyčistit. Proto ORLEN na svých čerpacích stanicích nabízí pohonné hmoty, které se o čistotu motoru starají samy. O čisticích schopnostech paliv jsme hovořili s Ladislavem Červeným, expertem na kvalitu paliv sítě čerpacích stanic ORLEN.

PROČ MÁ PALIVO ČISTIT?

Při provozu se v motoru vytvářejí karbonové usazeniny, které vznikají nedoko­nalým spalováním (např. při jízdě se studeným motorem, v městském provozu s častými rozjezdy a brzděním, nesprávným řidičským stylem). Společně s dal­šími složkami paliv se usazují ve vstřikovacích tryskách a na ventilech. Moderní motory jsou na takové usazeniny extrémně citlivé, a pokud nečistot přibývá, může dojít k narušení optimálního proudění paliva, a tedy ke snížení výkonu, zvýšení spotřeby a nakonec i k ohrožení chodu celého motoru.

OBSAHUJÍ VŠECHNA PALIVA ČISTICÍ ADITIVA?

Aditivovat není povinné, nicméně všechna paliva prodávaná na českém trhu musejí splňovat příslušné jakostní normy, které ale minimální čisticí účinky paliv nezahrnují z ekonomických důvodů (pro představu: cena jedné motorové zkoušky včetně paliva se pohybuje okolo 500 000 Kč). Automobilový průmysl je však specifikuje v dokumentu Worldwide Fuel Charter. Kvalita paliv je pro nás prioritou, a proto se vedle parametrů nařízených příslušnými normami snažíme splnit i ty nejpřísnější požadavky výrobců automobilů. Proto se společností VIF, která je naším výhradním dodavatelem aditiv, paliva Verva a Efecta neustále vylepšujeme a jejich čisticí účinky pravidelně ověřujeme akreditovanými motoro­vými zkouškami.

 I ostatní sítě čerpacích stanic ve svých marketingových materiálech tvrdí, že jejich paliva čistí. Naše společnost však jako jediná zveřejňuje čisticí účinky paliv na webových stránkách orlen.cz.

MŮŽETE ČISTICÍ ÚČINKY VAŠICH PALIV VE ZKRATCE POPSAT?

Všechna námi nabízená paliva ob­sahují přísady, které zcela odstraňují usazeniny v motorech a udržují je i nadále v čistotě. Například u benzinu Efecta 95 je čisticí efekt aditiv vidět na první pohled. V rámci testu SGS DISI je po 72 hodin sledován výkon vstřikovačů motoru VW 1.4 TSI při 56 Nm a otáčkách 2 000 min-1. Tento čtyřválec vstupuje do testu se zcela čistými vstřikovači. Během první fáze (tzv. špinicí neboli Dirty-Up) spotřebovává motor 48 hodin standardní neaditivovaný benzin. Řídicí jednotka během testu reaguje na postupné zanášení vstřikovačů prodloužením doby vstřiku v zájmu zachování dodávky dostatečného množství paliva. Během zmíněného testu byly vstřikovače zaneseny dokonce natolik, že došlo k maximálnímu prodloužení vstřiku a řídicí jednotka musela snížit výkon (charakteristický zub). Po změně paliva na vylepšený benzin Efecta 95 je okamžitě patrný nástup čisticího efektu a rychlé zkracování doby vstři­ku. Ta se nakonec již po pouhých 8,5 hodinách vrací na původní úroveň a ve zbývající části testu je patrné, že Efecta 95 zabraňuje tvorbě nových usazenin a udržuje vstřikovače v čistotě.

Čisticí schopnosti Efecty Diesel byly pozorovány v rám­ci metodiky CEC F-98-08. U motoru PSA DW10, který běžel 32 hodin při plném zatížení na neaditivovanou naftu, klesl výkon po 32 hodinách o 5 % vlivem zane­sení vstřikovačů. Po přepnutí na Efectu Diesel začal výkon motoru neprodleně růst a po 16 hodinách dosáhl původní hodnoty.

Štítky: 

Další články